Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Nu har jag fått problem med min gamla kompressor. Eller motorn snarare.
Jag har mätt Lindningarna efter att jag lossat allt... Och jag fick inga bra siffror det tillsammans med en mysig doft av bränd plast.
Kan vara därför som ena huvudsäkringen drog. (har kört utan motorskydd, en kalkyrerad risk)
Så nu kommer vi till det roliga... Köpa ny motor.
Man vill tycka att en elmotor har utvecklats på sådär 30-40år. Men det är inte säkert.
Jag skulle vilja ha lite input när det gäller en ny...
Jag har mätt Lindningarna efter att jag lossat allt... Och jag fick inga bra siffror det tillsammans med en mysig doft av bränd plast.
Kan vara därför som ena huvudsäkringen drog. (har kört utan motorskydd, en kalkyrerad risk)
Så nu kommer vi till det roliga... Köpa ny motor.
Man vill tycka att en elmotor har utvecklats på sådär 30-40år. Men det är inte säkert.
Jag skulle vilja ha lite input när det gäller en ny...
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Kan det finnas fördel att köpa lite starkare?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Lite högre verkningsgrad har dom nyare men det är bara att byta till en ny på samma effekt
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jo du motorskydd blir det garanterat. Jag misstänker att motorn va slitenGK100 skrev:
Hade köpt ett till den här men den ville inte starta då. Även om jag vred upp till max. Så då tänkte jag helt enkelt att jag kör slut på den här.....
Alla faser finns, glappfria? Det är nåt som bränner motorn annars.
Motorer brukar ju inte dö utan orsak. Har den snurrat åt rätt håll? Jag har varit med om en kompressor som plötsligt stannade och inte orkade komma igång igen. Då hade den snurrat åt fel håll så att smörjningen inte fungerade. Den var försedd trycksmörjning med oljepump. Hur ser det ut i kopplingsdosan på motorn? Det är inte så att den använts i Norge så att lindningarna är D-kopplade? För övrigt håller jag med om att det bara är att köpa en ny motor med samma effekt, varvtal och axeldiameter.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Dåliga bilder, men man kan ana att kopparn varit överhettad.
Och det enda som slits på en motor är lagren.
Och det enda som slits på en motor är lagren.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Inte omöjligt... Men då är jag själv oskyldignisse123 skrev:
Men den har fungerat och levererat luft som den ska... Eller drivit kompressorn
Frågan är varför den inte startade med motorskyddet? Det löste aldrig ut, utan motorn orkade inte starta...
Remmarna var ganska dåligt spända...
Men det borde inte påverka
Kom däremot på att fläkten på motorn saknade en vinge.



