Hej,
Ska byta en strömbrytare och vet inte var kablarna skall. Det står inga bokstäver eller så... En av hålet är rödmarkerat. Var skall kablarna?
 
  • Hand håller en strömbrytare med osäkra ledningar nära anslutningsplatserna, en röd markering syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad satt där för brytare innan du demonterade grejorna?
Det är en fördel att ta en bild på ursprungskopplingarna innan demontering.

Vad är det för brytare du har köpt? Ser märklig ut.

Mer info krävs för att kunna ge ngt svar.
 
Ta en multimeter och mät upp vilka plintar som har kontakt beroende på i vilket läge knappen är så får du reda på hur den ska kopplas
 
Borde inte den röda markeringen indikera något?
 
Är nog ingång för fasen numera finns det inte så många med endast 1-pol brytare i , nu är det trapp som gäller och kopplas som brytare, 1 st in och två ut , SÅ VARFÖR ÄR DEN GRÖNGULA SKALAD , kan du tända på 2 håll så är det ett totalfel i installationen, G/G får inte vara annat än jord
 
S Snoffsen skrev:
Borde inte den röda markeringen indikera något?
Jo, antagligen. Men utan kopplingsschema eller bokstäver vid plintarna går det inte att veta vad den betyder. Kan vara fas in, tändtråd, mellankopplingstråd eller överkopplingsplint så det är bara att mäta för att vara säker

Vad är det för märke på brytaren och är det en kron, trapp eller dimmer?
 
Instämmer, någon gul/grön ledare ska inte vara ansluten till brytaren. Verkar vara ett riktigt dåligt hempul vi ser här.
 
Gamla brytaren hade kanske en x-plint där den grön/gula låg och vilade
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Ni hade rätt med att strömbrytaren inte skulle jordas! Nu har jag ljus och brytaren fungerar. Det röda markerade fas (antar jag eftersom jag har ljus). Vad gör jag med den gröna kabeln (jord)? Jag har lagt eltejp över tappen men det är väll ingen säker, långvarig lösning?
 
Bara en kontrollfråga: Är det bara en brytare som manövrerar lampan? Eller har du en trappkoppling?

Sätt en kopplingsklämma på ledaren så den inte kan komma i kontakt med något inne i dosan.

Ex: https://www.jula.se/catalog/el-och-...plingslister-klammor/kopplingsklammor-001481/

De finns i mindre förpackning till avsevärt lägre pris på Hornbach, säkert på andra ställen också.


eller https://www.jula.se/catalog/el-och-...plingslister-klammor/kopplingsklammor-402355/ man använder bara en, kapar bort resten
 
Det är en utanpåliggande brytare som manövrar enbart en lampa. Varför är kabeln överhuvudtaget jordad i andra änden om den inte ska jordas i strömbrytaren? (Finns det inte speciella kablar som är tilltänkt strömbrytare som inte behöver jordkabel?)
 
Det finns i praktiken bara kablar med jordtråd i dem. De utan tråd finns från tillverkarna, men ingen använder dem, så de är avsevärt dyrare och med lång leveranstid.

Det är god praxis att allit ansluta jord i matande ände av en kabel, någon kan få för sig att koppla in något som behöver jord i andra änden vid senare tillfälle.
 
H hempularen skrev:
Det finns i praktiken bara kablar med jordtråd i dem. De utan tråd finns från tillverkarna, men ingen använder dem, så de är avsevärt dyrare och med lång leveranstid.

Det är god praxis att allit ansluta jord i matande ände av en kabel, någon kan få för sig att koppla in något som behöver jord i andra änden vid senare tillfälle.
Tack för gott svar!
 
H hempularen skrev:
Det finns i praktiken bara kablar med jordtråd i dem. De utan tråd finns från tillverkarna, men ingen använder dem, så de är avsevärt dyrare och med lång leveranstid.
Kan vara värt att påpeka att det finns tvåledare (SKX/RKK) i de flesta butiker, men dessa är endast anslutningskablar och inte för fast installation. Så är man ute efter tvåledare för fast installation så är det beställning från leverantör som gäller, precis som Hempularen skriver
 
S hjulia skrev:
Kan vara värt att påpeka att det finns tvåledare (SKX/RKK) i de flesta butiker, men dessa är endast anslutningskablar och inte för fast installation. Så är man ute efter tvåledare för fast installation så är det beställning från leverantör som gäller, precis som Hempularen skriver
Nja nog finns det tvåledare för fast installation att få tag på i vanliga butiker med, tex denna från Classe:
https://www.clasohlson.com/se/Kulok...FlqLuL84QWNwWcfdARTHxyYn0D-GxP0saAtxpEALw_wcB
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.