Nu ägnade ju jag mig mest åt att klargöra luftsidan fungerar, men om man inte har ett friskt motorskydd som är rätt inställt eller borttaget får man skylla sig själv om motorn brinner.GK100 skrev:
Jag har haft en gammal kompressor som gick utan avlastningsventil. Jag tror att det fanns ett litet läckage på tryckröret som gjorde att om stilleståndet var långt nog så startade den utan problem. Men om man använde mycket luft så att den skulle starta igen efter en kort stund så orkade den inte igång. Skulle kompressorn hamna i den situationen och det finns ett korrekt inställt motorskydd så kommer detta troligen att lösa innan motorn bränts. Eller om man är på plats och märker att den inte orkar igång så kan man stänga av innan motorn förstörs. Det är kombinationen inget motorskydd, ingen avlastningsventil och inte notera att den inte går igång som lätt leder till haveri. TS kompressor fungerade utan både motorskydd och avlastningsventil så det var inget babbel. Men den blev också utsliten snabbt precis som det varnats för.
Men var det då enfas eller 3-fas. Jag har haft en enfas som uppvisat samma symptom, när drift och startkondensatorn lagt av. Den hade dock ett överhettningsskydd som löst ut.A Avemo skrev:Jag har haft en gammal kompressor som gick utan avlastningsventil. Jag tror att det fanns ett litet läckage på tryckröret som gjorde att om stilleståndet var långt nog så startade den utan problem. Men om man använde mycket luft så att den skulle starta igen efter en kort stund så orkade den inte igång. Skulle kompressorn hamna i den situationen och det finns ett korrekt inställt motorskydd så kommer detta troligen att lösa innan motorn bränts. Eller om man är på plats och märker att den inte orkar igång så kan man stänga av innan motorn förstörs. Det är kombinationen inget motorskydd, ingen avlastningsventil och inte notera att den inte går igång som lätt leder till haveri. TS kompressor fungerade utan både motorskydd och avlastningsventil så det var inget babbel. Men den blev också utsliten snabbt precis som det varnats för.
@vedklyv jag tror att vi är helt överens om att man skall ha avlastningsventil och motorskydd på en kompressor. Det kan gå utan. Andra gånger kan det vara hopplöst att få att fungera utan avlastningsventil. Och så finns det de mer luriga gångerna där det först verkar fungera men under lite andra förutsättningar plötsligt slutar att fungera. Det blir oftast en chansning att prova utan. Och det tycks TS ha varit medveten om. I exemplet jag refererade till var det en trefasmotor.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Tack för att du tog upp den!!GK100 skrev:
TS har en gammal tråd där troligtvis denna kompressorn är i fokus. I den tråden tas allt upp som nämns nu kring vad olika komponenter gör och hur de kan ersättas med nya eller alternativ med magnetventil osv. Det verkar också som att det körts en del med den och starten gått bra oavsett så det som fattats i huvudsak och främst är ett korrekt motorskydd.
Så ny motor, gör ju inget med den större som nämns bara varvtalet är samma och motorskydd till den så kan avlastningen börja fixas till som ett eget spår.
Tråden är här och allt "babbel" är sen länge avklarat där:
Gammal kompressor
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Man kan väl enkelt sagt konstatera att
1. Mina riskkalkyler är värdelösa
2. Min plånbok har just börjat strejka
3. Nu får det bli att göra om och göra rätt. Den här gången ser jag till att motorskyddet är inkopplat. Att det finns en avlastningsventil.
4. Att jag inte göra några riskkalkyler
1. Mina riskkalkyler är värdelösa
2. Min plånbok har just börjat strejka
3. Nu får det bli att göra om och göra rätt. Den här gången ser jag till att motorskyddet är inkopplat. Att det finns en avlastningsventil.
4. Att jag inte göra några riskkalkyler
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Någon som har tips på bra tryckströmbrytare?
Och sån avlastningsventil?
Motorskydd är det jag kan köpa även om det är svårt att tro
Och sån avlastningsventil?
Motorskydd är det jag kan köpa även om det är svårt att tro
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden