Snabbt överslag.

Hur många mil behöver du som mest ladda bilen med varje natt?

Säg att du lyckas köra 20mil och har 12 timmar på dig att ladda.

Elbilarna uppges förbruka 1-2 kWh per mil.
Räknar på 2,5 kWh inklusive förluster.

Alltså behövs 50kWh
50/12 = 4,17

Så för att klara detta behövs ca 4200w kontinuerligt i 12h.

Om man nu har flera bilar kanske inte alla bilar behöver laddas fullt varje natt och med boxar utrustade med lastbalansering så borde hushållet inte kräva alltför stora servissäkringar

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Och det är inte så ofta man behöver full laddning 2 dagar i rad på 12h. Så då räcker det med 230v 10A ;)

• Gilla
Samuel Hopstadius
  • Laddar…
Laddarna finns i 1-fas 16 och 32, samt 3-fas 32 och 63 A, efter det är det snabbladdning. Som jag ser det finns det ingen anledning att inte välja en 3-fas, 32 A laddare som man ställer ner till aktuell mätarsäkring. I de flesta laddarna finns dessutom möjlighet att ansluta till en MODBUS-elmätare som gör att man kan begränsa strömmen till laddaren dynamiskt. Med denna lösning finns absolut ingen anledning att gå upp i säkring enkom för att man skaffat en eller två elbilar. Jag håller med Daniel109, det är bara att tuta och köra med befintliga säkringar.

Jag skulle dock ansluta laddaren direkt efter mätarsäkringarna för att inte begränsa strömmen mer än nödvändigt...

• Gilla
Lagoha och 1 till
  • Laddar…
Det är också en fråga om praxis hos den nätägare som levererar el där Du bygger.

Om platsen råkar vara Göteborg gäller helt andra förutsättningar än vad samtliga ovan utgått från!

Det är enhetstariff (månadsavgift) för privathushåll upp till 3 x 63A, men olika anslutningsavgifter (engångskostnad) beroende på hur stor max uttag som kabeln skall medge. Basnivån medger 3 x 25A, högre nivå offereras (beror lite på avstånd och det lokala elnätet)

Kolla de faktiska förutsättningarna innan Du tar råd av oss som skriver "hur det oftast är"...

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Jag har skrivit en handbok om laddningsstationer. Läs gärna den.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
Jag har skrivit en handbok om laddningsstationer. Läs gärna den.
Det ska jag göra....

• Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Och det är inte så ofta man behöver full laddning 2 dagar i rad på 12h.
Du bör nog ändra ordet "man" till ordet "jag" för vad "man" behöver har nog varken du eller jag någon aning om... ;)

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du bör nog ändra ordet "man" till ordet "jag" för vad "man" behöver har nog varken du eller jag någon aning om... ;)
Absolut inte, jag använder ordet man för att beskriva en generell användare. De flesta kör inte långa sträckor flera dagar i följd.

• Gilla
largab och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.