El
uffeulander: Hej Men eftersom jag nu ändå ska dra fram ett 3 fas uttag är väl det bästa att dra 2,5 kablar fast jag har 10 amp säkring just nu... Antar att man kan kanske ändra bottenplattan senare till 16 å då är det rätt kabel för det?
Mikael_L: Det är blandningen av enfas och trefaslaster som är farlig och problematisk. Ska du på samma säkringar ha både trefasuttag och något eller några enfasuttag (eller andra enfaslaster) så måste du ha en trepolig säkring. Egentligen ska man undvika den sammanblandningen av laster öht, men det går i undantagsfall att ursäkta genom att sätta det hela bakom en trepolig säkring. Men tre st
Avemo: Jag skulle säga att det i princip inte är något problem att koppla laddboxen i en undercentral i garaget. Men det är sannolikt en mycket större last än du tidigare haft där. Så du bör kontrollera alla förbindningar på vägen så att det inte är dålig kontakt någonstans. Det gäller egentligen generellt, men i synnerhet som den som kopplat centralen i ditt garage inte tycks ha varit
Nick&Wald: Tack för alla era svar. Önskar att man kunde använda "Bästa svar" fler gånger än en per tråd. Nu till nästa fråga. Jag skulle gärna vilja använda denna kabeln på bilden till ett uttag eller kopplingsdosa under bänkskivan. Anledningen är att jag har en diskmaskin som behöver spänning. Går detta att utföra? Kan jag bila upp väggen, sätta på en flexslang, dra kabeln i denna, och
Sven Thomas Jansson: Tack elmont för det tipset - dosclips ska jag montera överallt i huset. Minst hälften av vägguttagen är på väg ut,,, (Sven) Thomas Jansson - Jag skapade ett nytt konto då det var strul med någon gammal hotmailadress,,,
GK100: [citat] Jag skulle välja lösning 1 utan att tveka trots att lösning 2 är ok formellt och inget som hindrar att göra så. Skälen att välja 1 kan vara att du behöver inga komponenter i mätarskåpet och det blir samma delar som sätts i teknikutrymmets central som du fått sätta i skåpet förutom en liten kapsling. Det är oftast inget bra utrymme i mätarskåp för mer än enstaka
SueCia: [citat] du kan nog få pris som årets mest irriterande husköpare. Inte för att du inte nödvändigtvis har rätt i sak utan pga. Din attityd. skicka en bild på ett uttag som saknar jordtråd till säljaren med texten ”hur förklarar du det här?” jag tycker det var stort gjort av säljaren att ens svara på det korkade smset.
lnilsson: [citat] jag har också fasindikeringslampor, men har inte nån annan säkring än huvudsäkringar. Jag tolkar manualen som att det är ok? [bild]
Kroffa: Okej ytters pinsamt. Upptäckte nu, tack vare Protte, att det hela berodde på att jag inte vridit glimtändaren tillräckligt hårt så den *klickade i*. Skönt att man gått ett år utan att ha bra bänkbelysning. Tack för alla tips, nu har jag iaf mer utrustad för att hantera lysrör i framtiden
Tomture61: [citat] Elfel i förbrukare , inte elfel i kablar/kontakter/norm-centraler är nog den vanligaste elrelaterade brandorsaken !
BORNER: Stort tack, Bo! Vi har kollat med EN lampa för att testa, och med den fungerade det klanderfritt med ELKO GLED 316. Men det kanske är en helt annan sak att dimra 15 stycken? Tanken med att ha så mycket ljus är främst att kunna dra på rejält när man städar eller håller på med "pillgöra". Mestadels av tiden kommer det ju att vara neddimmat. Men det räcker nog säkerligen med den
kristofo: Jag har själv inte använt dessa, men på ett rent teoretiskt plan skulle jag rekommendera parallellhylsor om EK ska skarvas med presshylsa. https://www.elpress.net/sv/produkter/elpress-produkter/isolerade-forbindningar/20632/ Pratade med en säljare på en mässa (kan ha varit elpress) om detta problem då vi skarvar ihop RK med EK mycket i jobbet (växelvärme för spårvagnsväxlar). Köpte
Martin Lundmark: [citat] Hej, GK100, Jag har provat att koppla transformatorer på olika sätt för att begränsa störningar. En transformator kan t.ex. hindra en störström att vandra vidare i ett system. Har man en störspänning med högre frekvens så kan förlusterna i en transformator ”begränsa amplituden” och därigenom filtrera. När det gäller en störström är det ibland bättre att ”sluta
Bo.Siltberg: Det finns några krondimmers i puckformat: Vadsbo LD200KRON, Plejd DIM-02, Eltako bör ha någon. Gäller bara att den fungerar med befintliga downlights. Det får man prova.
Stefan1972: Tycker också det ser ut som eljo men från 90talet typ...............de kan nog ha ändrat utförande på det ganska många ggr sen dess.
Bjurran: Vet att den här tråden är precis hur gammal som helst men frågar ändå om någon fortfarande är intresserad av dessa då jag kommer byta några sådana brytare nu inom det närmsta. De fungerar fortfarande men vill byta av estetiska skäl.
Bo.Siltberg: Nej det är inte ok och har aldrig varit ok, men folk har tummat på detta i alla år, speciellt vid och bakom elcentraler. Risken här är främst brand och sekundär elchock pga överbelastning eller tuggad ledning (av mus, inte barn...). Uppenbarligen har detta hus inte något av dessa problem så det är ingenting du bums måste åtgärda.
Soltorp40: [citat] Jag har läst hela tråden, och ett antal trådar till, så jag minns inte alla detaljer perfekt efter 60 inlägg i denna ... Det är i alla fall inte fel dimensionerat i den meningen att risker kan uppstå. Om inmatningen till Dig är klen (långt till trafon / liten trafo, och kanske trafon sitter långt från sin matning också) kanske det pga. avstånd måste göras på det här viset
JonasRo: Kan meddela att det hela har lösts. Måndagsex på dimmern, hade en till och med den fungerade det fint. (y)
lobbin: [citat] Ja, det är klart att det borde gå att göra så enkelt. Det är en 1-fas pump så borde funka som du skriver.
carljohanb: [citat] Har egentligen inte plats att få in dessa fyra drivers, så ville ha en driver för allt. Är inte så kunnig på LED och i det du skriver, så förstår inte exakt det du säger. Men jag kanske får omvärdera placeringen och se om jag får plats med detta istället, om det inte är så att drivern etompau tipsade om fungerar.
Smurfen1337: [citat] Uppdatering: spänningssatte idag en spot i taget och alla funkade utmärkt förutom en som bara lös jätte lite precis som tidigare. Jag tog ut den ur slingan och nu fungerar 5st som dom ska iaf. Kollade hela slingan på den som är trasig och kunde ej se något brott/skada på den öht. Antar att det är mekaniken i spotten som gett upp så blir att reklamera den och förhoppningsvis