Nu har jag fått problem med min gamla kompressor. Eller motorn snarare.
Jag har mätt Lindningarna efter att jag lossat allt... Och jag fick inga bra siffror det tillsammans med en mysig doft av bränd plast.
Kan vara därför som ena huvudsäkringen drog. (har kört utan motorskydd, en kalkyrerad risk)

Så nu kommer vi till det roliga... Köpa ny motor.
Man vill tycka att en elmotor har utvecklats på sådär 30-40år. Men det är inte säkert.
Jag skulle vilja ha lite input när det gäller en ny...
 
  • Etikett på en gammal asynkronmotor med tekniska specifikationer, frilagda kablar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl bara att köpa en 3hk 2800 rpm motor med lika dant fäst och lika grov axel.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Kan det finnas fördel att köpa lite starkare?
 
Vet du varför den gamla brunnit? Är det pga lätt överlast kan du ju skaffa en lite kraftigare annars se till att få dit ett motorskydd till nästa oavsett.
 
Och "vanliga" 3 fas elmotorer har inte "utvecklats" speciellt mycket dom senaste +50 åren
 
Lite högre verkningsgrad har dom nyare men det är bara att byta till en ny på samma effekt
 
Jo verkningsgradsmässigt har de det men inget TS behöver tänka på direkt.
 
GK100 GK100 skrev:
Vet du varför den gamla brunnit? Är det pga lätt överlast kan du ju skaffa en lite kraftigare annars se till att få dit ett motorskydd till nästa oavsett.
Jo du motorskydd blir det garanterat. Jag misstänker att motorn va sliten
Hade köpt ett till den här men den ville inte starta då. Även om jag vred upp till max. Så då tänkte jag helt enkelt att jag kör slut på den här.....
 
Alla faser finns, glappfria? Det är nåt som bränner motorn annars.
 
Motorer brukar ju inte dö utan orsak. Har den snurrat åt rätt håll? Jag har varit med om en kompressor som plötsligt stannade och inte orkade komma igång igen. Då hade den snurrat åt fel håll så att smörjningen inte fungerade. Den var försedd trycksmörjning med oljepump. Hur ser det ut i kopplingsdosan på motorn? Det är inte så att den använts i Norge så att lindningarna är D-kopplade? För övrigt håller jag med om att det bara är att köpa en ny motor med samma effekt, varvtal och axeldiameter.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Alla faser finns, glappfria? Det är nåt som bränner motorn annars.
Tja huvudsäkringen drog...
Trådarna var väl fastsatta för inte länge sen
 
Var tvungen att obducera motorn...
Utförd obduktion av motor visar interna skador med förbrända och brutna kopparlindningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedmonterad elektrisk motor med synliga skadade lindningar på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dåliga bilder, men man kan ana att kopparn varit överhettad.
Och det enda som slits på en motor är lagren.
 
B Byggdjuret skrev:
Hade köpt ett till den här men den ville inte starta då. Även om jag vred upp till max. Så då tänkte jag helt enkelt att jag kör slut på den här.....
Då måste du ha kopplat fel !!
 
nisse123 nisse123 skrev:
Då måste du ha kopplat fel !!
Inte omöjligt... Men då är jag själv oskyldig ;)
Men den har fungerat och levererat luft som den ska... Eller drivit kompressorn
:D
Frågan är varför den inte startade med motorskyddet? Det löste aldrig ut, utan motorn orkade inte starta...

Remmarna var ganska dåligt spända...
Men det borde inte påverka
Kom däremot på att fläkten på motorn saknade en vinge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.