Hej!
Jag har en liten fundering.
Håller på att renovera ett rum, där var det utanpåliggande el. Vill nu dra slang i väggen istället, har kört med T70 och tagit elkejdesågen och spårat för slangen. Köpt biltemas rotdosor för T70, tanken är att jag ska på med 13mm gipsskivor. Jag har hole in onekit men eftersom dosan ska monteras på gipset undrar jag hur ni hade gjort för att få hålen att stämma? Hoppas ni förstår hur jag menar.

Rotdosor monteras efter gipset.

M Matten skrev:
Rotdosor monteras efter gipset.
Yes, mest nyfiken på om man kan använda hole in one någotvis, slippa mäta sig till håltagningen. Normalt sätter man den ju i apparatdosan och kör. Men som du säger monteras dosan efteråt i detta fall

Förstår inte vad du vill göra med hole in one? Du borrar ju bara där du vill ha dosan, inget att använda den till.

Stefan N Stefan N skrev:
Förstår inte vad du vill göra med hole in one? Du borrar ju bara där du vill ha dosan, inget att använda den till.
Jag vill dölja slangen med färdigdragen fk i spårat i brädade väggen och sen montera gipset, dvs jag har redan gjort hålen för dosan i själva brädväggen, så behöver pricka på den med gipset i efterhand

Bild

• Rökdetektor monterad på brun träpaneltak med spikhål och synliga brädor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dock syns inte spårningen här då just här kommer slangen från andra sidan väggen

Ta bort dosan och sätt en krysslaser mitt i hålet sen gipsar du och borrar mitt i krysset.

Stefan N Stefan N skrev:
Ta bort dosan och sätt en krysslaser mitt i hålet sen gipsar du och borrar mitt i krysset.
Smart :)

Men sätt inte ROTdosor utan använd "vanliga" dosor som du fäster i väggen bakom gipsen. Sätt i magneten, på med gipsen fram med "sökarn" och fräs fram dosan. Regla vid behov ut gipsen lite och/eller fräs ut väggen.

Slå i en spik mitt i hålet i väggen, nyp av huvudet och tryck dit gipset. Spiken kommer gå igenom och du kan dra ut den och borra centrerat...

Mazen Mazen skrev:
Slå i en spik mitt i hålet i väggen, nyp av huvudet och tryck dit gipset. Spiken kommer gå igenom och du kan dra ut den och borra centrerat...
Finns inte så mycket att spika i, mest spån ;)

Tubbbbe86 Tubbbbe86 skrev:
Finns inte så mycket att spika i, mest spån ;)
Ja då blir det svårt :)

E elmont skrev:
Men sätt inte ROTdosor utan använd "vanliga" dosor som du fäster i väggen bakom gipsen. Sätt i magneten, på med gipsen fram med "sökarn" och fräs fram dosan. Regla vid behov ut gipsen lite och/eller fräs ut väggen.
Hade det gått så absolut, apparatdosa som man spikar/skruvar i sidan är ju att föredra. Abb au60

Ska man spåra in slang så är det inte så mycket merarbete att spåra in dosor, kan man tycka.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.