Hej!

Jag har många eluttag i mitt hus som sitter ganska lösa. jag har redan försökta att skruva åt klorna och det blev bättre en stund med sedan är de lösa igen. Någon som har några bra tips. Har många eluttag som är "lösa".
 
Vad har du för typ av dosor? Är dom g:a så att det saknas fästring? Saknas fästringen så kan man använda DOSCLIPS för att på ett säkert sätt fästa apparaterna.
 
  • Gilla
Sören_D
  • Laddar…
Många uttag har hål i hörnen som kan användas till att skruva fast uttaget i väggen. Beroende på typ av vägg är det mer eller mindre enkelt. Här är ett gammalt uttag jag hittade i en låda:
 
  • Ett gammalt öppet eluttag och dess täckplatta på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Är säker på att mina också har hål i hörnen har själv varit inne på att använda dem. Men det blir lite "tajt" tror jag för jag har gipsväggar och ingen OSB bakom.... Vilket gör det svårt att få plats med en molly eller liknande..
 
tommib
Om det är enkelgips i väggarna borde du rimligen ha moderna dosor med skruv som du kan använda för infästningen.

Kan du ta en bild på hur det ser ut?
 
Ja uttagen är hyfsat moderna. De är max 20 år.... har nog sett problemet på iaf ett av uttagen. Det glappar 5-6mm från adapterdosan till väggen. Misstänker att man kan sätta en ring eller något för att bygga upp detta och det borde avhjälpa problemet åtminstone på detta uttag..

Sen kanske det går att sätta små Molly i överkant.
 
  • Eluttag glappar från vägg med synlig kabelinstallation och adapterdosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt uttag med glapp mellan adapterdosa och vägg, elektriska kablar synliga inuti, finger pekar på mellanrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet eluttag med synlig anslutning och glapp mellan adapterdosan och väggen, i behov av åtgärd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter själva dosan löst så får du använda de extra fästhålen i uttaget. Det ser ut som du inte har använt en plugg i gipsväggen vilket är ett måste om det ska bli bra.
 

Bästa svaret

tommib
Glappar det så mycket i själva dosan? Det låter helt fel.

Det är den lilla skruven som du pekar på som du ska använda för att fästa uttaget, inte klorna. Om dosan sitter löst är det dock svårt att få bra utan att riva väggen.

På bilden är det dock ett fyrvägsuttag, detta kan behöva fästas i själva väggen snarare än dosan.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
E etompau skrev:
Sitter själva dosan löst så får du använda de extra fästhålen i uttaget. Det ser ut som du inte har använt en plugg i gipsväggen vilket är ett måste om det ska bli bra.
G Guson skrev:
Jag har använt den här produkten när jag skruvat grejer i gips nyligen. Kräver mindre utrymme i sidled än molly. [länk]
tommib tommib skrev:
Glappar det så mycket i själva dosan? Det låter helt fel.

Det är den lilla skruven som du pekar på som du ska använda för att fästa uttaget, inte klorna. Om dosan sitter löst är det dock svårt att få bra utan att riva väggen.

På bilden är det dock ett fyrvägsuttag, detta kan behöva fästas i själva väggen snarare än dosan.
Japp det stämmer. Har många uttag i huset som är 4 och sitter löst. Jag får försöka hitta på något och få fast det i gipsväggen.
Tack för hjälpen.
 
Det finns nått som heter "PLATTIPLUGG" dom finns i lite olika storlekar samt liknande av andra fabrikat dom suveräna när man har gips och vill att saker på att saker sitter fast.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Uppdatering.

Det fick bli en lösning med så små Molly som jag kunde hitta. Lyckades sätta 3 i detta uttag och nu jävlar sitter det! Nu är det bara resten kvar. Hoppas att kunna lösa det på samma sätt.

Tack för hjälpen!
 
  • Öppet elektriskt uttag fastsatt i vägg med tre Molly-pluggar synliga och kablar anslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Helt vanliga små plugg brukar funka utmärkt. Fattar inte att molly ska vara så populärt.
 
  • Gilla
udihow
  • Laddar…
Det är för att små vanlig plugg inte brukar hålla i längden.
 
Då har man gjort något fel. Vanliga gula eller röda thorsman med vanlig kullrig skalle sitter bra i gips om man inte gör hålet för stort. Sitter det inte så är det för lite gips till kanten eller så sliter man ur kontakterna ur uttaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.