8 240 läst ·
32 svar
8k läst
32 svar
Hur lyckas dra tpkabel i slang?
Sida 1 av 3
Håller på att bli tokig och fullständigt tappa fattningen 
Vad är hemligheten till att lyckas dra tp-kabel i 16mm slang?
Ledarna är betydligt sladdrigare än fk-kabel etc så de går knappt att tvinna ihop.
Har försökt att sätta eltejp för att de ska hålla ihop sig men behövs inte mycket motstånd när man börjar dra i dragtråden - och poff så går ledarna av.
Vad gör jag för fel?
Vad är nyckeln till framgång?
Ja ,jag vet att det finns slang med färdigdragen tp-kabel i men det är inget alternativ i detta fall.
Kabeln jag använder är denna:
https://www.kjell.com/se/produkter/...uk-sftp-natverkskabel-cat.-6-vit-100-m-p39879
Stort tack på förhand för svar!
Men framför allt, stort tack å familjens vägnar. De börjar tröttna på mina svordomar.....
Vad är hemligheten till att lyckas dra tp-kabel i 16mm slang?
Ledarna är betydligt sladdrigare än fk-kabel etc så de går knappt att tvinna ihop.
Har försökt att sätta eltejp för att de ska hålla ihop sig men behövs inte mycket motstånd när man börjar dra i dragtråden - och poff så går ledarna av.
Vad gör jag för fel?
Vad är nyckeln till framgång?
Ja ,jag vet att det finns slang med färdigdragen tp-kabel i men det är inget alternativ i detta fall.
Kabeln jag använder är denna:
https://www.kjell.com/se/produkter/...uk-sftp-natverkskabel-cat.-6-vit-100-m-p39879
Stort tack på förhand för svar!
Men framför allt, stort tack å familjens vägnar. De börjar tröttna på mina svordomar.....
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Själv brukar jag använda kabel med solida ledare när jag drar nätverkskabel, speciellt när jag ska använda uttag.
Har inte provat luxorparts kabel, men denna bör ju vara bättre än den med mjuka (flerkardeliga ledare)
https://www.kjell.com/se/produkter/...rts-solid-utp-natverkskabel-cat.6-25-m-p39859
Har heller aldrig använt skärmad kabel hemma eftersom det kan ge mer problem än utan om man tänker fel.
När jag ska få in flera kablar i ett rör så har jag ibland använt en FK kabel som jag knutit ihop med tpkablarna för att det ska bli lättare att dra.
Sedan underlättar det om man har en i andra änden av kabeln som "skjuter på" lite.
Vid riktigt svåra rördragningar så har jag någon speciell smörja som underlättar en massa
Kjell o Co har något liknande https://www.kjell.com/se/produkter/...enomforing/smorjmedel-for-kablar-095-l-p67423
*edit*
Ser att kabeln du använder är nog precis vad som kan tänkas gå in i ett 16s rör med tanke på mått enligt deras sida är Ø8,2 mm (±0,3 mm).
Så är det inte rakt som det ska dras så kan det bli riktigt svårt att få genom den där kabeln.
*Edit 2*
Jag läste måtten på fel kabel. Det var den med solida ledare som har diameter 8.2mm.
Den du valde finner jag inte någon information om, men jag gissar att den kan vara samma diameter.
Har inte provat luxorparts kabel, men denna bör ju vara bättre än den med mjuka (flerkardeliga ledare)
https://www.kjell.com/se/produkter/...rts-solid-utp-natverkskabel-cat.6-25-m-p39859
Har heller aldrig använt skärmad kabel hemma eftersom det kan ge mer problem än utan om man tänker fel.
När jag ska få in flera kablar i ett rör så har jag ibland använt en FK kabel som jag knutit ihop med tpkablarna för att det ska bli lättare att dra.
Sedan underlättar det om man har en i andra änden av kabeln som "skjuter på" lite.
Vid riktigt svåra rördragningar så har jag någon speciell smörja som underlättar en massa
Kjell o Co har något liknande https://www.kjell.com/se/produkter/...enomforing/smorjmedel-for-kablar-095-l-p67423
*edit*
Ser att kabeln du använder är nog precis vad som kan tänkas gå in i ett 16s rör med tanke på mått enligt deras sida är Ø8,2 mm (±0,3 mm).
Så är det inte rakt som det ska dras så kan det bli riktigt svårt att få genom den där kabeln.
*Edit 2*
Jag läste måtten på fel kabel. Det var den med solida ledare som har diameter 8.2mm.
Den du valde finner jag inte någon information om, men jag gissar att den kan vara samma diameter.
Redigerat:
Kabeln du länkar till är inte avsedd att dra i den fasta installationen. Den skall användas för tillverkning av patchkablar. Du bör använda kabel med solida ledare istället. Jag gissar att den har högre mekanisk draghållfasthet än patchkabel. Prova att smörja kabeln så att friktionen mot slangen minskar.
Byt till solid UTP kabel. Annars blir nästa problem att den flertrådiga inte fungera att montera i patchpanel eller nätverksuttag. Mycket stor risk för glappkontakt då uttagen är gjorda för den lite grövre solida enkelledaren.
Tack alla för svar so for 
Jag borde ha skrivit att jag avser att sätta RJ45 direkt i båda ändarna och ej gå via patchpanel.
Detta beror på att jag i ena ändan kommer att sätta accesspunkt / kamera på kabeln som tittar ut direkt från väggen.
Utifrån vad jag kunnat läst mig till bör man inte sätta rj45 på solida ledare då det finns risk att de blir dålig kontakt?
men rätta mig gärna om jag har fel.
Det är ett gäng böjar, men det är inga jättesnäva böjar utan har försökt att ha mjuka böjar.
Att köra UTP istället för FTP är väl ingen fara. Bara att jag får vaska 100 meter. Men vad tusan. Större förluster har man haft i livet
Jag borde ha skrivit att jag avser att sätta RJ45 direkt i båda ändarna och ej gå via patchpanel.
Detta beror på att jag i ena ändan kommer att sätta accesspunkt / kamera på kabeln som tittar ut direkt från väggen.
Utifrån vad jag kunnat läst mig till bör man inte sätta rj45 på solida ledare då det finns risk att de blir dålig kontakt?
men rätta mig gärna om jag har fel.
Det är ett gäng böjar, men det är inga jättesnäva böjar utan har försökt att ha mjuka böjar.
Att köra UTP istället för FTP är väl ingen fara. Bara att jag får vaska 100 meter. Men vad tusan. Större förluster har man haft i livet
Det finns ett fåtal verktygslösa kontakter som klara både flertrådiga och enkeltrådiga ledare, tror Kjell har en..
Annars finns denna RJ45 kontakt för rund solid Cat6 .
Annars finns denna RJ45 kontakt för rund solid Cat6 .
Bra tips! Dessvärre får den inte plats i ubiquti produkter enligt recenssion, vilket är just det det ska användas till.blackarrow skrev:
Jag ska sätta accesspunkt direkt mot vägg. Där går det inte att ha nätverksuttag.E elmont skrev:
Måste vara kabel som kommer ut direkt från väggen.
Tips på "smörj"?G Gamla gubben skrev:Kabeln du länkar till är inte avsedd att dra i den fasta installationen. Den skall användas för tillverkning av patchkablar. Du bör använda kabel med solida ledare istället. Jag gissar att den har högre mekanisk draghållfasthet än patchkabel. Prova att smörja kabeln så att friktionen mot slangen minskar.
Finns på Kjell & co:D Daaaaaniel skrev:
https://www.kjell.com/se/produkter/...enomforing/smorjmedel-for-kablar-095-l-p67423
Tack!
Låt oss säga att jag byter till solid tp-kabel då.
Vad är bästa sättet att hänga den på dragtråden?
Vad är bästa sättet att hänga den på dragtråden?
Skala av ytterhöljet, trä trådarna igenom öglan, vira runt ändarna runt trådarna, ”lås” med lite eltejp.
Glöm inte att tejpa fast höljet så det inte fastnar i slangen.
Glöm inte att tejpa fast höljet så det inte fastnar i slangen.
Borde väl inte berätta detta, men jag har ju fullt i min patchpanel så jag tillfälligt har pressat en vanlig RJ45 kontakt på solid installationskabel. Det har nog fungerat i ett år nu...
