Hej gott folk jag har en lite lång fråga här som någon kanske vill sätta tänderna i hur ska jag med fördel koppla 3st tidrelä:n , photosensor, vibrationsmodul samt luftcylinder på ett effektivt sätt.
Momenten som ska genomföras är att när photosensorn ser föremålet så ska vibratorn slå till i 1,5-2sec , tätt följt av luftcylindern som ska vinkla en vippa
Sedan när sensorn tappar kontakt med föremålet så ska vibratorn än en gång slås på i 1,5-2sec, följt av luftcylindern som då ska vinkla tillbaka vippan.
Proceduren ska sedan upprepas var 3:e-4:e sekund tacksam för alla tips jag kan få

Troligen kan ingen svara utan tillgång till datablad över prylarna. Man behöver veta vilka typer av triggingångar som finns till reläerna, hur cylindern styrs osv. Hur fungerar sensorn?

Sensorn är direktavkännande 230v, cylindern ska styras av det ena tidrelät som då ska öppna en magnet ventil (glömde skriva med den)
Här är en bild på relät jag tänkt använda

• Multifunktions timer relä med tekniska specifikationer och kopplingsschema, märkt "DESIGNED IN ITALY PRODUCED IN CHINA".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En Siemens Logo (el. motsv.) logikmodul gör jobbet på ett betydligt enklare sätt.
Tidreläer i automationslösningar tillhör en förgången tid.

• Gilla
Assassen
  • Laddar…
Måste väl vara enklare att göra med en arduino?

Jag säger som snaggle, kör på en Logo!
Som de sa på Siemens: "Alla elektriker borde ha ett gäng Logos i bilen för mindre styrningar!"

A Assassen skrev:
Jag säger som snaggle, kör på en Logo!
Som de sa på Siemens: "Alla elektriker borde ha ett gäng Logos i bilen för mindre styrningar!"
Vad är det som är så bra med Logo? En ärlig fråga alltså, jag har mixtrat en del med Arduino, men aldrig pysslat med Siemens prylar ...

EDIT: Och att de säger det på Siemens kanske inte är så konstigt, jag tror alla företag tycker att alla ska köpa deras produkter, helst fler än de behöver ....

R Rausing86 skrev:
Hej gott folk jag har en lite lång fråga här som någon kanske vill sätta tänderna i hur ska jag med fördel koppla 3st tidrelä:n , photosensor, vibrationsmodul samt luftcylinder på ett effektivt sätt.
Momenten som ska genomföras är att när photosensorn ser föremålet så ska vibratorn slå till i 1,5-2sec , tätt följt av luftcylindern som ska vinkla en vippa
Sedan när sensorn tappar kontakt med föremålet så ska vibratorn än en gång slås på i 1,5-2sec, följt av luftcylindern som då ska vinkla tillbaka vippan.
Proceduren ska sedan upprepas var 3:e-4:e sekund tacksam för alla tips jag kan få
Har du redan tidreläerna går det bra att lösa med två tid- och ett vanligt relä. Det vanliga reläet med växlande kontakter, men det är ju inget ovanligt.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
5
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad är det som är så bra med Logo? En ärlig fråga alltså, jag har mixtrat en del med Arduino, men aldrig pysslat med Siemens prylar ...

EDIT: Och att de säger det på Siemens kanske inte är så konstigt, jag tror alla företag tycker att alla ska köpa deras produkter, helst fler än de behöver ....
Men sitta å koda en Arduino mot en PLC är inte riktigt detsamma, det går ju göra en l del med en Arduino iofs men det är ju en del meck i jämförelse.
Det behöver ju inte vara en PLC från Siemens, finns ju andra fabrikat med.

Säger annars som hemapularen, om du tar fram lite info om prylarna så är det lättare att hjälpa dig, kan i mån av tid slänga ihop ett manöverschema bara jag får lite mer input.

5 50procent skrev:
Men sitta å koda en Arduino mot en PLC är inte riktigt detsamma, det går ju göra en l del med en Arduino iofs men det är ju en del meck i jämförelse.
Det behöver ju inte vara en PLC från Siemens, finns ju andra fabrikat med.

Säger annars som hemapularen, om du tar fram lite info om prylarna så är det lättare att hjälpa dig, kan i mån av tid slänga ihop ett manöverschema bara jag får lite mer input.
Utveckla gärna! :)

5
Har inte suttit skitmycket med Arduino, dock mer med PLC, där är det mesta redan färdigt med in och utgångar.
Kör man med relä I/O så går det att göra direkt på utan mellanrelän då TS hade 230 prylar. Till skillnad mot en med transistor I/O och arduino.

Byggde du inte med mekano när du var liten "kotte"? Motor, växellåda, kamskivor och microbrytare.

Som sagt, all I/O är redan färdigt, ingångar finns i spannet 12..230 AC/DC beroende på vald modul, utgångar relä eller transistor 24 VDC, bara att koppla direkt mot yttervärlden.
Och den inbyggda displayen på vissa basmoduler kan även fungera som ett enklare HMI (visa/mata in diverse värden).
Vissa basmoduler bjuder även på analoga in.

• Gilla
50procent och 1 till
  • Laddar…
Jag är inte på något sätt låst till de prylarna jag har nämnt, utan det är lite av de komponenter som sitter i det nuvarande elskåpet som styr allt jag nämnde ovan. Tanken är helt enkelt att montera ett nytt skåp, med samma funktioner, då det nuvarande rent av är en säkerhets risk, det är ett enda fågelbo av röda kablar kors och tvärs med sockerbitar hängandes lite här och var samt en jord kabel med 230v i, knapparna på skåpsluckan är inte aktuella då de flesta av de funktionerna inte längre används,
utan man styr hela härligheten med en liten skruvmejsel direkt i skåpet. Alltså nya fräscha grejer i ett nytt skåp på smartast och effektivast sätt,och jag har tillgång alla eventuella komponenter som kan behövas till det, sålänge jag kan genomföra intedet hela och inte priset blir 5 siffrigt jag har extremt begränsade kunskaper av PLC programmering men det är inte värre än att jag får läsa på lite

Och apropå 230V så kommer jag förmodligen göra mig av med 230v sensorn, och då det är den sista komponenten i bruk i skåpet som drivs med 230v(från en jord kabel ) och köpa en ny med rätt egenskaper för ändamålet på 24v.
Kan ta en bild på det nuvarande skåpet imorgon och lägga upp om ni vill se någonting alldeles fantastiskt unikt i el-lära

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.