Hej på er
I badrummet har vi idag 3 halogen spotlampa i taket, öppnade första spotlampa såg att finns en transformer enligt bilden nedan, jag tror att andra två spotlampa kopplas seriell till denna transformer, om jag köper en ny transformer som passar för led spotlampa och koppla istället befintlig transformer, skulle räcka en transformer för alla 3 led spotlampor eller ? i så fall hur kopplar man transformer och 3 led spotlampor ?
I badrummet har vi idag 3 halogen spotlampa i taket, öppnade första spotlampa såg att finns en transformer enligt bilden nedan, jag tror att andra två spotlampa kopplas seriell till denna transformer, om jag köper en ny transformer som passar för led spotlampa och koppla istället befintlig transformer, skulle räcka en transformer för alla 3 led spotlampor eller ? i så fall hur kopplar man transformer och 3 led spotlampor ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halogenlampor kopplas parallellt, ej i serie.
Om du köper en transformator avsedd för 12 V led-ljuskällor så är det bara att ta bort den gamla transformatorn och koppla in den nya samt byta halogen mot led.
Det är vad jag kan säga utifrån given information.
Om du köper en transformator avsedd för 12 V led-ljuskällor så är det bara att ta bort den gamla transformatorn och koppla in den nya samt byta halogen mot led.
Det är vad jag kan säga utifrån given information.
eller finns led spotlampor som har inbyggd transformer så kanske enklare koppla?E etompau skrev:
Det finns massor av olika ljuskällor med LED; de som går på 230 V, andra som går på 12 V och de som ska matas med konstantström.
Vilken typ av halogenljuskälla sitter det i armaturerna? Är det G4 så finns det LED som direkt ersätter halogen.
Dock behöver transformatorn bytas till en typ som klarar den lägre belastningen (lägre Watt) från LED:
Vilken typ av halogenljuskälla sitter det i armaturerna? Är det G4 så finns det LED som direkt ersätter halogen.
Dock behöver transformatorn bytas till en typ som klarar den lägre belastningen (lägre Watt) från LED:
svårt att läsa texten i halogenlampa men det står 12v 50 w på den.E etompau skrev:Det finns massor av olika ljuskällor med LED; de som går på 230 V, andra som går på 12 V och de som ska matas med konstantström.
vilken sort led lampa är dra mindre ström och mer ekonomisk 230v eller 12v?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det ser så ut. Halogen är på väg att fasas ut, så det är rätt tid att ersätta de tre halogen du har.
Du finner LED som passar i dina armaturer hos affärer som säljer lampor eller så googlar du lite.
Notera att du sannolikt måste byta din nuvarande trafo till en typ som klarar den lägre belastningen (W).
Du finner LED som passar i dina armaturer hos affärer som säljer lampor eller så googlar du lite.
Notera att du sannolikt måste byta din nuvarande trafo till en typ som klarar den lägre belastningen (W).
helt rätt som du sägerE etompau skrev:Ja det ser så ut. Halogen är på väg att fasas ut, så det är rätt tid att ersätta de tre halogen du har.
ok om jag köper 3 st sådana https://www.bauhaus.se/ljuskalla-osram-led-star-gu5-3-4-6w
måste köpa en transformator som har minst 15 w eller hur? måste köpa någonting mer eller?
Ja, det är korrekt. Tror du hittar lämplig trafo hos Bauhaus.sam2018 skrev:
Något annat ska inte behövas då du redan har en befintlig installation.
Ut med halogen in med LED, koppla bort bef. trafo och koppla in ny typ. Tänd ljuset!
finns olika transformator 12v 30w och 24v 30w och etc vilken passar bäst för mig?E etompau skrev:
https://www.bauhaus.se/belysning/ti...orer?price=199-499&product_type=TRANSFORMATOR
Du ska ha 12 V och erforderlig effekt.sam2018 skrev:
Ett exempel: https://www.bauhaus.se/led-transformator-hidealite-slt-12v-30w-med-sladd
Klicka här för att svara