Vattenburen värme med en värmekälla (tex elpatron) utanför snickerilokalen. Knappast billigare men kanske i dina ögon snyggare.

V vectrex skrev:
Allt handlar ju om renhet. Mitt snickeri är oftast mindre dammigt än mitt vardagsrum så jag har oljefyllt LVI element.
Ja det borde rimligen inte vara ett problem i praktiken, dock funderar jag på vad försäkringsbolaget tycker.

Annars är det väl så att Elmont ärinne på,den rätta linjen rent formellt

E elmont skrev:
Vattenburen värme med en värmekälla (tex elpatron) utanför snickerilokalen. Knappast billigare men kanske i dina ögon snyggare.

Ja ett par vattenradiatorer och en elpatron som sitter skyddat är ingen dum ide!

Annars är det säkert så att det du föreslagit ovan är precis rätt och vad jag skulle få till svar om jag frågar försäkringsbolaget

Världen är full av dammig element. Försäkringsbolaget kan knappast ha några synpunkter på ett element som är korrekt installerat i ett förråd som används för hobbyändamål.

• Gilla
Skärkarln
  • Laddar…
E etompau skrev:
En billig luftvärmepump kanske?
Ja en LLVP är ett alternativ jag funderar på, 10-15 kkr plus installation är inte så mycket mer än några radiatorer. Frågan är om de är godkända i det som anses som dammig miljö även om den inte är det

Du kommer att få stora problem med damm i flänsarna (=dålig effekt) på innerdelen. Så tyvärr är den tanken inte så bra som den verkar

E elmont skrev:
Du kommer att få stora problem med damm i flänsarna (=dålig effekt) på innerdelen. Så tyvärr är den tanken inte så bra som den verkar
Jo bakom det blanka plasthöljet döljer sig något som inte är lämpat i dammiga miljöer. Bäst vore nog vattenuren värme, men då får jag byta värmesystem även i boningshuset. Det kanske blir kamrörselement trots allt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.