Hej,
Jag har en IKEA-lampa som är jordad, och ett fast uttag i taket.
Jag vet inte om uttaget i taket är jordat eller inte,
men jag skulle tro att det inte är jordat eftersom lägenheten är gammal.
Hur som helst, hur kopplar jag in lampan?
Ska jag på något sätt skala bort den vita kontakten i taket och blottlägga sladdarna,
och koppla in till N och L till lampan och inte bry mig on jorden?
Eller ska jag sätta fast en stickpropp (utan jord) på lampan och bara koppla in till takuttaget?
Som man ser på bilderna så har jag ju också en klämma med tre stycken gul/gröna kablar.
Är dessa jord, och kan/ska jag använda de?
Jag har en IKEA-lampa som är jordad, och ett fast uttag i taket.
Jag vet inte om uttaget i taket är jordat eller inte,
men jag skulle tro att det inte är jordat eftersom lägenheten är gammal.
Hur som helst, hur kopplar jag in lampan?
Ska jag på något sätt skala bort den vita kontakten i taket och blottlägga sladdarna,
och koppla in till N och L till lampan och inte bry mig on jorden?
Eller ska jag sätta fast en stickpropp (utan jord) på lampan och bara koppla in till takuttaget?
Som man ser på bilderna så har jag ju också en klämma med tre stycken gul/gröna kablar.
Är dessa jord, och kan/ska jag använda de?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är i en liten hall. Har bara ett lamputtag, och två andra uttag i taket bakom ett skyddslock.E etompau skrev:
Jag tog bort skyddslocket på den ena, och där fanns endast svart och blå kablar.
Vägguttaget är ojordad.
Då är väl det enklaste att du tar bort kronkontakten och ansluter ledarna till armaturens plint.
Personligen hade jag trätt på en bit ytterisolering avskalad från en kabel på de enkelisolerade ledarna i armaturens kopplingsutrymme.
Personligen hade jag trätt på en bit ytterisolering avskalad från en kabel på de enkelisolerade ledarna i armaturens kopplingsutrymme.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Den där kronkontakten ser lite skum ut, ser ut att fattas en del.
Tack så mycket! Jag förstår inte varför den blåa kabeln i taket går via en klämma, men det spelar kanske ingen roll.E etompau skrev:
Jag kan isolera ledarna i armaturen med eltejp.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Jo den är ju skarvad med en annan blå. Blå är neutralleadre, den leder tillbaka ström från lampna till centralen, Den blåa som går vidare går till något annat. Väldigt viktigt att du inte bryter den kopplingen.E Ett_unikt_namn skrev:
Tack så mycket. Jag ska då bara ta bort kronkontakten från taket och koppla kablarna till lampans uttag.H hempularen skrev:
Samt extra isolera kablarna i lampan. Vet inte hur du menar att kronkontakten ser skum ut.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
