El
hempularen: Hur vet du att det går på samma säkring? Då krävs det nog lite mer avancerad felsökning. Du har redan fått tips om att kontollera anslutningarna på de nya uttagen. Det skall tilläggas att en dålig kontakt där trådar lätt lossnar är en brandfara. Det kan bli väldigt varmt om tråden inte har ordentlig kontakt. Men om vi antar att trådarna nu sitter rätt (men lägg gärna upp lite
Mikael_L: Det där är lite besvärligt, ska du förlänga befintlig till en ny plats för centralen så blir det även en låda på platsen där den gamla sätt, dock en lite mindre låda än vad centralen var.
GK100: Du ser, det löser sig för det mesta bäst om man tar den lite längre mer organiserade vägen.
Pål Hammar Rognöy: [citat] Det är lagligt som Steamboy skriver OM det bara finns ojordade uttag i samma rum. Men finns det 1 jordat uttag ska alla vara det, även lamputtag i taket. Som nån annan skriver. Byt hällre stickpropp i lampan.
Krokben: [citat] Om en lampskärm t ex är dubbelisolerad betyder det att metall-delarna på lampan omöjligt kan komma i kontakt med ström, dvs ingen risk att du får en stöt från den trots att något fel uppstår. När man monterar prylar som är dubbelisolerade och det finns jord framdragen så brukar man isolera jordkabeln med en wago, ubåt eller liknande och helt enkelt låta jorden vara
elmont: Den konstiga "ordningen" beror nog på att det med tiden har blivit en utökad installation uttaget är original, brytaren under (kanske ersatt originalbrytaren då den högst troligt inte hade genomgång) är från sent 60 tal tidigt 70 tal. Och vridbrytaren har troligen i samma tillfälle satts dit när man monterat in en oljebrännare.
Bo.Siltberg: Ja, det var det jag avsåg med en lång skarvsladd. Dock får man se upp med att kortslutningsströmmen fortfarande måste vara så hög att säkringen löser tillräckligt snabbt.
lnilsson: Tack! Det verkar ju vara flera ganska samstämmiga idéer och kutym hur man bäst strukturerar elcentraler. Gott så! Såsom lite elkunnig händer det att jag hjälper andra med elarbeten (Enbart sådana som man får göra enligt lagen, skall noga påpekas!) och då underlättar det med en struktur och ordning i elcentralen så att man förstår vart man ska börja med att försöka hitta
olofh: Ok, lite behov av att gnälla av mig men är denna offert vad man kan förvänta sig? Elektrikerna drog om allt på nedanvåningen för 3 år sen, bytte central etc så tänkte använda samma men ja, priset blev väl i högsta laget. Bakgrund: har rivit ut hela vinden och håller på att bygga upp igen. Blir 2 rum a 15 m2 var. Både väggar, tak och golv är öppet så enkelt att dra fram slang
Bo.Siltberg: FK eller FQ ska du inte använda för det är inga kablar. Lämplig kabel för ladugård är EQLQ eller EXLQ om den inte är extremt utsatt för gnagare. Då JFB numera är obligatorisk för belysningskretsar så bör också 1.5 mm² räcka. Du behöver dock se på säkring och förimpedans så att du inte ligger helt fel. Läs mer om elinstallationer i lantbruk här:
GK100: Lyser indikeringslampan när du har brytaren till behöver du inte ens mäta något. Kopplar du nya maskinen till mittskruven nedtill är du hemma och med stor sannolikhet även den högra. Kolla som sagt hur det ser ut vid centralen och förteckningen där så inget verkar omlagt. Och gör en riktig dragavlastning även för den gamla om du ändå skaffar nya delar/förskruvningar, se bara upp
MarkGubbe: 2007 installerade jag Vadsbo DU 250 i ett fritidshus och dom första gick sönder efter 8 år, har bytt ett flertal.
elmont: Det jag menar är att alla trådar som inte ska användas ska demonteras, i den mån det är möjligt. Vissa vill lämna dom g:a trådarna för framtida behov, men det funkar nästan aldrig utan dom är bara till hinder när man i framtiden ska göra nått "nytt" och inte har en aning om vad det är för trådar som "sticker fram".
Assassen: Från router till switch. Switch till patchpanel. Patchpanel ut till alla uttag/komponenter
andsa: God kväll Bo! Tack för svar. Ja har funderat på kopplingsdosa också men tyckte att det var lite enklare med undercentral eftersom jag ska isolera 95+45 och lägger elen i 45-delen med flexrör. Vilken kopplingsdosa tänkte du på? Har redan en LVP som ligger under JFB så den klarar det för den ska ut i garaget till hösten Längesedan som jag jobbade som elektriker typ 25 år sedan..) så
Smedhalvan: 15 A 120 V- 1800 watt borde stämma vad gäller aktiv effekt.
cpalm: Kolla den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/innehall-i-dvaergbrytare.157640 Där har framkommit en del intressanta observationer, om än lite tekniskt.
elmontören: [citat] Det är ett kopplingsschema för ditt drivdon som visar att det går att dimra via återfjädrande tryckknapp på switchdim-ingången. Det borde följt med ett sådant i förpackningen
sunqan: [citat] Det som kan hända är ju dels att JFB inte löser ut som man förväntar dig, och att säkringarna inte går vid kortslutning.
Bergling: Tack för svar. Jo, hade tänkt ha två brytare så det blir väl två olika tändtrådar då antar jag, men det får elektrikern fixa. Har fäst upp slangen ordentligt så det skall nog inte vara några problem. Sedan är det redan framdraget till ett uttag under från ett annat ställe. Sedan är det faktiskt så att det kommer in 5 ledare i takdosan, så färgerna förutom jord stämmer, ( f d
prototypen: [citat] Finessen med ingjuten golvvärme är att betongen sprider värmen så i stort sett kvittar det om elen ligger kloss mot eller längre ifrån. Sedan borde det bli så att elrör och golvvärmen kommer att korsa varandra (ligga mot). Protte
tommib: Det där är väl renova. I så fall ska du ha den här https://www.elbutik.se/product.html/renova-2-vagsuttag-separat-brunntandning E-nr 1820057 för vit och 1831384 för svart.
MathiasS: [citat] Vi kör en appletv och sedan play apparna i den. Man kunde ju lika gärna köra play apparna i tvn direkt om man har en som klarar det. Men som sagt det går ju inte rakt av som förr med en antenn. Bara nästan.
hempularen: Vilken propp är det som löser ut? Är det en huvudsäkring som släcker hela lägenheten, eller bara en gruppsäkring. Det kan vara så att du bara behöver låta sektionera om lite så inte allt går på en säkring.
berkish: Har du provat att lossa s-brytaren? Och tittat om du ser något fel där. Annars koppla bort brytaren och lägg ihop trådarna med en wago för att se om lampan lyser normalt. Om du behärskar kunskapen för det.
yens: [citat] Tack! Ok, det är ettan jag har tänkt förbereda för elektrikern, trean har jag använt tidigare när jag förberett för tidigare spottar, men då hade armaturen inte de där dubbla alternativet. :)