Ytterbelysningeb går i plåtrör. Ni skall jag ändra om, så röret som kommer ut ur väggen är för långt. Måste kapa och sen vinkla upp det, så utloppet till belysningen kommer ca 30 cm högre upp.

Metod och material? Slipper helst dra om kablarna.
Plåtrör med kabel sticker ut från en vägg under renovering, behöver kapas och höjas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Kapa pansarröret försiktigt så att du inte skadar kablarna. Dra tillbaka dem så mycket det går (inåt huset) utan att de försvinner in i röret så ser du om kablarna klarat sig när du är klar. Du kan t.o.m. trä på en slang eller ett mindre rör över kablarna och sticka in det så långt som behövs för att skydda dem under kapningen. Sedan skarvar du på med VP-rör eller flexislang. En färdig 90-gradersböj eller bara en VP-skarv används som övergång. Pansarröret kanske är 15,2 mm som gamla VP, men det bör gå att få tätt med lite tejp. Någon gång värmde jag ett VP-rör och vidgade mynningen så gick det att trä på pansarröret, men det kanske blir trixigt med kablar i röret.

Självklart är detta ett arbete som kräver behörighet, men det har du väl eftersom du ställer frågan?

/Fredrik

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Det ser ut att vara lite dåligt med utrymme för en krök. Om det är möjligt så kanske det skulle bli bättre att kapa på insidan av regeln vi ser och försöka lägga en krök där?

Då det ser ut att bara vara 2 trådar skulle jag rekomendera att få till jordat när det ändå fixas med elen. Att få till en krök som funkar där utan att kpa upp en bit in i väggen blir nog svårt om inte omöjligt. Om nu inte fasaden hamnar en bit utanför det vi ser nu.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
tommib
Det där är inte ett pansarrör, det är ett bergmanrör. De går inte att böja (för hand) och de är väldigt lätta att knäcka av misstag så att de klämmer ihop och/eller får vassa kanter.

Du bör leta rätt på matande dosa och byta därifrån. Som snuttjulle säger ovan måste du få med dig en jordledare ut också, annars är du väldigt begränsad i armaturval.

EDIT:

Oops, telefonen var inte så bra att titta på. Det kan visst vara ett pansarrör, men då med plåtskarvmuff i ändan. Då går det definitivt inte att böja för hand och är möjligen besvärligare att byta. Som sagt, du bör byta från matande dosa. Troligen sitter den relativt nära på insidan.

Redigerat:
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Det skall sättas en regel på befintlig fasad, så den nya fasaden kommer 95mm utanför. Det framgick nog inte nä. :) De 95mm utrymmet borde räcka för att kröka upp och sedan kröka utåt?

Jag har hittat dosan som *den ena* kabeln går till, tändkabeln från brytaren.

Slipper gärna bryta upp på insidan.

Med så långt ut på panelen så kan röret kapas ca 5 cm från vägg och skarvas med en muff och flexslang som är böjligt, muffen går att kapa till hälften och limmas då på röret och allt fästes så det inte kan röra sig i skarven, helt legalt med ett sådant utförande. Tänk på att ledarna kanske blir för korta så byte blir det nog + en jordtråd gul/grön

Är inte nästan alla utearmaturer dubbelisolerade?

Beror på om de är plast eller dubbelisolerade, men inte fel att ha en jordtråd med för framtiden

Jag är lite rädd att det skapar onödiga problem. Armaturen jag tänkte använda är i plast.

Så här gjorde jag! :D

Behöver lite hjälp på hur jag klamrar flexslangen bäst, se sista bilden för ungefärlig placering.
Person som sågar genom en träplanka med en handsåg vid en husvägg under renovering.
Skapa konto
Flexslang som går genom en klammer mot en träkonstruktion och svart isolermaterial.
Skapa konto
Person håller en flexslang nära trästolpar och isolering i ett pågående byggprojekt.
Skapa konto

Den kröken ser tvär ut. Jämför med en färdigköpt krök.

M -MH- skrev:
Så här gjorde jag! :D

Behöver lite hjälp på hur jag klamrar flexslangen bäst, se sista bilden för ungefärlig placering.
[bild] [bild] [bild]
Sätt en klammer över skarvmuffen om det går så riskerar det inte att åka isär vid ev omdragning i framtiden och försök att få lite mjukare böj och fäst någonstans högre upp i gamla fasaden.

tommib
M -MH- skrev:
Jag har hittat dosan som *den ena* kabeln går till, tändkabeln från brytaren.
Detta gör mig lite misstänktsam. Vad menar du med den ena? Ledarna kommer väl från samma grupp?

Du bör också försöka få med skyddsjord, även om din nuvarande armatur är dubbelisolerad.

I dosan för brytaren till lampan finns det två ledare. Vet inte var nollan till lampan kommer ifrån...

Edit: Fast det här ser misstänkt ut.
Är jag ledsen, men jag kan inte ge en alternativ text eftersom bilden inte matchar beskrivningen från ditt inlägg.
Skapa konto

Är det lämpligt att dra i gulgrön sista biten ut till armaturen även om det inte finns jord i kopplingsdosan? Dvs lämna okopplad jordledare i bägge ändar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.