Godkväll! När jag drog igång mikron innan så började det blinka i ljuset och diskmaskinen som va igång slog på och av. Även Mikron betedde sig konstigt och gick knappt! Kom ner till proppskåpet och fick se att 2 av de 3 säkringarna på inkommande hade gått, men den tredje såg ut såhär (se bild) och släppte fortfarande igenom en del spänning. Hur kan det komma sig att den inte gick helt den med? Och om det var mikron som orsakade kortslutningen, borde inte gruppsäkringen som det eluttaget går på gått istället för alla inkommande huvudsäkringar?

Hand håller en säkring med synliga brännskador och beläggningar som indikerar elektrisk skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Felet är att propphuven inte varit tillräckligt åtdragen med varmgång som följd, ev. måste passdelen bytas också om den är lika bränd.

Mikael_L
Som sagt, troligen glapp i säkringen, därför går den inte, men det bränner kontaktytorna.

Du får kolla noggrant hur passkontakten och propphuven ser ut, är de brända så bör de bytas också.
Glöm inte att det är strömförande där i mitten av PK.

Passkontakt (passdel)
images

Propphuv:
2008164A.jpg

Okej, när jag lossade den så upplevde jag verkligen inte att den satt löst. Men kan det verkligen orsaka att säkringarna till L1 och L2 går också? Finns det olika storlekar på propphuvar?

snaggletooth snaggletooth skrev:
Felet är att propphuven inte varit tillräckligt åtdragen med varmgång som följd, ev. måste passdelen bytas också om den är lika bränd.

Okej, det konstiga är bara att jag aldrig bytt den säkringen innan under de tre år vi bort i huset. :thinking: Min elektriker får komma hit och kika imorgon..

Mikael_L Mikael_L skrev:
Som sagt, troligen glapp i säkringen, därför går den inte, men det bränner kontaktytorna.

Du får kolla noggrant hur passkontakten och propphuven ser ut, är de brända så bör de bytas också.
Glöm inte att det är strömförande där i mitten av PK.

Passkontakt (passdel)
[bild]

Propphuv:
[bild]

Mikael_L
Oskerien Oskerien skrev:
Okej, när jag lossade den så upplevde jag verkligen inte att den satt löst. Men kan det verkligen orsaka att säkringarna till L1 och L2 går också?
Nej, det finns ingen rimligt trolig anledning, i alla fall som jag kan komma på ...

Möjligtvis ifall det var en trefasmotor igång samtidigt (men det är ju rätt ovanligt i villor/hushåll). Då går det mer ström i de kvarvarande faserna om det bryts/glappar i en ...
Men det låter inte ju inte så troligt som sagt.
Har ni bergvärmepump?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, det finns ingen rimligt trolig anledning, i alla fall som jag kan komma på ...

Möjligtvis ifall det var en trefasmotor igång samtidigt (men det är ju rätt ovanligt i villor/hushåll). Då går det mer ström i de kvarvarande faserna om det bryts/glappar i en ...
Men det låter inte ju inte så troligt som sagt.
Har ni bergvärmepump?
Okej! Ja vi har bergvärmepump.

Mikael_L
Den kan ju gå på trefas, det beror på vilken effekt den är på. (Nä, det beror inte på det, men vid högre effekter än 2kW så är det så gott som alltid trefaskompressor i dom)

Mikael_L Mikael_L skrev:
Den kan ju gå på trefas, det beror på vilken effekt den är på. (Nä, det beror inte på det, men vid högre effekter än 2kW så är det så gott som alltid trefaskompressor i dom)
Ja den går på trefas! Är en ganska rejäl pjäs.

Om L3 är så högt belastad och L1 / L2 brukar gå så är det nog dags att säkra upp.
Vad har du för övriga storförbrukare? T.ex. laddning av elbil?

snaggletooth snaggletooth skrev:
Om L3 är så högt belastad och L1 / L2 brukar gå så är det nog dags att säkra upp.
Vad har du för övriga storförbrukare? T.ex. laddning av elbil?
det här är första gången jag varit med om att både L1 och L2 har gått åt skogen, L3 an skulle mycket väl kunna bero på dålig kontakt mellan propphuv och/eller passdel. Ska undersökas närmare! Då jag aldrig behövt byta någon av dessa tre innan kan jag inte göra annat än att gissa. För övrigt har vi inga stora förbrukare i hemmet. Den enda är väl i så fall våran bergvärmepump, dessutom den enda som går på 3-fas. Vi har en snittförbrukning på 13kwh per år..

Att två huvudsäkringarna löst, tyder på kortslutning fas till fas. Värmepumpen är ju då ”prime suspekt”. Om det handlar om hög belastning så tar det en stund innan säkringen löser, då skulle inte två säkringar lösa samtidigt. Vid kortslutning så försöker alla inblandade säkringar lösa så snabbt som möjligt.

Hade elektrikern här idag. Han gick över hela anläggningen men kan en hitta en definitiv förklaring till vad som hände. Gissningsvis är det är vår micro som är kass, överbelastade L3 som den går på och att belastningen sköt över till L2 & L1 som fick dem att gå också. Allt har funkat perfekt hela dagen, har inte testat mikron igen.. När det har hänt tidigare att jag bränt L3 så har vi haft t.ex. Spishäll, ugn, kaffebryggare och micro på samtidigt. Men nu var det ingenting förutom mikron. Den har dessutom värmt lite dåligt det senaste och har några år på nacken.

Att micron inte fungerat normalt är proppen ett bevis på, men det är mer sannolikt ett symptom av brända kontaktytor på proppen än ett fel på micron.

Bergvärme pumpen har inte surrat mer än vanligt på senare tid? Fanns det inga larm sparade efter det inträffade?

Mikael_L
Jag har svårt att få ihop den analysen, att överbelastad L3 med en enfaslast kan skjuta över till L1 och L2 ... :thinking:

• Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.