Började med EKLK 5G2.5 från Biltema i ladan (inget aktivt lantbruk), men skulle behöva lite mer. Ser då att Clasolson har EXLQ Plus från Draka(?) för 640:-/25m, vilket är ett bra pris om man jämför mot EKLK. Vad jag har förstått så är den inte sämre på något?
http://www.clasohlson.com/se/Kabel EXLQ Plus/Pr490430005
Hmm, det står EXLQ Plus och loggan är Draka, men ytterdia står 12,4 mm istället för 11,8 som Draka anger. Lite för bra för att vara sant?
http://www.clasohlson.com/se/Kabel EXLQ Plus/Pr490430005
Hmm, det står EXLQ Plus och loggan är Draka, men ytterdia står 12,4 mm istället för 11,8 som Draka anger. Lite för bra för att vara sant?
Den är sämre om ledarna i den kabeln utsätts för UV-ljus, tex inuti endel lysrörsarmaturer där rörets ljus träffar ledarna..
Nu är det inte bra att utsätta oskyddade ledare med PVC isolering för UV-ljus i längden.
Men de halogenfria ledarna åldras fortare.
Se info från elektriska nämnden
i övrigt är EXLQ en bra ersättare till EKLK
Nu är det inte bra att utsätta oskyddade ledare med PVC isolering för UV-ljus i längden.
Men de halogenfria ledarna åldras fortare.
Se info från elektriska nämnden
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
i övrigt är EXLQ en bra ersättare till EKLK
Ja EXLQ tycker jag är ett mycket bra val.
Själv kör jag idag uteslutande med Drakas EXLQ, alla andra såsom EKLK, EQLQ har gått bort för mig, samt även alla andra fabrikat än Draka.
Vad det gäller kabel utan biledade kör jag med EXQ, men har däremot inte svurit någon trohet mot något visst fabrikat här.
Själv kör jag idag uteslutande med Drakas EXLQ, alla andra såsom EKLK, EQLQ har gått bort för mig, samt även alla andra fabrikat än Draka.
Vad det gäller kabel utan biledade kör jag med EXQ, men har däremot inte svurit någon trohet mot något visst fabrikat här.
Hur är det med PEX-isolering då tro?HSP skrev:
Kör med denna slang som UV-skydd för ledarna. Framtiden får visa om det är ett bra val.
Där slangen möter manteln kör jag med.
3M Scotch® Super 33+™ Vinyl Electrical tape.
Ska försöka fixa en bild när jag har tillfälle
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Där slangen möter manteln kör jag med.
3M Scotch® Super 33+™ Vinyl Electrical tape.
Ska försöka fixa en bild när jag har tillfälle
Ungefär lika underbar.Odjuret skrev:
Kanske att det är något lite enklare att dra bort en meter långt hölje från Nexans än Drakas EXLQ.
Nexans EQLQ var min standardkabel och favorit innan. Men kanske en halv mm mindre yd eller något sådant var det som främst fått mig att gå över till Draka EXLQ.
Detta för att jag har en förkärlek att borra 12mm hål och sätta 12mm VPrör vid genomföringar, med Nexans 3g1,5 EQLQ gick det med lite våld att komma genom röret, med Drakas 3g1,5 EXLQ är det som att dessa produkter är designade för varandra.
Sen gillar jag inte riktigt den vågiga biledaren i Nexans kabel, den raka i Drakas kabel gör det snabbare och enklare att dra slang över, särskilt om det är lång skalning och slang i t.ex. apparatskåp, eller de gånger jag drar jordledare + biledare i samma slang.
Redigerat:
Därför de har den krusade biledaren också skulle närmast vara bara teoretiskt den skulle få kontakt på vettigt sätt mot aluskärmen annars. Ingen mantelutfyllnad inte ens lite plast kring parterna löst istoppade i ett tunnväggigt plaströr med lite folie invändigt. Synd att man kan sätta sånt i samma klass som EKLK vissa andra nyare ersättande typer är betydligt bättre gjorda.Müssli skrev:
Förstår om du som jobbar med installationer inte vill använda vissa fabrikat men där har vi åter detta tugg kring tillverkares anvisningar. Gör inget om det blir sämre och dåligt bara det finns papper.
Inget du behöver oroa dig över det finns som sagt skillnader mellan fabrikat för samma kabeltyp. De som jobbar dagligen med det kan uppleva skillnad i hur de är att jobba med som skrevs tidigare.
Och att många inte är lika robusta som ursprungliga EKLK är ingen tvekan men de behöver heller inte vara det. Är man ute efter någon specifik egenskap får man kolla just den typen och tillverkaren inget som helt beskrivs av beteckningen.
Och att många inte är lika robusta som ursprungliga EKLK är ingen tvekan men de behöver heller inte vara det. Är man ute efter någon specifik egenskap får man kolla just den typen och tillverkaren inget som helt beskrivs av beteckningen.