T Miko666 skrev:
Ta ur säkringen och insåg att den bara går till tvättmaskin så då borde det väl gå att bara koppla gul till brun?
Nej, man kopplar aldrig en "gul" mot en "brun". Man kan möjligen koppla en fasledare mot en annan fasledare.

Men för att fortsätta på vad du vill uppnå - blir garderoben flyttbar? Du behöver en anslutningsdosa bakom garderoben som bygger kanske 2 cm. Och garderoben måste då vara enkelt flyttbar.

En riktigare lösning vore att dra en installationskabel från denna dosa till en ny anslutningspunkt där du vill ha TM. Den lösningen bygger bara 1 cm.

Ytterligare en dum fråga, men kan man se på antal tåtar i väggdosan om tvättmaskinen är på 220 eller 400 v?

T Miko666 skrev:
Ursäkta, men vad innebär dragavslastning?
Något som "klämmer fast" anslutningskabeln så att den inte (lika lätt) går att "rycka bort" om man råkar dra i den (av misstag).

Den gröna och den blå är strömsatta men inte den gula, är den nån av dessa jag ska koppla till den bruna?

T Miko666 skrev:
Ska ställa en garderob framför och har en meter till proppskåpet om bortkoppling av ström behövs.
Med enbart en meter till "proppskåpet" kanske det är enklast att helt plocka bort alla tåtar som kommer fram bakom den tilltänkta garderoben och dra en ny sparat utanpåliggande kabel från centralen till uttag eller anslutningsdosa som placeras på lämpligt sätt invid tvättmaskinen?

Ok, en meter, men i ett annat rum.

Öppet eluttag med synliga kablar och anslutningar på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T Miko666 skrev:
Ok, en meter, men i ett annat rum.
Fortfarande en kort kabel och du slipper ha "mysko" kopplingar dolda bakom en garderob.

T Miko666 skrev:
Ytterligare en dum fråga, men kan man se på antal tåtar i väggdosan om tvättmaskinen är på 220 eller 400 v?
Nej.

Den gröna och den svarta är strömsatta men inte den gula, är den nån av dessa jag ska koppla till den bruna?

T Miko666 skrev:
kan man se på antal tåtar i väggdosan om tvättmaskinen är på 220 eller 400 v
Bästa sättet är förstås att titta på tvättmaskinen, där sitter nästan säkert en skylt. Men utifrån den kabel som idag är inkopplad kan man nog utgå från att det är 230V.

Är nästan säker på detta, ja.

T Miko666 skrev:
Den gröna och den svarta är strömsatta men inte den gula, är den nån av dessa jag ska koppla till den bruna?
Hur har du tagit reda på att just dessa är spänningssatta? Såna där beröringsfria testare har åtminstone inte jag mycket förtroende för.
Om du idag har en enpolig säkring som är märkt tvättmaskin så skulle jag kolla vilken av trådarna den matar och koppla vidare den till maskinen.

Alla tre var visst strömsatta om man kollar mot nollan.

Så, vad har du för plan?

Välj lämpligen samma fas som förut användes till TM, förutsatt att ni tidigare inte hade problem med att mätarsäkringen löser vid tvätt. Om du tittar närmare på strömbrytaren så hittar du antingen en märkning i form av siffror vid terminalerna eller ett schema, 1->2. 3->4. 5->6. Om du har en multimeter kan du också ohmmäta brytaren i strömlöst tillstånd, eller mäta spänningarna med en säkring på i taget.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.