Dessa elelement är ju på olika wattstyrkor - undrar, om jag har ett element på låt säga 500W drar den konstant 500W oavsett om jag har låg eller maxvärme inställt på termostatet? Dum fråga kanske men jag har för mig att dimmer för glödlampor gjorde att watt sänktes, gäller samma?
 
P
B Blwrgrl skrev:
Dessa elelement är ju på olika wattstyrkor - undrar, om jag har ett element på låt säga 500W drar den konstant 500W oavsett om jag har låg eller maxvärme inställt på termostatet? Dum fråga kanske men jag har för mig att dimmer för glödlampor gjorde att watt sänktes, gäller samma?
Element är on/off. Dvs ett 500W element drar endast ström när termostaten slår till och sen 0W när den slår ifrån. Elektroniska termostater kanske drar 0.5W eller så i stand-by.
 
  • Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
Elementen har ofta (alltid?) till/från-reglering. När termostaten slår ifrån så ska förbrukningen gå ner mot 0 W.
När den slår till, så drar elementet full effekt, 500 W.
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Ah tack ni båda - så det är antingen 0(0,5)W eller 500 W som gäller
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.