K Kdog skrev:
Hade tänkt att eventuellt utöka kyl/frys-gruppen med något extra uttag men kanske ingen mängder med lampor eller så, blir kanske svårupptäckt då som du säger. Får diskutera det med elektrikern.
Det är (som andra är inne på) helt utan mening i ditt fall. Separat JFB för kyl/frys kommer (vad jag hört från di gamle) från den tiden när kylar/frysar läckte så mycket till jord att de löste ut en jfb. Så man lade dem utanför för att resten av huset skulle ha ström.

Om du är rädd för att frysen skall börja stinka så är det temperaturövervakning du skall ha. Det finns många, många andra fel som tar död på en frys också. JFB är inte särskilt problematisk idag. (Och som sagt, tvärtom; om du lägger den på en egen JFB så kommer du inte att märka när den JFBn har löst, eftersom resten av huset fungerar klanderfritt).

Själv så har jag en JFB som täcker hela huset (har också fjärrvärme och ingen bastu) både ute och inne. Och den har på tio år löst precis en gång pga något som inte var ett användarfel. (Någon hade hängt upp en julgransbelysning med en skarvsladd med honan uppåt. Det kom naturligtvis in regnvatten i den.)

Så du kan lugnt spara dina pengar och sätta in en JFB för hela centralen. Om det skulle bli några problem, och det är som sagt långtifrån så att det blir det, så kan du ta ett omtag då. JFBn, behöver du i vilket fall för det omtaget, så den kostnaden är inte i sjön.

P.S. Du vinner som du är inne på antagligen ingenting värt att tala om på en ny central. Diazedkramare i alla länder, förenen eder! ;)

• Gilla
Ulric
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
P.S. Du vinner som du är inne på antagligen ingenting värt att tala om på en ny central. Diazedkramare i alla länder, förenen eder! ;)
Jag tycker ju om min fina gulbruna central med, den är vad jag läst tidigare på forumet lite ovanlig. Har däremot sett att en av grannarna har en fin dörr på sin central men den saknas ju på min, undrar om den funnits och tappats bort.

Centralen är lite ovanlig men dörr till den är mycket ovanlig, så troligen har det aldrig suttit någon dörr på din.

De glaserade propphuvarna tillverkas fortfarande, så det går att kompletteringsköpa.

Och om Du har 4 grupper för hela huset kan till och med byte till automatsäkringar göra livet jobbigare.

Skruvsäkringar är mer förlåtande för korta, tillfälliga överbelastningar, så det händer inget även om man råkar köra 2 hårtorkar på samma säkring någon morgon. Automater kan mycket väl stänga av då...

Detta är inget säkerhetsmässigt problem. Säkringarnas beteende är väldigt likt kabeln i väggen, som inte hinner bli för varm av korta strömstötar större än vad som kan tillåtas vid långvarig belastning.

Och samtidigt är smältsäkringen snabbare att bryta än automaten om det verkligen blir en kortslutning, vilket är en önskvärd egenskap.

Så, att behålla centralen och komplettera med total jordfelsbrytare låter som en riktigt bra plan! Samtidigt försvinner väl tilläggslådan med sitt småplock.

Var beredd på en viss (liten) risk att något jordfel som Du har och lever utan att veta om idag kan komma att upptäckas - äldre spisar / ugnar kan ha sådana hyss, och i så fall blir det att byta spis som en följd av den installerade jordfelsbrytaren... Bastuaggregat är också kända bovar.

Eftersom jag har jordfelsbrytare på flera grupper redan så borde rimligtvis dessa vara utan problem, får hoppas att det inte finns något fel i övrigt som upptäcks sen. Bastuaggregatet är som tur redan utslängd och spisen är förvisso gammal men mer runt 10 år skulle jag gissa så inte helt antik. Spisen ska ändå ut den med efter allt är klart.

Fick offert av elektrikern för jordfelsbrytare och renovering av el i köket. Runt 10 nya uttag (blandat dubbel trippel enkel), dela perilex till häll+ugn samt uppdelning av en 3-fas-grupp till diskmaskin, mikro och uttag. Svårt för er över nätet att avgöra arbetsmängd men om arbetet är specat till runt 15000 takpris, visst borde det innebära minst 2 hela dagars arbete? alternativt 2 personer en hel dag. Nu tar man väl i lite när man ger ett takpris men tar man i med det dubbla eller nåt liknande liksom?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.