Vad satt där för brytare innan du demonterade grejorna?
Det är en fördel att ta en bild på ursprungskopplingarna innan demontering.
Vad är det för brytare du har köpt? Ser märklig ut.
Mer info krävs för att kunna ge ngt svar.
Det är en fördel att ta en bild på ursprungskopplingarna innan demontering.
Vad är det för brytare du har köpt? Ser märklig ut.
Mer info krävs för att kunna ge ngt svar.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Är nog ingång för fasen numera finns det inte så många med endast 1-pol brytare i , nu är det trapp som gäller och kopplas som brytare, 1 st in och två ut , SÅ VARFÖR ÄR DEN GRÖNGULA SKALAD , kan du tända på 2 håll så är det ett totalfel i installationen, G/G får inte vara annat än jord
Jo, antagligen. Men utan kopplingsschema eller bokstäver vid plintarna går det inte att veta vad den betyder. Kan vara fas in, tändtråd, mellankopplingstråd eller överkopplingsplint så det är bara att mäta för att vara säkerS Snoffsen skrev:
Vad är det för märke på brytaren och är det en kron, trapp eller dimmer?
Ni hade rätt med att strömbrytaren inte skulle jordas! Nu har jag ljus och brytaren fungerar. Det röda markerade fas (antar jag eftersom jag har ljus). Vad gör jag med den gröna kabeln (jord)? Jag har lagt eltejp över tappen men det är väll ingen säker, långvarig lösning?
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Bara en kontrollfråga: Är det bara en brytare som manövrerar lampan? Eller har du en trappkoppling?
Sätt en kopplingsklämma på ledaren så den inte kan komma i kontakt med något inne i dosan.
Ex: https://www.jula.se/catalog/el-och-...plingslister-klammor/kopplingsklammor-001481/
De finns i mindre förpackning till avsevärt lägre pris på Hornbach, säkert på andra ställen också.
eller https://www.jula.se/catalog/el-och-...plingslister-klammor/kopplingsklammor-402355/ man använder bara en, kapar bort resten
Sätt en kopplingsklämma på ledaren så den inte kan komma i kontakt med något inne i dosan.
Ex: https://www.jula.se/catalog/el-och-...plingslister-klammor/kopplingsklammor-001481/
De finns i mindre förpackning till avsevärt lägre pris på Hornbach, säkert på andra ställen också.
eller https://www.jula.se/catalog/el-och-...plingslister-klammor/kopplingsklammor-402355/ man använder bara en, kapar bort resten
Det är en utanpåliggande brytare som manövrar enbart en lampa. Varför är kabeln överhuvudtaget jordad i andra änden om den inte ska jordas i strömbrytaren? (Finns det inte speciella kablar som är tilltänkt strömbrytare som inte behöver jordkabel?)
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det finns i praktiken bara kablar med jordtråd i dem. De utan tråd finns från tillverkarna, men ingen använder dem, så de är avsevärt dyrare och med lång leveranstid.
Det är god praxis att allit ansluta jord i matande ände av en kabel, någon kan få för sig att koppla in något som behöver jord i andra änden vid senare tillfälle.
Det är god praxis att allit ansluta jord i matande ände av en kabel, någon kan få för sig att koppla in något som behöver jord i andra änden vid senare tillfälle.
Tack för gott svar!H hempularen skrev:Det finns i praktiken bara kablar med jordtråd i dem. De utan tråd finns från tillverkarna, men ingen använder dem, så de är avsevärt dyrare och med lång leveranstid.
Det är god praxis att allit ansluta jord i matande ände av en kabel, någon kan få för sig att koppla in något som behöver jord i andra änden vid senare tillfälle.
Kan vara värt att påpeka att det finns tvåledare (SKX/RKK) i de flesta butiker, men dessa är endast anslutningskablar och inte för fast installation. Så är man ute efter tvåledare för fast installation så är det beställning från leverantör som gäller, precis som Hempularen skriverH hempularen skrev:
Nja nog finns det tvåledare för fast installation att få tag på i vanliga butiker med, tex denna från Classe:S hjulia skrev:
https://www.clasohlson.com/se/Kulok...FlqLuL84QWNwWcfdARTHxyYn0D-GxP0saAtxpEALw_wcB

