A
alfista: Hmm, finns ju dimmer med glimlampa, det är kanske en sån? De kan ju ibland "flämta" lite.
9 svar · 4,3k läst
·
F
Fred vom Jupiter: [citat] Nej, moderna plastklämmor som man trycker på för att öppna kopplingen. Snabbklämmor eller snabbkopplingar kanske de heter. De var ordentligt tröga och den ena fungerade inte alls; hur jag än tryckte så öppnade sig inte kopplingen så att kabeln gick att sticka in.
10 svar · 6,8k läst
snuttjulle
snuttjulle: OM man nu inte vill jaga ut elektriker för att fastansluta denna så byt ut uttag och stickpropp (vilket man får göra om man vet hur man gör) och sedan i framtiden se till att man vrider ner värmen i beredaren till minimum när man drar ut den så den inte går för fullt. Om det nu inte till och med finns en avstängning på beredaren men finns det en sådan borde den användas istället
13 svar · 6,0k läst
·
M
Muuuuurtin: [citat] Okej, ska nog kontrollera alla dosor så jag vet. Förstår dock ändå inte hur jordfelsbrytaren inte löste första gången, utan bara säkringarna
2 svar · 1,3k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det där är ingen vägguttagsprovare.
33 svar · 8,7k läst
·
S
Stadsfiskalen: [citat] Det ser kanon ut. Du kan sova gott ikväll!
12 svar · 3,2k läst
·
P
petersv: Hos mig satte elektrikern en jordryttare. Se tidigare tråd : https://www.byggahus.se/forum/threads/var-hittar-jag-jordryttare.128708/
2 svar · 2,3k läst
E
etompau: https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-med-flaekten.156814/
1 svar · 4,5k läst
S
seniorkonsult: F-n att det ska dyka upp gamla trådar i flödet.
11 svar · 5,3k läst
·
K
Kurtivan: Skiftat rörelsevakter mellan ett rum med glödlampor och detta med lysrör och nu fungerar allt! Om jag läst lite noggrannare på pappret som följde med så stod det ju faktiskt inget om lysrör. Nytt för mig var också att den inte krävde nolla.
5 svar · 946 läst
·
B
bopakoster: [citat] Om TS mätte motståndet med plåten uppgrävd ur marken så är det bara kabeln som kan ha kontakt med jord därför knappast någon vidare kontakt med marken/jordledare?
29 svar · 14,8k läst
E
EndZone: [citat] Oj! Nej i det här fallet tänker jag turligt nog låta armaturen vara när den väl sitter där :D
6 svar · 3,2k läst
·
G
GDS-Fassan: [citat] Håller med, jag jobbade på dåvarande Televerket 1965 - 1993 och kabeltypen på bild var modern åtminstone en bit in på 70-talet Jag tycker att det på bilden ser ut som en 5-pars kabel + en 30-pars (alternativt 50-pars), man har då troligen plockat ut 5 par i denna skarv
27 svar · 8,2k läst
·
Demmpa
Demmpa: Det finns ytterligare ett alternativ, nämligen att dra en helt ny kabel utanpåliggande som matning till ugnen. Detta är bästa alternativet om det inte går att få i en tråd till. Beroende på planlösning mm så går det olika bra att dölja en kabel.
2 svar · 2,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Har du en stum kortslutning och testat slå på säkringen flera gånger får du också bereda dig på att automatsäkringen kan behöva bytas, de klarar inte full kortslutningsström så många gånger, utan blir så småningom totalt körda. edit: Oj, lite smågammal tråd. Det är nog fixat nu. :oops:
8 svar · 4,2k läst
·
4
4fun: [citat] Hej, Jag har kollat lite och hittar inte någon panel som har en list/ram man kan skruva i. Skulle du kunna länka till ett bra exempel? Tack på förhand //4fun
15 svar · 6,0k läst
kisumisu
kisumisu: [citat] Ok tack för ett snabbt svar! Jag hade olika tariffer såkallad natt taxa när vi flytta in i huset. Men då hade vi ju redan den här moderna elmätaren. Fick med många om och men den till en vanlig dygnstaxa. Med om och men menar jag att jag bytte elhandelsbolag när vattenfall vägrade ändra bort den dyra dagstaxan och så kallade "billiga" natt elen :poop: Först efter det försvann
2 svar · 1,3k läst
·
lnilsson
lnilsson: Generellt (jag är inte elektriker, så jag vet inte specifikt hur det är med eldosor och slangar) så är utomhustemperaturen och fuktigheten ganska växlande, både mellan dagar/veckor samt över dygnet, vilket innebär att luften kan vara varm och fuktig på dagen, för att sedan bli kall på natten eller nästa dag och kondensera då. Så jag skulle undvika dosor, rör och slangar, också
1 svar · 817 läst
H
henrymeck: Kör på bollen , underhållningen var alla andra , faktiskt , rätt roliga inlägg.............
31 svar · 4,1k läst
·
E
etompau: Tror det blir svårt att hitta något lämpligt. Dimmer på 500 W finns, men då ej med Z-wave eller annan trådlös teknik. 400 W, glödljusbel. (200 W LED) kan du hitta med Z-wave.
1 svar · 514 läst
E
ezed: Yes, JFB finns och är fungerar. jag testa att kortsluta instrumentet och ser då värsta scenariot. jag skall göra ytterligare test, som du beskriver. det är lurigt att lämnar råd då konsekvensen är förödande, tack för visad proffsighet. tack, [citat]
22 svar · 31,6k läst
·
A
Alexn72: Den drar kanske inte jämnt mellan faserna...
4 svar · 1,7k läst
D
Djurmo: [citat] Jag var nyligen på studiebesök hos Hans-Olov Nilsson i Agnesberg utanför Göteborg. Han visade sin lösning för offgrid-el. Om anslutningen är så dyr som i ditt fall är det klart lönsant att kika på hans lösning. Solceller och vätgaslagring gör att han klarar sin villa på typ 500 kvm samt en el-bil året runt på den el han själv producerar. Hans företag Nilson Energy kan
173 svar · 73,0k läst
·
N
naggen: Tack! Köpte denna dimmer, var ju enkelt att byta. Nu funkar lampan igen!
17 svar · 2,4k läst
·
J
Josth: Matningen till en fas i nätet har sannolikt gått bort och fasen kan då bakmatas via någon annan fas och man får fenomen likt de du beskriver.
1 svar · 830 läst
V
volvo51: Tack för alla tips. En 21W lampa mellan var smart,då glömmer man inte att slå av när man spolat färdigt.
10 svar · 1,5k läst
uffeulander
uffeulander: Hej Men eftersom jag nu ändå ska dra fram ett 3 fas uttag är väl det bästa att dra 2,5 kablar fast jag har 10 amp säkring just nu... Antar att man kan kanske ändra bottenplattan senare till 16 å då är det rätt kabel för det?
19 svar · 17,9k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Det är blandningen av enfas och trefaslaster som är farlig och problematisk. Ska du på samma säkringar ha både trefasuttag och något eller några enfasuttag (eller andra enfaslaster) så måste du ha en trepolig säkring. Egentligen ska man undvika den sammanblandningen av laster öht, men det går i undantagsfall att ursäkta genom att sätta det hela bakom en trepolig säkring. Men tre st
1 svar · 1,9k läst
A
Avemo: Jag skulle säga att det i princip inte är något problem att koppla laddboxen i en undercentral i garaget. Men det är sannolikt en mycket större last än du tidigare haft där. Så du bör kontrollera alla förbindningar på vägen så att det inte är dålig kontakt någonstans. Det gäller egentligen generellt, men i synnerhet som den som kopplat centralen i ditt garage inte tycks ha varit
24 svar · 4,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.