MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 878 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 878 inlägg
Ja, jag har sett båda varianterna i samma hus. Första våningen var röd jord (kök bl a) medan i källaren var vissa rum med röd tändtråd, tror t o m det var direkt i trappan ner. Satt två olika centraler så har väl varit pulat av olika personer. Tur att jag lärt mig att aldrig anta något utan alltid mäta.
Jag har hittat röd som tamejtusan precis allt.
Skyddsjord - vanligt
Tändtråd - vanligt
Fas - lite halvvanligt i trefasmatningar och huvudledningar, ganska ovanligt vid enfasmatning
Nolla - ganska ovanligt, senast var förrförra veckan faktiskt, men det var nog bara 3'e gången på sisådär 5 år
Ringledning (8V) - japp, en gång
En gång öppnade jag en dosa för att upptäcka att precis alla trådar var röda - det var fas, nolla och tändtråd, som alla var röda, och lödda och tejpade kopplingar. Ingen jord i den dosan, där var röd alltså precis allt - utom skyddsjord, i samma dosa.
Jag har för mig att jag postat en bild på härligheten i tråden "värsta elkopplingen"
Det är bara att tugga i sig. Röd är en notoriskt opålitlig ledningsfärg, det är bara att noggrant ta reda på vad den är, varje gång man stöter på röd ledare.
Skyddsjord - vanligt
Tändtråd - vanligt
Fas - lite halvvanligt i trefasmatningar och huvudledningar, ganska ovanligt vid enfasmatning
Nolla - ganska ovanligt, senast var förrförra veckan faktiskt, men det var nog bara 3'e gången på sisådär 5 år
Ringledning (8V) - japp, en gång
En gång öppnade jag en dosa för att upptäcka att precis alla trådar var röda - det var fas, nolla och tändtråd, som alla var röda, och lödda och tejpade kopplingar. Ingen jord i den dosan, där var röd alltså precis allt - utom skyddsjord, i samma dosa.
Jag har för mig att jag postat en bild på härligheten i tråden "värsta elkopplingen"
Det är bara att tugga i sig. Röd är en notoriskt opålitlig ledningsfärg, det är bara att noggrant ta reda på vad den är, varje gång man stöter på röd ledare.
Hehehe!Mikael_L skrev:
Det får mig att minnas en sak.
En gång öppnade en elektriker elcentralen i en lägenhet jag bodde i. När han tagit bort locket yttrade han högt o tydligt ”VA FAAAN!!”, sedan satte han tillbaka locket o sade ”det där rör inte jag.”
När han lugnat sig tog han bort locket o visade mig vad felet var.
Det visade sig att ALLA, precis alla ledare var röda i hela skåpet!
Det var för många år sedan, långt innan mobiler o digitalkamerornas tid, så tyvärr har jag ingen bild.
Jag tror aldrig det blev åtgärdat. I alla fall inte så länge jag bodde där. Jag hyrde i andra hand så jag brydde mig föga.
Men jag minns tydligt elektrikerns reaktion när han såg det o svor högt o tydligt.
Bättre såhär då?
Hur drar man ut flexslangen genom panelen och fäster den? Ställde en träbit bakom som ni ser, sätta fast slangen däri?
Eller sätta en 45x45 vågrätt, och dra röret bakom och sen över och ut? Med lite kabelsmörja går det lätt att dra (och putta tom) nu trots krökarna, men det kanske kärvar så småningom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur drar man ut flexslangen genom panelen och fäster den? Ställde en träbit bakom som ni ser, sätta fast slangen däri?
Eller sätta en 45x45 vågrätt, och dra röret bakom och sen över och ut? Med lite kabelsmörja går det lätt att dra (och putta tom) nu trots krökarna, men det kanske kärvar så småningom.
Redigerat:
Det ser bra ut. Sätt en klammer i regeln på den höjd det ska ut och stick ut slangen genom panelen baraM -MH- skrev:Bättre såhär då?
[bild]
I Tyskland, där de gamla färgerna uppfunnits på 30-tålet, var röd ibland PEN, trots att VDE-reglerna specifierade grå PEN. Det var också mycket vanlig med TN-C nät upp till 1973. Även dödskulo med plåthöljen använt som PEN förekom (och var laglig).
Kablar hade under en lång tidsperiod här i Sverige vit och svart partmärkning (eller ljusgrå och svart) om det var två parter, och sen vit/svart/röd när den hade 3 parter.
Det ser jag ju när jag är och grejar i gammalt mög.
Så jag har antagit då den större delen av en installation i en bostad skedde med 2-ledare (ojordade uttag) så kändes det vettigast för de lokala elverken/elfirmorna att välja vit och svart som fas resp nolla, för att bli tvungna att dra 3-ledare jämt.
Och sen fick den röda agera skyddsjord eller tändtråd i de fall man behövde en tre-ledarkabel för just dessa ändamål.
Och det ger ju också en fingevisning om varför det är vit som är fas på vissa orter medan svart används på andra orter, det spelade ju ingen direkt roll (i avsaknad av nationell standard), men att det skulle bli någon av vit eller svart gav sig nog rätt naturligt.
Det ser jag ju när jag är och grejar i gammalt mög.
Så jag har antagit då den större delen av en installation i en bostad skedde med 2-ledare (ojordade uttag) så kändes det vettigast för de lokala elverken/elfirmorna att välja vit och svart som fas resp nolla, för att bli tvungna att dra 3-ledare jämt.
Och sen fick den röda agera skyddsjord eller tändtråd i de fall man behövde en tre-ledarkabel för just dessa ändamål.
Och det ger ju också en fingevisning om varför det är vit som är fas på vissa orter medan svart används på andra orter, det spelade ju ingen direkt roll (i avsaknad av nationell standard), men att det skulle bli någon av vit eller svart gav sig nog rätt naturligt.
Så här blev det. Tur att jag drog fram jord, för lampan jag köpte ville ha det.
Det röda nystanet i dosan sumrade med kökets jord, så det fick bli gulgrön dit. Vit var fas, och svart nolla. Inget brann upp när jag skruvade in säkringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det röda nystanet i dosan sumrade med kökets jord, så det fick bli gulgrön dit. Vit var fas, och svart nolla. Inget brann upp när jag skruvade in säkringen.
Klicka här för att svara