Använt en spänningsmätare (NCV) för att kolla efter kablar i väggen. Passade då på att kolla tre små kablar i väggen i en kopplingsdosa som man tejpat ihop med eltejp över kopparen och stoppat en skumgummibit i hålet som "skydd". Hade nog föredragit att man spikat för något eller satt ett doslock...

Nu har väldigt många nyfikna, barn som vuxna varit där och petat, i dum tro att det där bara är något som man inte tagit bort. Misstänker att det går till rumsbelysningen, men knapparna är borttagna här.

Min mor blev helt vansinnig och tyckte vi skulle stämma säljaren men jag har svårt att tro att det går, borde väl gå under nån slags undersökningsplikt?

Och hur är det egentligen, kan man tejpa över nakna ledare i en starkströmskabel utan "risk" för strömgenomgång?
 
Eltejp används ofta för att isolera diverse kablar, skarvar m.m. Dock är det inte ett fullgott skydd om det kommer någon där och petar.

Din mor kommer inte få ut någonting av att försöka stämma säljaren. Det är bara att sätta ett doslock av varianten med skruv och så har du löst problemet. Ta även då bort skumgummibiten, och låt kablarna vara tejpade.

https://www.eldirekt.se/elmaterial/elinstallation/tillbehor-dosor/doslock-app-dosa-skruv-1
 
Rent isoleringsmässigt fungerar eltejp för 230 V, men det är ju mekaniskt ett väldigt dåligt skydd som snabbt blir farligt
 
  • Gilla
dam83
  • Laddar…
B bradgard skrev:
Och hur är det egentligen, kan man tejpa över nakna ledare i en starkströmskabel utan "risk" för strömgenomgång?
Med rätt typ tejp kan man det och typiskt fyra lager med 50% överlappning men det är inget som direkt hör hemma här och din fråga. Som sagt använd ett normalt doslock och om det sitter lågt som för uttag eller brytare använd typen med skruvfastsättning.

Var sen lite olydig mot morsan och låt bli stämningar de tillför inget trots vad man kanske kan få för sig av att läsa vissa delar av tex detta forum.
 
Vad ringde du mamma för? ;)

Lägg upp några bilder så kommer du få bra tips på hur du snyggar till det där.
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad ringde du mamma för? ;)

Lägg upp några bilder så kommer du få bra tips på hur du snyggar till det där.
Haha, det kom på tal när vi pratade om huset. Mamma vet ju alltid bäst vettu ;)
 
  • Elledningar och rör inuti ett öppnat eluttag på en vägg med tapet som delvis är borttagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte i detta fallet....
 
Innan du larmar räddningstjänsten så kolla om någon av ledarna är sänningssatt (använd en spänningsprovare)
Sätt på toppklämmor om det är spänning i någon.
Sen på med ett täcklock
Ser ut som att huset inte är färdigrenoverat än så då får du ta det för vad det är.
Barn har ju inget att göra på en byggarbetsplats ;)
(Obs det sista var med glimten i ögat om någon skulle undgå att förstå det)
 
U Uffe A skrev:
Innan du larmar räddningstjänsten så kolla om någon av ledarna är sänningssatt (använd en spänningsprovare)
Sätt på toppklämmor om det är spänning i någon.
Sen på med ett täcklock
Ser ut som att huset inte är färdigrenoverat än så då får du ta det för vad det är.
Barn har ju inget att göra på en byggarbetsplats ;)
(Obs det sista var med glimten i ögat om någon skulle undgå att förstå det)
Har en multimeter, men att kollla lösa ledningar med den känns lite läbbigt. Borde ju vara bättre att slå från all ström och smälla på toppklämmor och lock och låta vara?

Å andra sidan ska väggen i fråga rivas så det var därför jag hamnade på kablarna igen, haha...
 
Om du i fortsättningen ska mäta spänning så investera i en spänningsprovare
Kostar inte skjortan såvids du inte köper en Fluke som är onödigt dyr för det du ska använda den till
Biltema har en som är helt ok för billigare peng
 

Bästa svaret

B bradgard skrev:
Har en multimeter, men att kollla lösa ledningar med den känns lite läbbigt. Borde ju vara bättre att slå från all ström och smälla på toppklämmor och lock och låta vara?

Å andra sidan ska väggen i fråga rivas så det var därför jag hamnade på kablarna igen, haha...
Ryck strömmen, skala, på med toppklämmor, på med ström och kontrollera om det finns spänning (multimetern är helt ok till det så länge den är avsedd för 400V) och när spänning försvinner (vilken grupp är det.)
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.