Jag skulle vilja flytta ett utomhusmonterad fasadmonterat 3-fas 16A uttag. Det sitter idag ca 160 cm från marknivå. Det skulle se snyggare ut om jag flyttade ner det en halvmeter. Finns det någon krav på minimum höjd man måste ta hänsyn till som förklarar varför det monterats så högt?
 

Bästa svaret

Det sitter bra där enligt diverse äldre regler och även de mer nutida rekommendationerna. Det beror på att det inte är petskyddat utförande och oavsett bör du inte sänka där, det mått som förekommer regelrätt är 1.70 m.
 
  • Gilla
Torpgubben
  • Laddar…
Minimum höjden är 170 cm, som skrevs i det förra inlägget.
Annars får du byta till ett blockerat 3fas uttag som du får montera lägre.
 
Purre
Ett alternativ är att byta till ett uttag som är förreglat så det inte finns spänning i det så länge det inte finns en handske i.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.