Hej!

Jag undrar om mitt badrum är fackmannamässigt byggt efter konstens alla regler?

Efter att ha läst på lite så blir jag fundersam på om mitt badrumsskåp får vara placerat så nära som det är.

Badrum med vit kakelvägg, handfat, badrumsskåp med belysning och dusch vid sidan av badkaret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L
Ifall spegelskåpets el håller minst IPklass X4 samt ev uttag inte sitter närmare badkarskanten än 60 cm så är det OK.

Fast ev. uttag skall även vara minst 120cm från duschen. Men som sagt aramturen i skåpet är OK, om den håller IPX4.

Tackar för svar!

Var hittar jag vilken klassning armaturen har? Klisterlapp under "plastglaset" på toppen?

H hempularen skrev:
Fast ev. uttag skall även vara minst 120cm från duschen. Men som sagt aramturen i skåpet är OK, om den håller IPX4.
Menar du uttaget på skåpet eller ett vanligt vägguttag?

Mikael_L
ByggMattiz ByggMattiz skrev:
Menar du uttaget på skåpet eller ett vanligt vägguttag?
Både och.

Reglerna har inga skrivningar om olika slags uttag, så man får anta att det gäller alla slags.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Både och.
Tack! :)

tommib
H hempularen skrev:
Nej, det gäller lustigt nog inte när det finns ett badkar. I det fallet gäller just 60 cm. Då det finns dusch utan kar så gäller 120 cm. Referens här.

Ja, det är dumt. Speciellt när det är ett löst badkar.

ByggMattiz ByggMattiz skrev:
Var hittar jag vilken klassning armaturen har?
Ja, antingen en klisterlapp i skåpet eller i instruktionen/monteringsanvisningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.