Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Som sagt du måste göra en ledningsdimensionering. Vill du ha hjälp behöver vi uppgifter på spabadets märkström, per fas om det är flerfasigt, och förimpedans i inkopplingspunkten.

Vad är syftet med säkerhetsbrytaren?
Om ni vill kunna funktionsmanövrera spabadet så ska den ju sitta nära.
Vill ni kunna stänga av den lite mer permanent kan elcentralen vara ett bättre ställe.
Är den till för att frånskilja för elektriskt arbete på spabadet så kan du lika gärna skippa den om den inte passar nära badet, och istället använda säkringarna för den grupp som betjänar badet.
Tack för svar!
Väntar fortfarande på mer information från poolkemisten men inte fått så mycket än. Ska hem till farbrorn idag också och se om han har mer papper med information på, tveksam till det utan får nog vänta tills spaet kommer i så fall.

Syftet är ju att kunna frånskilja vid service etc. Menar på, hade jag varit ute hos kund så hade jag satt säkerhetsbrytare men nu när det är ”eget” så vill man ju ha det så snyggt som möjligt, samtidigt som man har poolhuset som går att låsa, kan säkerligen fixa en huvudbrytare i centralen som även den går att låsa så är det ju ingen fara. Det jag var mest ute efter är om man vill ha den inom räckhåll för säkerhet ifall det sker en olycka, men då ska ju jordfelsbrytaren lösa ut. Så från säkerhetsperspektiv under bad, vad är bäst?

Om det finns risker under badandet ska det finnas ett nödstopp. Sådana krav ska framgå av bruxet.

En säkerhetsbrytare används för att frånskilja för (elektriskt) arbete på badet. I en bostad är det sällan den behöver sitta nära då ägaren vanligen är hemma. Det beror på vad för slags arbete som kan vara aktuellt på detta bad och vem som gör det.

Matteandersen Matteandersen skrev:
...hittar jag inte mycket mer info om att det är 3 fas och 16A, har mailat också men inget svar. Så inte direkt mycket info jag har om spaet just nu.
Oftast är värmeelement dimensionerande och de är i princip alltid av enfastyp.
Effekten på dessa är i regel 3kW på de lite större baden.
I regel en eller två enfaspumpar med lite lägre effekt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.