Jag har för mig att det har varit uppe tidigare, men kan inte hitta. Ofta händer det att plasten bryts av efter ett tag om man klamrat utomhus med sådan där vita spikklammer.

Finns det någon bättre modell/märke som skall hålla?

C
Kör JR eller något annat alternativ av metall så är du på säkra sidan.

Över tid lär alla dessa spikklammer ge upp och bli spröda av UV-strålningen.
Köp märkesnamn så har du gjort vad som är möjligt. Undvik ex. "anslut" och andra av kedjornas egna varumärke.

Vi har plockat bort många av dessa klammer till diverse grejor utomhus (elutag/värmepump) och istället använt kabelskyddsrör, målade i lämplig kulör. Håller i 100 år.

Hade ett paket Amiga och ett paket från Kanorplast. Skall jag pröva Schneiders, Jula har sådana?

Vad är det för kabelskyddsrör du använt, etompau? Och har du EKK i dom löst liggande, eller hur menar du?

M -MH- skrev:
Hade ett paket Amiga och ett paket från Kanorplast. Skall jag pröva Schneiders, Jula har sådana?

Vad är det för kabelskyddsrör du använt, etompau? Och har du EKK i dom löst liggande, eller hur menar du?

Ett exempel:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...kabelinstallation/klammers/kabelskydd-402257/

Ja kabeln ligger löst inne i röret (ej enkelisolerade ledare). Med dessa får du också en spikrak kabeldragning med få fästpunkter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.