janwide
Håller på och knackar ner gammalt kakel i duschen och vad dyker upp där. Under det gamla kaklet hittar jag den här eldosan. Hur ska jag göra när jag sätter nya kaklet? Spontant känns det som att jag sätter kakel över, tar upp ett hål och sätter en lock över dosan men är det okej i duschen? Dosan sitter ca 2 m över golvet.

• Elektrisk eldosa med kablar avtäckt bakom gammalt kakel, cirka 2 meter över golvet i en dusch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det på andra sidan väggen?

Vart går dom olika anslutningarna?

Det där bör göras om, det är både en plåtdosa & en plastdosa som någon har satt ”dikt” varandra, öppning mot öppning.

Nix ingen dosa med öppning ut i duschen. Det ser dock ut som det är en plåtdosa men med ngt gult längre in som påminner om en kopplingsdosa. Man har inte tidigare gjort en fuling och vänt öppningen på dosan till motsatt sida om väggen genom att sätta dit en ny dosa och skurit bort bottnen? Om inte är det möjligt att göra så nu och vända dosans öppning? Är det en innervägg?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
janwide
S skogsliden skrev:
Nix ingen dosa med öppning ut i duschen. Det ser dock ut som det är en plåtdosa men med ngt gult längre in som påminner om en kopplingsdosa. Man har inte tidigare gjort en fuling och vänt öppningen på dosan till motsatt sida om väggen genom att sätta dit en ny dosa och skurit bort bottnen? Om inte är det möjligt att göra så nu och vända dosans öppning? Är det en innervägg?
Tack. Det var uppmärksamt! Man har gjort precis så. På andra sidan väggen sitter ett doslock gömt bakom ett avloppsrör. Då blir det nog att sätta igen hålet på ett lite bättre sätt senare innan kaklingen.

janwide janwide skrev:
På andra sidan väggen sitter ett doslock gömt bakom ett avloppsrör. Då blir det nog att sätta igen hålet på ett lite bättre sätt senare innan kaklingen.
Är det fri väggyta vid sidan om avloppsröret?

Jag hade ”knackat” upp ett hål vid sidan om avloppsröret å satt en kopplingsdosa lättillgängligt, tagit bort bägge gamla dosorna, förlängt vp-rören till nya dosan samt dragit om kablarna.
På så sätt så slipper man kapa/ta bort avloppsröret för att komma åt kopplingsdosan.

Ska nått ändras ska det naturligtvis vara avloppsröret, :mad:

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
janwide
Både avloppsrör och dosa blir kvar där de är. Eftersom jag inte ens visste om att den satt där efter 14 år i huset så tänker jag inte göra mig besväret att flytta på den nu heller :cool:
Avloppsröret är en avstickare i plast så skulle någon behöva komma åt dosan i framtiden är det inget jättebesvär att lossa det under tiden.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.