Hej!
Jag har problem med en undercentral (diazed) i gäststugan. Det finns även en jordfelsbrytare kopplad till denna central.
När jag har stängt av strömbrytaren på centralen mäter allt som det skall, i alla fall så vitt jag begriper.
Ca 220 v mellan varje inkommande fas och nollskenan högst upp i centralen, och ca 380 v mellan varje fas.
När jag slår till strömbrytaren får jag istället ca 380, 300 och 100 v mellan respektive fas och nollskenan.
Men fortfarande 380 v mellan faserna.
I huvudbyggnaden finns ett proppskåp (diazed) som sköter huvudbyggnaden och under det finns fyra dvärgbrytare varav tre säkrar av matningen till gäststugan. Jag vet inte om det är en vedertagen mätpunkt men jag mätte spänningen mellan en skruv strax ovanför dvärgbrytare och diazedskåpets nollskruv och då fick jag ca 220 v på alla faser oavsett om strömbrytaren på centralen i gäststugan var av eller på.
Jag kan även nämna att upprinnelsen till det hela är att jag skulle borra ett hål i en vägg i gäststugan och råkade sätta borret i ett vp rör. Detta ledde till att en av dvärgbytarna i huvudbyggnaden löste ut. Jag har dragit ut och ersatt de skadade ledarna men detta fel uppdagades i samband med att jag borrade så det känns ändå inte orimligt att det finns ett samband, men jag förstår inte hur.
Är det någon som har en idé om hur jag skall gå vidare
Skickar med ett foto på undercentralen om någon kan se något där.
Tack på förhand
Jag har problem med en undercentral (diazed) i gäststugan. Det finns även en jordfelsbrytare kopplad till denna central.
När jag har stängt av strömbrytaren på centralen mäter allt som det skall, i alla fall så vitt jag begriper.
Ca 220 v mellan varje inkommande fas och nollskenan högst upp i centralen, och ca 380 v mellan varje fas.
När jag slår till strömbrytaren får jag istället ca 380, 300 och 100 v mellan respektive fas och nollskenan.
Men fortfarande 380 v mellan faserna.
I huvudbyggnaden finns ett proppskåp (diazed) som sköter huvudbyggnaden och under det finns fyra dvärgbrytare varav tre säkrar av matningen till gäststugan. Jag vet inte om det är en vedertagen mätpunkt men jag mätte spänningen mellan en skruv strax ovanför dvärgbrytare och diazedskåpets nollskruv och då fick jag ca 220 v på alla faser oavsett om strömbrytaren på centralen i gäststugan var av eller på.
Jag kan även nämna att upprinnelsen till det hela är att jag skulle borra ett hål i en vägg i gäststugan och råkade sätta borret i ett vp rör. Detta ledde till att en av dvärgbytarna i huvudbyggnaden löste ut. Jag har dragit ut och ersatt de skadade ledarna men detta fel uppdagades i samband med att jag borrade så det känns ändå inte orimligt att det finns ett samband, men jag förstår inte hur.
Är det någon som har en idé om hur jag skall gå vidare
Skickar med ett foto på undercentralen om någon kan se något där.
Tack på förhand
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker att det låter som att din nolla inte är ansluten som den borde.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Är det en jordfelsbrytare nere vänster?
Är den tillslagen?
Är den från så bryts nollan och det blir lite lattjo spänningar mellan nollskenan och inkommande faser.
Protte
Är den tillslagen?
Är den från så bryts nollan och det blir lite lattjo spänningar mellan nollskenan och inkommande faser.
Protte
Du får dessa värden om JFB är från, då nollan flyter efter JFB. Utan mät till jordskenan.H Huset vid sjön skrev:
Men får du dessa värden även mot jord då har du ett PEN-brott, vilket är allvarligt fel.
Tack för svar så långt.
Jordfelsbrytaren är tillslagen.
Jag har mätt spänningen mellan skruvarna som håller fast de respektive ledarna röd/svart/grå och den översta metallskena som syns på bilden.
Kan man dra någon slutsats av att jag får olika mätvärden med centralens strömbrytare av respektive på?
Jordfelsbrytaren är tillslagen.
Jag har mätt spänningen mellan skruvarna som håller fast de respektive ledarna röd/svart/grå och den översta metallskena som syns på bilden.
Kan man dra någon slutsats av att jag får olika mätvärden med centralens strömbrytare av respektive på?
Du har nollsläpp, du har väl borrat av nolla/PEN elelr så har den slitits av en bit ifrån där det borrades.
Det är ett allvarligt fel, alla olika elapparater i gäststugan kan ha förstörts, eller läs det som att valfri/vilka som helst.
Stäng av säkringarna på alla utgående grupper i undercentralen direkt nu, innan du gör något mer.
Finns det ytterligare någon undercentral ännu längre bort?, stäng av den också med huvudbrytaren.
Sen kopplar du ur alla förbrukare också för säkerhets skull.
Gör detta innan du fortsätter med felsökning.
Sen ska du ta reda på om du har TN-S eller TN-c till gäststuga, dvs 5-ledarmatning eller 4-ledarmatning.
Har du TN-S blir nästa steg att kontrollera om både noll och jord har avbrott.
Eller så kanske man helt enkelt börjar att leta efter avbrottet istället. Det beror på hur det ser ut på plats.
Det är ett allvarligt fel, alla olika elapparater i gäststugan kan ha förstörts, eller läs det som att valfri/vilka som helst.
Stäng av säkringarna på alla utgående grupper i undercentralen direkt nu, innan du gör något mer.
Finns det ytterligare någon undercentral ännu längre bort?, stäng av den också med huvudbrytaren.
Sen ska du ta reda på om du har TN-S eller TN-c till gäststuga, dvs 5-ledarmatning eller 4-ledarmatning.
Eller så kanske man helt enkelt börjar att leta efter avbrottet istället. Det beror på hur det ser ut på plats.
Du har en poäng i det men vi bor en liten bit ut på landet och nätet är inte så starkt. På vintern har vi 210-215 volt ungefär. Nu mätte jag om jag skall vara petig lite över 220 och kanske 390 mellan faserna med strömbrytaren avstängd, men det uppseendeväckande är ju hur det blir mätt med spänningen påslagen.Mikael_L skrev:
Jag har stängt av strömbrytaren på centralen, och det finns ingen ytterliggare undercentral till denna undercentral. Jag går ut och kikar och ser om jag kan se hur många ledare som finns i röret där faserna kommer inMikael_L skrev:
Du har nollsläpp, du har väl borrat av nolla/PEN elelr så har den slitits av en bit ifrån där det borrades.
Ja det är godkänt ändå.
Hos morsan mätte jag upp 246V och blev lite upprörd, men insåg att det faktiskt var godkänt (207 - 253V).
Men ute på landet, om man har en liten stolptrafo och ligger längst bort på linan så blir det ofta rätt rejält med spänningsfall, ty elbolaget ställer spänningsomkopplaren så fastigheten "i mitten" får korrekt spänning, medan de närmast och längst från trafon får vad det blir.
Hos morsan mätte jag upp 246V och blev lite upprörd, men insåg att det faktiskt var godkänt (207 - 253V).
Men ute på landet, om man har en liten stolptrafo och ligger längst bort på linan så blir det ofta rätt rejält med spänningsfall, ty elbolaget ställer spänningsomkopplaren så fastigheten "i mitten" får korrekt spänning, medan de närmast och längst från trafon får vad det blir.
Nu har jag grävt runt i centralen och jag kan bara se 4 inkommande ledare, de tre faserna och en sorglig skapelse som ser ut såhär
Det ser ut som en skalad RK som man sedan satt eltejp runt. Den sitter på jordskenan om jag inte är helt ute och reser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som en skalad RK som man sedan satt eltejp runt. Den sitter på jordskenan om jag inte är helt ute och reser.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Kabeln är troligen OK.
Men jag är inte riktigt med på beskrivningen av mätningen. När du mäter med huvudbrytaren av/på. Var exakt mäter du då, i de båda fallen?
Skulle kunna vara en trasig brytare också.
Reaparationen efter borrningen. Bytte du alla trådar som gick i röret? Var det matningen till undercentralen du borrade i, eller en gruppledning från centralen?
Men jag är inte riktigt med på beskrivningen av mätningen. När du mäter med huvudbrytaren av/på. Var exakt mäter du då, i de båda fallen?
Reaparationen efter borrningen. Bytte du alla trådar som gick i röret? Var det matningen till undercentralen du borrade i, eller en gruppledning från centralen?
När jag mäter så mäter jag mellan skruvarna som håller fast ledarna på matade sida av strömbrytaren på undercentralen och mot jordskenan högst upp i centralen. Om du kollar på bilden i första inlägget så är det skruvarna på undersidan av strömbrytaren som håller fast den röda, svarta och gråa ledaren.H hempularen skrev:Kabeln är troligen OK.
Det var ett rör som gick från en dosa i väggen till en lampa i taket som jag satte borret i och jag har bytt alla ledarna så där borde inte vara något fel. Frågan är om det blivit något följdfel, en säkring, en av tre faser, i huvudbyggnade som matar denna central löste ut, förmodligen i samband med att jag borrade i ledarna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Vilken belastning finns när du mäter med strömbrytaren TILL då? Att du får olika spänningar faser - jord tyder på dålig PEN som får N-potentialen att flyta lite under belastning (dvs olika hög belastning på de tre faserna). Det finns därmed risk för överspänning så koppla bort all last och anslut endast en hårfön eller annat mindre känsligt och med hög effekt så kommer du troligen se ett högt spänningsfall över hårfönen. Blir det likadant på alla tre faser så får du leta bakåt. Var försiktig då avbrott på PEN är farligt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden