7 574 läst ·
3 svar
8k läst
3 svar
Minimumhöjd för 3-fasuttag
Jag skulle vilja flytta ett utomhusmonterad fasadmonterat 3-fas 16A uttag. Det sitter idag ca 160 cm från marknivå. Det skulle se snyggare ut om jag flyttade ner det en halvmeter. Finns det någon krav på minimum höjd man måste ta hänsyn till som förklarar varför det monterats så högt?
Bästa svaret
Det sitter bra där enligt diverse äldre regler och även de mer nutida rekommendationerna. Det beror på att det inte är petskyddat utförande och oavsett bör du inte sänka där, det mått som förekommer regelrätt är 1.70 m.
Klicka här för att svara
