Hej,

Jag har en IKEA-lampa som är jordad, och ett fast uttag i taket.
Jag vet inte om uttaget i taket är jordat eller inte,
men jag skulle tro att det inte är jordat eftersom lägenheten är gammal.

Hur som helst, hur kopplar jag in lampan?
Ska jag på något sätt skala bort den vita kontakten i taket och blottlägga sladdarna,
och koppla in till N och L till lampan och inte bry mig on jorden?
Eller ska jag sätta fast en stickpropp (utan jord) på lampan och bara koppla in till takuttaget?

Som man ser på bilderna så har jag ju också en klämma med tre stycken gul/gröna kablar.
Är dessa jord, och kan/ska jag använda de?
Öppet takuttag med synliga kablar och en vit lamphållare, omgivna av en blå installationsdosa på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IKEA-lampa med öppen anslutningsplats visande N, L och jordningsklämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag i tak med synliga ledningar och kopplingsklämma, fråga om jordning och installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takuttag med blottade kablar och en wago-klämma som hänger från taket, potentiellt ej jordat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kolla runt i rummet, är övriga eluttag också jordade så ska din ikea-armatur kopplas till jord.
Börja med detta.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E etompau skrev:
Kolla runt i rummet, är övriga eluttag också jordade så ska din ikea-armatur kopplas till jord.
Börja med detta.
Detta är i en liten hall. Har bara ett lamputtag, och två andra uttag i taket bakom ett skyddslock.
Jag tog bort skyddslocket på den ena, och där fanns endast svart och blå kablar.
Vägguttaget är ojordad.
 
Då ska rummet anses vara en "isolerad miljö" och armaturen ej anslutas till jord.
 
E etompau skrev:
Då ska rummet anses vara en "isolerad miljö" och armaturen ej anslutas till jord.
Tack. Men hur gör jag rent praktiskt? Skall jag blottlägga kablarna eller sätta fast en stickpropp på lampan?
 
Har du klurat ut hur det fysiska montaget av armaturen ska ske?
Det går att lösa detta på lite olika sätt.
 
E etompau skrev:
Har du klurat ut hur det fysiska montaget av armaturen ska ske?
Det går att lösa detta på lite olika sätt.
Yes, det finns en krok i taket som jag kommer hänga lampan i.
 
Då är väl det enklaste att du tar bort kronkontakten och ansluter ledarna till armaturens plint.
Personligen hade jag trätt på en bit ytterisolering avskalad från en kabel på de enkelisolerade ledarna i armaturens kopplingsutrymme.
 
Den där kronkontakten ser lite skum ut, ser ut att fattas en del.
 
E etompau skrev:
Då är väl det enklaste att du tar bort kronkontakten och ansluter ledarna till armaturens plint.
Personligen hade jag trätt på en bit ytterisolering avskalad från en kabel på de enkelisolerade ledarna i armaturens kopplingsutrymme.
Tack så mycket! Jag förstår inte varför den blåa kabeln i taket går via en klämma, men det spelar kanske ingen roll.
Jag kan isolera ledarna i armaturen med eltejp.
 
E Ett_unikt_namn skrev:
Jag förstår inte varför den blåa kabeln i taket går via en klämma, men det spelar kanske ingen roll.
Jo den är ju skarvad med en annan blå. Blå är neutralleadre, den leder tillbaka ström från lampna till centralen, Den blåa som går vidare går till något annat. Väldigt viktigt att du inte bryter den kopplingen.
 
H hempularen skrev:
Jo den är ju skarvad med en annan blå. Blå är neutralleadre, den leder tillbaka ström från lampna till centralen, Den blåa som går vidare går till något annat. Väldigt viktigt att du inte bryter den kopplingen.
Tack så mycket. Jag ska då bara ta bort kronkontakten från taket och koppla kablarna till lampans uttag.
Samt extra isolera kablarna i lampan. Vet inte hur du menar att kronkontakten ser skum ut.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.