Hejsan!

Vi står inför att köpa en ny gasspis (med elugn) för att ersätta den nuvarande som är inne på upploppet. Ett problem vi har är att vi i lägenheten bara kan ha i gång antingen diskmaskinen eller ugnen i dagsläget. Annars går säkringen (?). Vänligen notera att jag är helt novis, kan ingenting om el och annat. Så ber på förhand om ursäkt för dumma frågor. Men hoppas på svar från er kunniga! :)

Frågor:

1) Baserat på bilderna nedan, är det så att vi har enfas eller trefas i lägenheten? Och går det att genom bilderna se varför vi bara kan ha i gång diskmaskinen eller ugnen? Vad är knas? Och går det att ordna på något sätt? Köket har nummer 5 i cirklarna (till höger i bild). Bifogar även en bild på själva "proppskåpet" som kanske kan vara av värde för att hjälpa mig.

2) Vi funderar på att köpa följande gasspis: https://hemmashoppen.se/?option=com_shopper&sub=products&task=view&id=6596

Det står att den har "Elektrisk anslutning: 1 Fas, 16A". Fungerar det i vår lägenhet?

Jag bidrar gärna med andra bilder/information för att underlätta.

Oerhört tacksam för svar!

/Joakim

• Bild på ett elskåp med etiketter och siffror som visar en lägenhets elplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredning av elskåp med säkringar och huvudbrytare, kök markerat med nummer 5.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var lite udda "uppsättning", om du har en eller trefas kan man inte se. Du behöver 16A till ugnen och det kan du högst troligt få. Du måste byta/utöka med en säkring och ev dra nya ledningar till ugnen. Men som sagt din central ser lite udda ut så jag skulle råda dig att ta dit någon som får titta hur det är gjort och som på plats kan avgöra det hela.
ps
Kan det vara någon utländsk hantverkare som gjort jobbet? det är i alla fall inte någon Svensk standard

• Gilla
Ragnar_AT och 2 till
  • Laddar…
tommib
Nej, det var udda. Var i landet är det? Dubbla avsäkringar per grupp skulle kunna tyda på Norge/ Norsk elektriker. Samtidigt är det enkla säkringar på grp 1-3.

Man kan också öppna centralen och titta efter men det bör du inte göra med tanke på det du säger om din kunskapsnivå.

Jag säger som elmont, ring en elektriker och be dem titta över anläggningen samtidigt som de installerar din ugn.

Vilken säkring är det som går om du använder ugn och diskmaskin samtidigt? Om det är en av säkringarna på bilden kanske felet bara är att de ligger på samma säkring i den centralen. Är det huvudsäkringen som löser kan det vara lite större problem. Vet du om du har en eller tre huvudsäkringar? Det är i så fall svaret på om du har enfas eller trefas.

Kanske är det en trefasgrupp til vänster och sen två enfasgrupper med varsin tvåpolig dvärgbrytare? Denna kombination var rätt vanlig i några länder, t.ex. Österrike, under en lång tid. Idag är det vanligare med en fyrpolig dvärgbrytare för trefasgruppen men den är fortfarande svindyr (1-polig B16 runt 5 Euro, 4-polig B16 närmare vid 50 Euro). Nollan måste inte brytas enligt gällande regler men det är fortfarande vanlig och underlättar felsökning vid nolla/jordfel. Förr i tiden var det TT-nät här och nollan räknades som aktiv ledare. Enfasgrupper hade även två proppsäkringar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.