Har du kontrollerat att bergvämepumpen verkligen fungerar? Att den inte bara går på tillskott?

Om bergvärmepumpen är det enda som går på trefas, så är den en sannolik felkälla. Analysen att mikron skulle kunna skjuta L1 och L2 låter som kvacksalveri.

Vad exakt gjorde elektrikern? Gjordes en isolationsmätning?

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Att micron inte fungerat normalt är proppen ett bevis på, men det är mer sannolikt ett symptom av brända kontaktytor på proppen än ett fel på micron.

Bergvärme pumpen har inte surrat mer än vanligt på senare tid? Fanns det inga larm sparade efter det inträffade?
nej, det enda var att motorskyddet löste ut, men det är ju för att den antagligen tappade en eller flera faser.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har svårt att få ihop den analysen, att överbelastad L3 med en enfaslast kan skjuta över till L1 och L2 ... :thinking:
Fasförskjutning? Jag är inte säker på att jag hängde med på allt elektrikern sa..

H hempularen skrev:
Har du kontrollerat att bergvämepumpen verkligen fungerar? Att den inte bara går på tillskott?

Om bergvärmepumpen är det enda som går på trefas, så är den en sannolik felkälla. Analysen att mikron skulle kunna skjuta L1 och L2 låter som kvacksalveri.

Vad exakt gjorde elektrikern? Gjordes en isolationsmätning?
han kontrollerade allt kablage i central och inkommande. Allt såg bra ut och kontrollmätte alla grupper i anläggningen så att alla värdena såg bra ut. Han kunde inte hitta något fel. Antar att det va det som du syftade på? BVP fungerar som den ska.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har svårt att få ihop den analysen, att överbelastad L3 med en enfaslast kan skjuta över till L1 och L2 ... :thinking:
Glapp nolla?

Det låter väl rätt troligt att värmepumpens kompressor var i drift då en av faserna blev överbelastad pga micron och en av huvudsäkringarna gick.

Detta leder till en kraftigt ökande ström på de övriga faserna eftersom det är en 3fas kompressor och innan motorskyddet bryter hinner ytterligare en huvudsäkring gå. Kanske låg även den nära sin utlösningsström.

Enligt TS inlägg 13 så låg mikron på L3, och L3 var den säkring som var hel men rejält bränd.

Enda sättet en enfaslast skulle kunna bidra till att en/två huvudsäkringar på andra faser än den egna fasen skulle kunna gå är om det på samma grupp som enfaslasten även finns en/flera flerfaslaster och gruppsäkringen för den fas som enfaslasten är ansluten till går, då som först så kan enfaslasten bidra till andra fasers huvudsäkringar går.

Så antingen ligger mikron på annan fas eller så var det en annan fas än mikrons som hade hel men bränd säkring.

alm82 Andreas La Motte skrev:
Det låter väl rätt troligt att värmepumpens kompressor var i drift då en av faserna blev överbelastad pga micron och en av huvudsäkringarna gick.

Detta leder till en kraftigt ökande ström på de övriga faserna eftersom det är en 3fas kompressor och innan motorskyddet bryter hinner ytterligare en huvudsäkring gå. Kanske låg även den nära sin utlösningsström.
du närmar dig nog den förklaringen jag fick från elektrikern!

Med en glappande L3 och trefasmotor i drift (VP) kan man tänka sig att balansen i motorn störs och strömmen i de övriga faserna drar iväg tillräckligt för att lösa fler huvudsäkringar. Ett vanligt termiskt motorskydd behöver ju lite tid på sig innan det löser ut.

alm82 Andreas La Motte skrev:
Med en glappande L3 och trefasmotor i drift (VP) kan man tänka sig att balansen i motorn störs och strömmen i de övriga faserna drar iväg tillräckligt för att lösa fler huvudsäkringar. Ett vanligt termiskt motorskydd behöver ju lite tid på sig innan det löser ut.
Lite vår tanke också! Men det är säkert 1 år sedan jag bytte den säkringen, och jag behövde ”ta i” lite när jag skulle lossa propphuven... Får se, nu funkar ju allt. Om det händer igen får man nog börja kika på att omfördela någon grupp eller två mot en annan mindre belastad fas. Planen är att byta ut hela centralen mot nyare med dvärgbrytare och installera jordfelsbrytare. Men när man blir varslad så här i Coronatider fick det skjutas upp :sweat:

Är det inte av måste att byta central, så är det inte ekonomiskt försvarbart att göra det, det med JFB kan med fördel sättas på sidan om nuvarande central. troligtvis har du en med vanliga säkringar i och en sådan håller mååånga år utan problem, samt att säkringarna tål mer än automater som alla ska ha nu, varför vet jag inte, kan vara en modesak bara

J jonaserik skrev:
Är det inte av måste att byta central, så är det inte ekonomiskt försvarbart att göra det, det med JFB kan med fördel sättas på sidan om nuvarande central. troligtvis har du en med vanliga säkringar i och en sådan håller mååånga år utan problem, samt att säkringarna tål mer än automater som alla ska ha nu, varför vet jag inte, kan vara en modesak bara
Kostnaden att bara sätta in JFB och byta ut allt och sätta JFB skiljer sig väldigt lite på grund av hur vårt nuvarande skåp ser ut, fråga mig inte hur.. Uppskattad arbetskostnad med material inräknat så skiljer sig inte offerterna speciellt mycket, och anläggningen är sen -59.

Mikael_L
Oskerien Oskerien skrev:
han kontrollerade allt kablage i central och inkommande. Allt såg bra ut och kontrollmätte alla grupper i anläggningen så att alla värdena såg bra ut. Han kunde inte hitta något fel. Antar att det va det som du syftade på? BVP fungerar som den ska.
Jag hade kastat upp min effekt och elkvalitetslogger och mätt en vecka eller två, för att kolla så inte värmepumpen eller något annat har något hyss för sig som genererar ordentliga strömspikar.

Men en sådan ligger ju inte i varje elektrikers verktygslåda ... ;)

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag hade kastat upp min effekt och elkvalitetslogger och mätt en vecka eller två, för att kolla så inte värmepumpen eller något annat har något hyss för sig som genererar ordentliga strömspikar.

Men en sådan ligger ju inte i varje elektrikers verktygslåda ... ;)
Om vi får problem igen kommer man utreda saker steget längre, men vad man kunde se nu så finns det ingen ordentlig förklaring till vad som hände :geek:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.