Jag köpte en pelarborr för flera år sedan som jag inte kunnat koppla in förräns nu. Får den inte att gå. Enligt uppgift från säljaren, större maskinfirma skulle den fungera. Har nollställt nödutlösaren, tror jag, och tryckt på nollspänningsutlösarens återställning men inget händer. Det är väl inget retsamt som att man måste göra det i någon särskild sekvens eller ngt i den stilen?

• Nödstopp och strömbrytare på en pelarborr, med etiketter och återställningsknappar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BennybJorklof
  • Laddar…
Om vi antar att allting är i sin ordning så är det bara nödstoppet som det handhavandemässigt kan handla om. Man kan behöva vrida på ratten så att den åker ut eller på annat sätt återställa. Som om du tror att du lyckats med detta så behöver felsökning ta vid, dvs kontroll och mätning med locket av. Är du inte van detta kan du åtminstone posta bilder på allt under huven hela vägen från stickpropp till motor, även motors märkskylt som anger dess driftdata kan vara av intresse.

Tycker att jag har vridit och vänt på alla knappar. Ska snart ge mig ut och göra en liten försiktig felsökning.

Jag vred och vände på alla knappar i går kväll, massor med gånger, ibland på måfå, ibland försökte jag vara systematisk. Nu var jag på väg att börja felsöka, med mina ganska begränsade elkunskaper. Tänkte dock att jag ska vrida och trycka på knappar några gånger till först, det kostar inget. Det gjorde jag, vet inte riktigt hur, men plötsligt gick borrmaskinen, en gammal Arboga, igång! Allt väl!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.