Hej,
Jag ska kontaktera ett par kabelskor (KRF) på 70mm2 men hittar inte någon som hyr ut (helst elektriskt) pressverktyg.
Nån som kan tipsa vart man vänder sig?

Tack på förhand.

Inget svar än, kolla med någon större eller halvstor EL-firma om dom kan hyra ut några timmar, kanske mot en tårta eller fikabröd.
Går att hyra, men klart beror det på i vilken del av landet du bor i skåne och närhet till uthyrare. Finns en på BT men är av tångmodell 10-95 mm2 , men då blir det att förlänga skaften med rör om man ska orka, rackarns tuft att vara utan hydral

Man kan hyra av elpress, vet dock inte om det måste ske genom firma/grossist.
Jag tror inte att en elfirma vill låna ut sin maskin mot en påse bullar, dom är redigt dyra pressmaskinerna.

Totte_S
Marinor och andra båtfirmor jobbar med Stora kabelareor. Kolla där

Jag vet inte vart i Sverige du befinner dig men Hjertmans (båttillbehör) hyr ut dessa. Jag har hyrt av dem här i Bromma/Stockholm, en manuell tång men av proffsmodell. Säkert 60-70cm armar, var inga problem att pressa de kablar jag monterade i båten. Minns inte nu om det var 70 eller 95 mm2.

• Gilla
jonaserik
  • Laddar…
Jag får kolla med elfirmor isf, jag vill ha en eldriven press.
Trodde det fanns firmor som hyrde ut såna.

Är hela alltet löst brukar det vara bättre att åka iväg till någon som pressar.

Fotografen Fotografen skrev:
Är hela alltet löst brukar det vara bättre att åka iväg till någon som pressar.
Nä, jag vet inte längderna och behöver pressa på plats.

Harrejavvlar:surprised: i stort sett gratis, om den är användbar!

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Jag vill inte ha en hydraulisk.

Är det väldigt många kabelskor du ska pressa?

M Maximarcus skrev:
Är det väldigt många kabelskor du ska pressa?
20st ca.
Tror jag löst en batteridriven från en elfirma nu.

Då så. Att pressa dem för hand är nog inte mer än 5 minuters jobb med en manuell press annars.

Annars är det ju läge att prova på den utdöende konsten att löda sådana kabelskor. har själv bara lödat ca 20 kvmm (i lödövningar i lumpen).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.