El
draparn: Hej! Köpte en utomhuskamera för ett tag sen. Den har en alarm utgång som Max kan belastats med 12v 30mA som styrs via kamerans ir. Tänkt att via trafo 12v lägga en krets till lämpligt relä spolspänning 12v och 230ac ut. jag vill alltså styra ett 230ac uttag med kameran. Kabellängd är ca 10 m (1,5mm2) i 12v kretsen. tänker att detta är kretsen i schema [bild] Vore ju gött att även
Pelle Jo: [citat] Tack för svar! Det stämmer att den inte var ansluten på bilden
Bo.Siltberg: Jag vet inte om du menar att ingen på firman har kunskap och erfarenhet av detta? Det finns i så fall bara en sak att säga om detta - om ni aldrig gjort en solcellsinstallations tidigare och inte ens har tittat i en bok så kan ni inte göra detta imorgon Måndag. Boka av, skaffa åtminstone SEK HB 457, läs på, och boka en ny tid. Ta helst hjälp av någon med erfarenhet. Att mäta
halj: Finns även dosclips till plåtdosor. https://www.elbutik.se/product.html/dosclips-till-dosor-som-saknar-fastring
Alfredo: [citat] Jag tror heller inte att det är någon stor risk. Jag säger bara att det finns en risk och då tycker jag det är klokt att kontrollera när det är lätt gjort.
MultiMan: Jag har bl a den med dubbla plattor men har inte märkt någon skillnad i flimmer, men kul utförande så jag har den i några skomakarlampor i gamla delen av huset. Den lär nog hålla bra eftersom dioderna till skillnad från filamentlampor, sitter på aluminiumplåtar och får bra kylning. Det är år mellan de olika lamporna i rummet med 7. Lampan jag har mest av och köpte först är en som
GoGetLost: [citat] Det bör väl rimligen gå direkt till en central ja. Ta bort dosan och dra ut ledningarna
harka: spisen kommer nog alltid att gå igång sen om du maxar allt på spisen (underleverantör till Nobelfesten?) så finns det risk att huvudsäkringen löser om du samtidigt till exempel väljer att sätta på en kall ugn med grill men som Avemo skrev i ett tidigare inlägg -- om matlagningen inte löste ut huvudsäkringen tidigare så lär den inte göra det efter ett byte utav hällen heller, så
Mats_R: Ja, det var ju trist, men jag har i alla fall lärt mig något nytt. Tack för hjälp och goda råd. /Mats
Tronxy: [citat] Ahh då är jag med :) Tack för förklaringen. Hoppas på att få pröva lite mer med gamla centraler. Helt novis på dessa :confused:
LarsSt: [citat] Då har jag bytt plats på termostaterna, och felet "följer med" termostaten. Skönt att det inte var något med värmeslingan. Kul också, för nu har jag beställt en ny termostat med energimätning och fjärrstyrning, Heatit TRM3. [citat]
mikethebik: [citat] Klart du inte vill anlita det företaget igen, med ett sådant sätt att fakturera småkunder skall man inte ha några, fast det kanske var avsikten? Hantverkare och andra som behandlar sina kunder som betalande dumskallar i tider av mycket jobb kommer att få äta gröt till lördagsmiddag när konjunkturerna och byggande går ner. De som ser alla sina kunder som lika mycket värda kan
Demmpa: Det finns även vridtimern som reservdel, tar lite längre tid att byta den än hela insatsen. https://www.gelia.se/10_gel/el/centraler-och-sakringar/24-tillfallig-el-uttagsstolpar-byggcentraler/bilvarmecentraler/tillbehor-bilvarmecentraler/2449525-71506cce/
Livslärlingen: [citat] Mätningen var måndag-måndag, med totalt 4 spikar, varav 2 av dom var prick 19 (tis och tors om jag inte missminner mig).
harka: om det har fungerat en tid så skulle jag nog låta det bero -- gissningsvis är det värsta som skulle kunna hända att Plejden går sönder om olyckan är framme (till-/frånslag sker i fel millisekund), men mer troligt är att den håller alldeles oavsett jag skulle dock inte planera för en installation på det sättet, och chansa på att det just då aktuella drivdonet inte har några hyss
samlarpådetmesta: [citat] Kom just på att Nollan ska väl var blå i hela sin längd, däremot får blå användas till annat i undantagsfall och om risk för förväxling ej föreligger.
scareman: [citat] OK, men då innebär det att de två sista elementen bara var inkopplade med en fas, skydds [citat] Det visade sig i mitt fall vara något ännu enklare som var förklaringen - en säkring var urplockad som tydligen var till den gröna fastråden. Hade inte tidigare plockat bort kåpan på elcentralen pinsamt nog. Tack för din hjälp, det ledde mig fram till att börja kolla där.
Bo.Siltberg: Jo, så borde det vara. Ingen "oskyldig" ska tvingas till att installera en JFB typ B. Det finns en väldigt lång tråd om detta här: https://www.byggahus.se/forum/threads/har-ni-koll-pa-era-jordfelsbrytare.339736/
Bo.Siltberg: [citat] Du försöker slingra dig ;) Men jag förstår, vi lägger locket på här nu.
Bo.Siltberg: Jag har tittat på bilderna igen och kommit fram till precis samma slutsats som @Mnor och jag för 10 år sedan. Skönt att jag inte supit bort fler hjärnceller på den tiden :) Då ni båda fått samma symptom så borde det vara något i dessa gamla bilder som lurar oss. Kan du ta nya bilder på din fläkt som visar hur allting är kopplat så kan det underlätta. Själva symptomet, brummande
Demmpa: Jag sökte på ”micro jolly” och fick träff på bla följande bruksanvisning, https://www.elot.se/dokument/hide-a-lite-jollymicro-dimkonverter.pdf Så ja, allt är i en och samma enhet.
Hammarskallen: Du ska absolut inte koppla som du ritat, då smäller det! Det verkar ju finnas en separat 3-fas matning till tumlare, kolla var den tar vägen, den kanske mynnar ut i ett annat vägguttag i närheteten.
GK100: [citat] Det är inte så konstigt eftersom konstruktion/lösning av den delen oftast är utförd som en krets med passiva komponenter. Och syftet är att säkerställa att man ligger väl under punkterna för ström/tid i normerna med marginal. Så bara du får vettiga och likartade resultat för individerna om du mäter upprepat är det ok.