tommib
tommib: Välkommen till forumet! Om du vill ha synpunkter på ett kopplingsschema är det väl bra om du presenterar ett. Det du gjorde nu var att be någon ge dig ett färdigt svar. Nu har ju jonaserik ovan givit dig korrekt svar men bara under vissa förutsättningar. Det är väldigt viktigt att du förstår varför saker ska kopplas som de ska. Förutsättningarna hos dig kan vara annorlunda. Om du
2 svar · 7,2k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Det tror jag du kan ha som utgångspunkt. Man kan försöka bedöma hur stor "elpatroneffekt" som huset behöver för att värmas upp. Pumpen ska bara ta nån tredjedel av detta, så det är tillskottsvärmen i form elpatronerna som är mest effektslukande. Det bör räcka med 11 kW (3 x 16 A). Faran för mätarsäkringarna är sedan höga enfaslaster som många elbilsladdare...
3 svar · 1,6k läst
E
EmilÖrn: [citat] Tack för mycket utförligt svar. Hager normcentral. Missade byglings-stiften och det är som det bör och helt enligt din skiss, jag såg fel. Tack för din input! Jag hade dock satt de två N-plintarna (samma rad, samma färg) ett steg ifrån varandra (enkelt att flytta) för att tydliggöra skillnad mellan de två N-plintarna. Sorry, ingen bild. Tack
7 svar · 10,0k läst
·
F
fredand44: Enormt tack för svaret! Ja detblir att försöka få tag på elektriker so kan byta kabeln. Den befintliga lär ju funka som dragtråd tycker jag. Mvh Fredrik
27 svar · 4,2k läst
·
M
måttbandet: Såhär ser det alltså ut:
10 svar · 3,1k läst
·
H
hempularen: Ofta går det att mäta även utan last. Men det kan se ut vara lite för hög spänning. Men jag tror att det finns sådana nätaggregat som bara ger spänning när det finns last. Alla jag har har mätt har haft spänning även utan last.
1 svar · 2,2k läst
·
snuttjulle
snuttjulle: Då tycker jag att du ska ta in några offerter med fast pris för detta jobb. Förklara på samma sett som här att du inte räknar med några stora förbrukare i den delen. Fråga även om du på något viss kan hjälpa till med grävning eller liknande för att få ner priset. Va noga med att få fasta priser på ev material då det verkar vara där många klagar på priset i efterhand om man
10 svar · 1,7k läst
·
Fotografen
Fotografen: Prova med 10A, det är mer matlagningsvanor än spisens maxeffekt som avgör hur stora säkringar det går åt.
2 svar · 2,3k läst
·
S
Stuff: Dessutom vill man ju inte ha bruten fas från spottarna vidare till fläkten. Då stannar ju fläkten när du släcker lyset. Var kanske vanligt förr men nu kör man oftast egen matning till fläkten och sätter in en fläkt med fuktsensor så att det själv startar och stoppar vid behov
4 svar · 1,4k läst
·
V
Varmepumpi: Men gud tack för grymma snabba svar!
3 svar · 1,8k läst
tommib
tommib: Ofta kan moderna mätare visa om alla faser finns. Titta i mätarens display efter L1/L2/L3 så vet du om alla faserna finns fram till mätaren. Ibland kan man också se spänning på dem genom att bläddra med en knapp på mätaren. Det är mer troligt att en av dina huvudsäkringar har gått. Du bör investera i en apparatskåpsnyckel, det skadar inte att ha en hemma. Apropå mätarplaceringen
11 svar · 9,4k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Hmm, kabeln kan inte ha varit för klen. Det skiljer ca 0.3 V i spänningsfall mellan 1.5 och 2.5 mm² vid 10 A. Det måste ha varit en dålig anslutning någonstans. Nåja, det fungerar nu.
9 svar · 2,8k läst
·
Elmgrenen
Elmgrenen: [citat] Läste på lite om detta häromdagen. Jag är utbildad elektriker och har många vänner som fortfarande arbetar som det, får fjäska lite för dem helt enkelt :) Stort tack! Husköp är på gång och ser fram emot igla här på forumet när det är dags för altanbygge och diverse :cool::beer:
5 svar · 1,4k läst
tommib
tommib: Det är ett LED-chip som är fast monterat i armaturen. Du får nog byta hela armaturen om du inte är väldigt händig med lödkolv och kan hitta ett nytt chip som matchar de gamla. Här är ett exempel på löst LED-chip: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elektronik/optokomponenter/power-led/power-led-3-w-rgb-gk-p90724
1 svar · 719 läst
·
Dan_Johansson
Dan_Johansson: Är det till golvvärme? De flesta moderna termostater brukar gå att ställa in för många olika sorters golvgivare och längd/typ av slinga.
2 svar · 6,0k läst
C
cpalm: [citat] Ja, det var min plan. Blev lite begreppsförvirring där :thinking:
5 svar · 2,8k läst
·
J
jonaserik: [citat] Ser inga konflikter bara fakta som jag framhåller, varför inte tillstå på ett bra sätt att det är riktigt då, utan gå som katten kring het gröt
17 svar · 3,9k läst
A
andost: Det finns ju en oherrans massa smartahem-system. Finns det någon matris som visar vilka som fungerar med varandra? exvis Plejd vs Google Home, verisure, Mitsubishi (styrning för luftvärmepumpar osv) m fl...?
0 svar · 865 läst
E
etompau: Ett relä med självhållning eller en tyristor kopplade till utgången på en PIR-deteketor bör fungera.
1 svar · 724 läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det är rent allmänt inga konstigheter att gå ned i area på en gruppledning bara det framgår av gruppförteckningen. Om man ser det omvänt kan man behöva gå upp i area för en viss sträckning för att hålla ned spänningsfallet eller hantera utlösningsvillkoret. Men i just detta fall låter det som att du vill nyttja en befintlig men oanvänd(?) dosa bara för att slippa lägga kabel
14 svar · 9,7k läst
X
xLnT: Sätt en elmätare med pulsutgång (S0) i din elcentral inomhus istället. Och läs av den med 1-wire, finns modul till Rpi. Du behöver: https://www.m.nu/adaptrar-natuppbyggnad/r-pi-i2c-1wire-expansion-module-v11 https://www.m.nu/matinstrument-input-output/raknare-for-anslutning-till-1wire-nat-version-21-2
3 svar · 3,1k läst
A
anhack: [citat] Tack, ska kika på dessa.
22 svar · 10,8k läst
·
nikasp
nikasp: [citat] Aha, tack!
2 svar · 1,0k läst
·
D
DrDark: Tack för svaret! Eftersom jag inte kan besvara de frågorna du ställer eller vet vart jag ska börja så får det bli elektriker på detta.
10 svar · 8,9k läst
·
tommib
tommib: Yes, but it is a bit unusual. The benefit is mainly that they are slightly quicker to connect (=more profit in big projects). I would not use it in a single family house. Please note that I am not an electrician.
6 svar · 1,5k läst
T
toolman77: Den här typen av brytare har vi till högspänningssidan på elstängsel och den fungerar väldigt bra, det gäller bara att fotbolsspelarna ska komma ihåg att slå efter avslutat spel. [bild] https://www.lantkompaniet.se/staengselbrytare-med-robust-vridknapp-nytt-utfoerande-roed-groen-voss-farming.html
16 svar · 2,7k läst
J
jonaserik: [citat] Då är det ganska säkert att det funnits en markeringstavla i köket, på den tiden så hade prästen en status som dom inte har i dag med tjänstefolk som stod till tjänst vid olika sammankomster med överhögheten på den tiden, bara ta bort eller ha kvar som kuuriosa.
19 svar · 7,4k läst
·
J
jonaserik: Finns nya avslutförslutningar att köpa,´som träs på och värmes, det går med en hårtork, tar bara lite lägre tid, det ska komma ut en massa och svälla på utsidan, kostar inte många kronor. värt ett försök
9 svar · 3,4k läst
·
GK100
GK100: [citat] Termostaterna det du kallar reglage för värmen går nog till den ljusgrå lådan nederst till vänster under värmecentralen. Den som brummar som sagt troligen till VVB och med en funktion du inte längre har eller behöver. Har du något att mäta med kan du öppna locket på den grå kapslingen och se om den matas via VVB säkringarna. Stämmer det kan den tas bort helt eller kopplas
9 svar · 7,3k läst
·
Fotografen
Fotografen: Jag förstår ungefär vilken typ du menar men såna har jag bara sett i installationer från 50-60-talen...det jag sett som finns att handla är JR-klammer, och dessa är ju bara bockad plåtremsa.
2 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.