43 816 läst ·
44 svar
44k läst
44 svar
EXLQ Plus istället för EKLK?
Fyllnadsmassan är inte halogenfri mig veterligen och därför körs q-produkter utan fyllnad.. I viss mån även kostnadsfråga. Kul kuriosa också är att vi tillverkar enbart pvc-kablage till Norge, inget alls till Sverige
Sen blir den av naturliga skäl inte lika elastisk med polymerbaserad mantel som med pvc eller hffr..
Sen blir den av naturliga skäl inte lika elastisk med polymerbaserad mantel som med pvc eller hffr..
Redigerat:
Men var inte EQLQ fylld? om det inte var en EQLQ-pure eller någon annan "lite-produkt"
Det börjar bli dags att gå på loppisar och försöka ropa in sig en gammal hederlig kuhlo-tång ...useless skrev:
Men som svar på din fråga, först och främst vara försiktig, följa med med fingrarna i hela böjen, så det inte veckar sig. Det är i princip omöjligt att undvika att kabeln plattar till sig lite längs böjradien, men att få veck är ju inte acceptabelt.
Nu är det inte vecken i sig som är vårt problem utan att få till godkända och gastäta genomföringar med förskruvningar. (EX-område)
För att det skall fungera måste kabeln vara fylld för att kunna ta emot trycket från förskruvningarna.
Nu verkar det endast finnas Easy, Lite, Plus ,Extra osv. modeller som skall vara enkla för montören men inte klarar några ex-krav.
För att det skall fungera måste kabeln vara fylld för att kunna ta emot trycket från förskruvningarna.
Nu verkar det endast finnas Easy, Lite, Plus ,Extra osv. modeller som skall vara enkla för montören men inte klarar några ex-krav.
Kolla kabeltillverkarens uppgifter också. Många anger att deras kabel inte är tillåten i EX-miljö.
Här anger t.ex. draka att EXLQ plus inte är lämplig, utan att alternativ med kabelfyllnad rekommenderas:
http://media.draka.se/2016/04/EXLQ-Plus-750V.pdf
Här anger t.ex. draka att EXLQ plus inte är lämplig, utan att alternativ med kabelfyllnad rekommenderas:
http://media.draka.se/2016/04/EXLQ-Plus-750V.pdf
Ja, samma gäller för nexans, och de rekommenderar fylld eqlq, men även den har de slutat med på ahlsell. Enbart Easy modeller kvar. Suck.
Ja, de är fyllda men N1XV saknar biledare och mantel 
Ja det finns nog fyllnad för halogenfritt också, så jag vet faktiskt inte varför man inte har sortiment på det.. Men vi kör nästan bara fyllnad på pfsp för att den ska bli helt rund.. Norrmännen har inte upptäckt hur smidigt det är med sektorformade parter om man ändå ska ha en 3 eller 4 ledare.. Iaf för oss som tillverkar
hur det är att installera får jag lämna till dem som gör..
Ja den har iallafall metallmantel och samma gäller EXQJ, minsta ledararea verkar vara 2,5, men det är dock inga problem. Dock såg jag att priserna är ca 10x högre all annan installationskabel vi använder.
Klicka här för att svara