Vi håller precis på att bygga en ny hall (utritad) samt flyttar om vad sovrummen används till. Så nu behöver vi flytta ena trappbrytaren till vardagsrumslampan (satt tidigare nedanför kopplingsdosa 1) samt dra om matningen från centralen till vardagsrummet. De uttagen sitter idag på samma dvärgbrytare som alla uttag i två sovrum och med mediautrustning, server, NAS, två datorer, tre element mm så blir startströmmarna för höga så dvärgbrytaren löser ut om vi inte drar ut mediautrustningen i vardagsrummet (lättast att komma åt där) innan vi kopplar på den dvärgbrytaren.
Det lättaste är att dra kablarna till den nya strömbrytaren via de två kopplingsdosorna uppe vid taket (utanpåliggande dragning mellan dosorna) och att även dra om matningen för vardagsrummet via dessa. Det enklaste hade varit att klamra en utanpåliggande EXQ, men vi behöver 6 ledare (J-N-L för ny matning samt två mellankopplingstrådar och en tändtråd) så i så fall skulle vi behöva dra en 4G1,5 och en 3G1,5 i taket vilket jag är tveksam till att det blir snyggt. Att dra en kabelkanal som rymmer dessa två känns som att det kommer ser väldigt klumpigt ut så helst skulle jag vilja dra FQ i vanliga kabelkanaler, men det har jag förstått inte är tillåtet utan då ska det vara speciella kabelkanaler.
Har ni tips på hur vi löser detta snyggast eller vad det finns för kanaler som man får lägga FQ i direkt?
Orange box = strömbrytare (trapp/dubbeltrapp)
Blå kryss = lampor
Blå cirkel = kopplingsdosa i vägg, uppe vid tak
Det lättaste är att dra kablarna till den nya strömbrytaren via de två kopplingsdosorna uppe vid taket (utanpåliggande dragning mellan dosorna) och att även dra om matningen för vardagsrummet via dessa. Det enklaste hade varit att klamra en utanpåliggande EXQ, men vi behöver 6 ledare (J-N-L för ny matning samt två mellankopplingstrådar och en tändtråd) så i så fall skulle vi behöva dra en 4G1,5 och en 3G1,5 i taket vilket jag är tveksam till att det blir snyggt. Att dra en kabelkanal som rymmer dessa två känns som att det kommer ser väldigt klumpigt ut så helst skulle jag vilja dra FQ i vanliga kabelkanaler, men det har jag förstått inte är tillåtet utan då ska det vara speciella kabelkanaler.
Har ni tips på hur vi löser detta snyggast eller vad det finns för kanaler som man får lägga FQ i direkt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Orange box = strömbrytare (trapp/dubbeltrapp)
Blå kryss = lampor
Blå cirkel = kopplingsdosa i vägg, uppe vid tak
Så här ser taket ut och den utapåliggande dragningen blir där det blåa strecket är. Kopplingsdosa 1 sitter på väggen till vänster (syns inte i bild) och kopplingsdosa 2 kan man ana bakom den lösa gipsskivan till höger i bild
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara