Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Nej, man kopplar aldrig en "gul" mot en "brun". Man kan möjligen koppla en fasledare mot en annan fasledare.T Miko666 skrev:
Men för att fortsätta på vad du vill uppnå - blir garderoben flyttbar? Du behöver en anslutningsdosa bakom garderoben som bygger kanske 2 cm. Och garderoben måste då vara enkelt flyttbar.
En riktigare lösning vore att dra en installationskabel från denna dosa till en ny anslutningspunkt där du vill ha TM. Den lösningen bygger bara 1 cm.
Med enbart en meter till "proppskåpet" kanske det är enklast att helt plocka bort alla tåtar som kommer fram bakom den tilltänkta garderoben och dra en ny sparat utanpåliggande kabel från centralen till uttag eller anslutningsdosa som placeras på lämpligt sätt invid tvättmaskinen?T Miko666 skrev:
Hur har du tagit reda på att just dessa är spänningssatta? Såna där beröringsfria testare har åtminstone inte jag mycket förtroende för.T Miko666 skrev:
Om du idag har en enpolig säkring som är märkt tvättmaskin så skulle jag kolla vilken av trådarna den matar och koppla vidare den till maskinen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Så, vad har du för plan?
Välj lämpligen samma fas som förut användes till TM, förutsatt att ni tidigare inte hade problem med att mätarsäkringen löser vid tvätt. Om du tittar närmare på strömbrytaren så hittar du antingen en märkning i form av siffror vid terminalerna eller ett schema, 1->2. 3->4. 5->6. Om du har en multimeter kan du också ohmmäta brytaren i strömlöst tillstånd, eller mäta spänningarna med en säkring på i taget.
Välj lämpligen samma fas som förut användes till TM, förutsatt att ni tidigare inte hade problem med att mätarsäkringen löser vid tvätt. Om du tittar närmare på strömbrytaren så hittar du antingen en märkning i form av siffror vid terminalerna eller ett schema, 1->2. 3->4. 5->6. Om du har en multimeter kan du också ohmmäta brytaren i strömlöst tillstånd, eller mäta spänningarna med en säkring på i taget.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

