Hej!
Köpte nyligen en DUAB Spånsug FM300B 1-fas som jag gärna skulle vilja kunna slå på och av med en fjärrkontroll. Hade tidigare en Metabo SPA 1200 som jag kunde använda med en NEXA fjärrströmbrytare.
MEN den strömbrytaren fungerar inte med min nya spånsug.
Jag kan stänga av spånsugen med fjärrkontrollen, men det går ej att starta spånsugen med fjärrkontrollen.
Min NEXA fjärrströmbrytare ska klara av 2300W och Duabs spånsug är på 1500W...
Det vore smidigt att kunna fortsätta med NEXA:s fjärrströmbrytare och slippa flera olika fjärrkontroller då jag redan b.la. använder den till en grovdammsugare.
Har någon på forumet något tips på vad man kan göra för att få det att fungera?
Tack på förhand!
Köpte nyligen en DUAB Spånsug FM300B 1-fas som jag gärna skulle vilja kunna slå på och av med en fjärrkontroll. Hade tidigare en Metabo SPA 1200 som jag kunde använda med en NEXA fjärrströmbrytare.
MEN den strömbrytaren fungerar inte med min nya spånsug.
Jag kan stänga av spånsugen med fjärrkontrollen, men det går ej att starta spånsugen med fjärrkontrollen.
Min NEXA fjärrströmbrytare ska klara av 2300W och Duabs spånsug är på 1500W...
Det vore smidigt att kunna fortsätta med NEXA:s fjärrströmbrytare och slippa flera olika fjärrkontroller då jag redan b.la. använder den till en grovdammsugare.
Har någon på forumet något tips på vad man kan göra för att få det att fungera?
Tack på förhand!
Det sitter nog en nollspänningsutlösare på spånsugen.
Det gjorde det på min så den fick jag koppla bort för att kunna köra via nexa.
Nollspänningsutlösaren gör så att maskinen inte går igång efter ett strömavbrott. Dvs när du stänger av den via nexan så triggas nollspänningsutlösaren och måste då återställas på spånsugen för att kunna startas igen.
Nollspänningsutlösaren gör så att maskinen inte går igång efter ett strömavbrott. Dvs när du stänger av den via nexan så triggas nollspänningsutlösaren och måste då återställas på spånsugen för att kunna startas igen.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Samma här, även det en spånsug från duab, om än trefas. Eftersom jag bara startar den som slav kopplade jag helt bort maskinens egen brytare.
Fjärrströmbrytaren fungerar, jag hör hur det låter(klickar i uttaget)när jag trycker på fjärrkontrollen.E etompau skrev:
Har även testat med andra maskiner utan problem.
Hur gjorde du för att koppla förbi nollspänningsutlösaren?M MatCan skrev:Det sitter nog en nollspänningsutlösare på spånsugen.
Finns det inget annat sätt att kringå utan att börja rota i spånsugens elektronik?
Har löst problemet med för svag spånsug och får nu ett annat
Jag kopplade bort hela den inbyggda strömbrytaren (inkl nollspänningsutlösaren) och kopplade motorn direkt på inkommande kabel.A andy999 skrev:
Hur ser start-/stoppknappen på spånsugen ut?
Hur ser det ut innanför?
Beroende på hur start-/stoppknappen är så kan det gå att koppla det trådlösa inne i start-/stoppknappen så att man kan starta/stoppa både lokalt & trådlöst samt behåller nollspänningsutlösarfunktionen. Detta är egentligen det bästa alternativet.
Hur ser det ut innanför?
Beroende på hur start-/stoppknappen är så kan det gå att koppla det trådlösa inne i start-/stoppknappen så att man kan starta/stoppa både lokalt & trådlöst samt behåller nollspänningsutlösarfunktionen. Detta är egentligen det bästa alternativet.
Jag fick den nya spånsugen igår och vill ogärna hålla på med elektroniken om jag slipper.
Vill inte bryta garantin i onödan.
Finns det inget annat sätt att kringå detta?
Bifogar lite bilder på strömbrytaren samt ett kopplingsschema.
Vill inte bryta garantin i onödan.
Finns det inget annat sätt att kringå detta?
Bifogar lite bilder på strömbrytaren samt ett kopplingsschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Den är kopplad så att spånsugen är på så länge sladden har ström och sedan satte jag den i en sån här: https://www.swedendro-tools.se/shop/product/startautomatik-spansugSturmtiger skrev:
På så sätt startar spånsugen när jag kör någon maskin och stänger av sig ett par sekunder efter att jag stängt av den så att den hinner suga rent i rören.
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Okej tack då förstår jag.
Ja autostart verkar det vara en hel del som gillar att ha. Särskilt med tanke på med lite större anläggningar. Eller då snickeriet används mer frekvent.
Ja autostart verkar det vara en hel del som gillar att ha. Särskilt med tanke på med lite större anläggningar. Eller då snickeriet används mer frekvent.
Klicka här för att svara