4 116 läst ·
24 svar
4k läst
24 svar
Inkoppling av ny (begagnad) spis
Det var du som började prata om förbud i den här tråden. @Bo.Siltberg skrev: "Ett perilexuttag ska vara fullkopplat med tre faser, nolla och skyddsjord." I vissa lägen är det annat än förbud som styr hur det skall vara. Vi brukar ju vara ganska frikostiga med råd om sådant som är förbjudet i elforumet. Om vi för ett ögonblick släpper diskussionen om det är förbjudet. Håller då med om att det är olämpligt att montera ett perilexuttag där nolla saknas?J jonaserik skrev:
Vad skulle TS vinna på att sätta dit ett perilexuttag i stället för att ansluta den nya spisen fast?
Det med basta som du skriver är det något som du anser själv eller har du någon grund för din utsago. Kanske vi ska sluta här och skapa en ny tråd där det framkommer klart och tydligt vad som kan vara fel eller s.k olagligt som vissa vill påskina och framhålla som det enda rätta. Med andra ord avliva myten om hur en spis ska kopplas i enlighet med funktion som ska erhållas.Fotografen skrev:
Jag skrev inte om ett förbud som andra vill framföra som något i den stilen, genom att säga ATT ett perilexuttag SKA vara fullkopplat, NU är det så att det finns inget förbud mot det jag säger, läs det jag skrev och tänk till lite vad som är praktiskt möjligt.A Avemo skrev:
Sen att hänvisa till vad @Bo.Siltberg skrev är inte relevant i det hela, sakligheten ska fram och inget annat.
Men förutom att fortsätta skriva om förbud i en annan tråd kan du väl återkoppla lite och skriva något som berör TS fråga. Helt enkelt:J jonaserik skrev:
1. Anser du att TS bör sätta dit ett perilexuttag i stället för att ansluta spisen fast?
2. Vad skulle TS vinna på att installera ett icke fullkopplat perilexuttag i stället för att ansluta spisen fast?
Om du ger ett råd som går på tvärs mot vad alla andra i tråden skriver så är väl det minsta man kan begära att du motiverar vad vinsten skulle vara. Jämfört med att ansluta fast så blir det mer jobb och ökar risken för framtida misstag.
1 Klart TS ska sätta ett perilex och koppla in den 400V spis som hen kan få tag i billigt.
2 Vad TS vinner, Tja det måste väl du veta, det behövs ingen ny kabel från central till 400V spisen, sen det med fast är upp till var och en att besluta om vad som kan göras,
2 Vad TS vinner, Tja det måste väl du veta, det behövs ingen ny kabel från central till 400V spisen, sen det med fast är upp till var och en att besluta om vad som kan göras,
Jag ger inte råd som vissa av er gör, bara talar om vad som går att göra utan att trampa något på tårna i regelboken, framhåller inte något som SKA i detta. Det med framtida misstag som du nämner läs # 10 å ser du kanske något du missat.A Avemo skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Nej, TS ska inte låta montera ett perilexuttag som inte är fullkopplat. Ingen elfirma kommer att tillåta det. Ett icke fullkopplat uttag bryter mot grundläggande allmänna regler i avsnitt 133 och 134 plus tillverkarnas anvisningar. Det är också en riktigt dåligt ide som kan förstöra nya vitvaror som pluggas i.J jonaserik skrev:
Det finns inget perilexuttag och den nya spisen har inte perilexkontakt. Som gjort för att ansluta fast alltså. Enklare, bättre och billigare än att sätta dit ett perilexuttag. Det är min åsikt som jag inte skyller på några lagar.J jonaserik skrev:
Jag frågade därför att jag på fullt allvar inte kan komma på någon fördel med att montera ett perilexuttag där. Det behövs ingen ny kabel om man installerar spisen fast heller.J jonaserik skrev:
Ledsen BO men kan inte hitta det nu när dom tagit bort gamla inlägg, men du har på ett bestämt sätt sagt att det inte är på något sätt fel eller förbjudet att koppla ett perilex med endast 400V, det måste vara lite rim och reson på vad man skriver om det med perilex, Sen det med att en EL-firma skulle vägra koppla in är bara något som du själv tycker och inte i verkligheten, Du har inte läst ordentligt vad jag skrev i #10 heller.Bo.Siltberg skrev:
Nej, TS ska inte låta montera ett perilexuttag som inte är fullkopplat. Ingen elfirma kommer att tillåta det. Ett icke fullkopplat uttag bryter mot grundläggande allmänna regler i avsnitt 133 och 134 plus tillverkarnas anvisningar. Det är också en riktigt dåligt ide som kan förstöra nya vitvaror som pluggas i.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Vi får lämna det så att vi ha olika uppfattning om vad som är tillåtet och lämpligt. Vi har haft alldeles för många diskussioner kring detta redan som inte lett någonstans. Du får förorda att man kan montera en icke fullkopplat perilexuttag och jag kommer att fortsätta hävda motsatsen i samma tråd. Jag kommer aldrig att ändra mig på den punkten så låt det stanna vid att vi uttrycker våra olika åsikter utan denna sedvanliga debatt.
Klicka här för att svara