El
elmont: Borra där det behövs och spika resten i skarvarna. Men du får kolla lite innan du sätter igång för det brukar bara vara "glespanel" under eterniten.
Johan456: [citat] Det är inte korrekt, men det fungerar. En PEN-ledare ska anslutas direkt till en PE eller PEN-skenan och får inte skarvas via JFB. En presskarv skulle kunna accepteras.
GK100: [citat] Lite på temat tycker jag det är ett problem att det kallas undercentral om det nu inte är det dvs den matas då som en grupp i den överliggande, och även då är det inte helt korrekt namn om man ska vara helt korrekt. I de flesta fall som hör hemma på forumet är det bäst att alla centraler ligger parallellt och kan utgå från mätarskåp som en stjärna eller läggas efter
Finndjävel: Spelar ingen roll så länge som dom får ordentlig kontakt. Ska du veta hur mycket pannlampan dra måste du mäta volt och ampere med multimetern. Volt x Ampere = Watt. Det kan vara lite svårt att komma åt att mäta på en pannlampa bara.
jonaserik: Om du har en tryckknappsdimmer , kanske det går att sätta en fjäder på en av knapparna i 3-knappsbrytaren, en sådan dimmer brykar få plats bakom brytaren eller i en dosa någonstans
steve5432: Finns det några slangar/rör dragna till den? Om svaret är ja, sätt ett täcklock över den. Om inte, ta bort dosan och lägg den i reservdelslådan. Den sticker ju antagligen ut några mm vilket gör att skivan kommer att bukta och inte gå att få helt 100% mot reglarna. /S
etompau: Nexa WMR-3000 bör du kunna använda. Den har två potentialfria slutande/brytande reläer.
Bjurran: Jag behövde öppna upp centralen av andra anledningar och passade då på att kolla och det finns ingen nolla dragen från centralen för VVB utan enbart för värmedelen. Jag har nog lite att kika på framöver då tidur och cirkulationspump som sagt går året runt oavsett om brytaren för elvärme i centralen är frånslagen.
Seditqui: Ah så måste det vara. Såg nu att det finns en plats för jord på själva uttaget. Tack :) [bild]
Norrbottensgård941: [citat] Det verkar suspekt! Det fungerade tidigare med de gamla uttagen.. Men har inte fått ihop det i mitt huvud nu när jag skulle byta, så tanken har slagit mig att en kabel kan ha smitit iväg... får undersöka lite närmare sen :) Återkommer! Tack för alla svar!
hempularen: Det beror på hur stor huvudsäkring du har. Jordfelsbrytaren måste klara den största ström som går igenom den. Det har inget med utlösning vid fel att göra. Den skall lösa ut om felströmmen är 30 mA eller mer. Men kolla så det blir rätt variant, det finns brytare som löser för 300 mA. Den strömmen kan döda, de brytarna ör bara avsedda som brandskydd. Men kommentaren om
PetrusLingonsylt: [citat] Hej, ja det är 2 knappar varav jag inte kunnat hitta vilken funktion den ena har. Den utanpåliggande kabeln som går in i brytaren går in i en dosa på väggen ja [bild] [bild]
hempularen: Du kan väl iofs. sätta ett skruvat doslock också. Om du drar ur trådarna, så lämna en dragtråd i röret.
Promiscuos Monkey: Stort tack, men jag klarar mig ändå tror jag. Jag youtubade hur fransmännen gör med dessa dosor. Det gör man kanske i Sverige också jag är bara van vid dom där man centrerar med en magnet. Här ligger flexen innanför, Dom kör ett hål och drar ut flexen och monterar utifrån. Låter faktiskt enklare för mig. Hålet kan ju aldrig bli fel.
tanaris: Det var nollan som låg fel. "Nu är det fixat" sa elektrikern efter fem minuter. Jag kopplade in en lampa, och då löste bara en av dem ut. Sen tog det bara ett par minuter att flytta nollan igen, till rätt plint den här gången :)
etompau: Kortslutning? - inget går att utesluta, det hänger på hur du utför arbetet, men risken är ringa skulle jag säga. Ja, det är samma kopplingsprincip som används i en ljuskrona eller annan armatur som nyttjar krontändningsprincipen.
Bobrob: Jah förstår, fick googla lite på kondensator. Ja är det gammal skit så sätter jag inte upp. Tack för svar!
Daniel 109: Hur långa markkablar kan man lägga innan man behöver ta hänsyn till längden när man väljer dimension. Om man tex lägger en 5G6 150m med tämligen låg för impedans. Kan man då avsäkra den med 35A? Vid vilka längder måste man i praktiken ta hänsyn till det?
Anders Johansson: Det korta svaret är att det går. Ett bättre och mer utförligt svar har du Bos utmärkta artikel: https://www.fluxio.se/artiklar/16-foerdela-trefasgrupp-till-uttag-stroembrytare-ljusarmaturer-etc.html/
Derbyboy: I taket är det 22mm råspont och sedan 13mm gips. All gips ska ner och jag ska sätta huntonitskivor (eller vad det nu heter). När ett vp-rör går över en takstol är det karvat/uppsågat i råsponten. Lite råspont kan jag (enligt mina beräkningar) ta ner sålänge det inte är precis i långskarven på huntonitskivan. jag skarvar de befintliga vp-rören (15mm) med muff och tejp och drar
Bo.Siltberg: [citat] Kanske, se installationsanvisningen ifall de säger något om det. Det är i alla fall en god ide att lägga badet på en separat "utomhus-JFB" då det är en typisk produkt som kan lösa en JFB.
lakman: [citat] Yes jag gjorde enligt skissen och det var inga problem att skarva. Jag köpte en sån här och det var inte svårt att få till det. https://www.clasohlson.com/se/Kabelskalare/p/30-7774 Var lite nervös för att få in allt i dosan och utan att klämma sönder några ledare med clipsen men det gick bra.
Joakim86: [citat] Uppfattat! Tack för all info! Ha en fortsatt trevlig vecka! :)
hempularen: Hur vet du att det går på samma säkring? Då krävs det nog lite mer avancerad felsökning. Du har redan fått tips om att kontollera anslutningarna på de nya uttagen. Det skall tilläggas att en dålig kontakt där trådar lätt lossnar är en brandfara. Det kan bli väldigt varmt om tråden inte har ordentlig kontakt. Men om vi antar att trådarna nu sitter rätt (men lägg gärna upp lite
Mikael_L: Det där är lite besvärligt, ska du förlänga befintlig till en ny plats för centralen så blir det även en låda på platsen där den gamla sätt, dock en lite mindre låda än vad centralen var.
GK100: Du ser, det löser sig för det mesta bäst om man tar den lite längre mer organiserade vägen.
Pål Hammar Rognöy: [citat] Det är lagligt som Steamboy skriver OM det bara finns ojordade uttag i samma rum. Men finns det 1 jordat uttag ska alla vara det, även lamputtag i taket. Som nån annan skriver. Byt hällre stickpropp i lampan.