Är det en svängd trappa eller med avsats?

Då säger jag spontant att det är ett jättejobb att spegelvända den. Varje trappsteg är ju infräst i vagnstycket, och dessa infästningar kommer ju då på fel sida

tompax
A AnnaPannaLingonKanna skrev:
Hej!
Vi har ett litet och gammalt hus från 1700-talet som vi ska bygga ut. Vi vill bygga ut den nya delen i samma stil som nuvarande hus, och att återanvända byggvaror i den mån det är möjligt. Vi har fått möjlighet att ta byggnadsdelar från ett annat gammalt hus som ska rivas. Vi har plockat kakelugn och spegeldörrar och ska även ta fönster och trägolv.

Jag funderar nu också på om trappen skulle kunna återanvändas i vårt nybygge.
Finns det någon som har erfarenhet att dels återanvända en gammal trappa och framförallt, finns det någon som spegelvänt den? Jag tänker att det borde funka att spegelvända vagnstyckena för att sedan vända upp och ner på trappstegen?

Snälla skippa pratet om att köpa eller bygga en ny. Det gör vi i sista hand. En gammal trappa har en själ som det nya inte kan tillföra, och dessutom är jag en snål jävel och en ny trappa är dyr. ;)
Det beror på hur konstruktionen är utformad.

Jag kan bara rent spontant säga att det förmodligen inte är något ni vill ödsla tid och energi på. Kan bli mycket omständligt.

Man får helt enkelt utgå från konstruktionen. Om den helt enkelt är spegelvänd-bar, så att säga.
Men det mesta går, absolut. Fast man kan också behöva bygga om det osv.

Lite så här.
Om den är väldigt enkel och rak, så borde det gå eventuellt, förutsatt att infästningen är vändbar. Men samtidigt så låter det i så fall som en ganska tråkig trappa, varför det kanske inte är någon idé att lägga ner för mycket tid på.

Om den är svängig och vacker, och därför värd att bevara, ja, då kan ni förmodligen glömma det helt, eftersom den just är anpassad att vara vänd åt ett håll.

Du får väl lägga in en bild på den här så vi får se.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.