Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har en vidarekoppling av neutral och skyddsledare, de skarvas helt enkelt och går till något annat. Det inte är "olika faser" i dessa ledare. Det ska fortsatt vara sammankopplade, och du ansluter TM till dessa toppklämmor. Det bör framgå av gruppförteckningen vad mer som denna grupp betjänar. Man ser ju ingen fasledare som skarvas vidare vilket är märkligt. Med två faser i elskåpet antar jag du menar två säkringar?
Jag är inte så säker på att det är en vidarematning, det var min första gissning, men enligt TS så har wagoklämmorna suttit som de gör. Då är det ingen bra idé att slå ihop dem. Jag misstänker att där kan finnas en apparatdosa bakom anslutningsdosan och där händer mer än vi kan se, kanske en tredje fas som springer förbi.

F FDT skrev:
”Alla” hushållstvättar är enfas och levereras med stickpropp. Det kräver ju uttag över jordfelsbrytare...
Men helt OK att klippa proppen och ansluta fast - om man vet hur...
Om man ska vara petig så får bara bara klippa stickproppen om det framgår av tillverkarens anvisningar att man får göra det, iaf enligt vad elsäkerhetsverket skriver på sin hemsida. Men jag har då aldrig kollat det och kommer nog aldrig att göra det.

Om ett uttag ska monteras krävs dels JFB och dels att uttaget är rätt placerat i förhållande till dusch.

M Mnor skrev:
Jag är inte så säker på att det är en vidarematning, det var min första gissning, men enligt TS så har wagoklämmorna suttit som de gör. Då är det ingen bra idé att slå ihop dem. Jag misstänker att där kan finnas en apparatdosa bakom anslutningsdosan och där händer mer än vi kan se, kanske en tredje fas som springer förbi.
Jag menade att endast neutral och skyddsjord är vidarekopplade i de wagoklämmor vi ser på bild.
Om de två svarta är olika faser eller samma fas är lite otydligt, men troligen olika faser.
TS säger att han har två säkringar i centralen.
Och vi vet inte vad mer denna grupp betjänar.
Så det är lite svårt att ge råd här.

N Niclas Sjöbeck skrev:
Eller spelar det ingen roll när det gäller de blåa och gulgröna kablarna?
Vi vet så mycket att du ska inte sära på de blå och grön/gula, de är gemensamma för båda faserna. De två blå ska fortfarande vara sammankopplade med varandra, likaså de grön/gula. Du ansluter blå och grön/gul från din TM till den lediga porten på klämmorna.

Krokben
Ska jag vara helt ärlig fattar jag inte hur nolla och jord kan skarvas vidare utan fas. Borde det inte innebära att det är någon grupp i närheten som delar nolla och jord med samma grupp som tvättmaskinens?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Den Tredj Fasen går säkert vidare obruten bakom plastlådan vi ser i bilden. Jag hade nog skruvat väck den för att kolla.

• Gilla
Krokben och 1 till
  • Laddar…
I centralen finns det två säkringar som är märkta "badrum", en märkt "golvvärme" och en märkt "hall/badrum".

Den sistnämnda är för belysningen i hallen och badrummet (hallen löper liksom som en linje/korridor fram till badrummet börjar så det är logiskt). Golvvärmen är vad vad det är. Och då är det två säkringar kvar där båda heter "badrum" — vilket då måste betyda tvättmaskin/torktumlare.

Inget annat i lägenheten slutade fungera när jag stängde av dessa säkringar, om det är till någon hjälp.

Och för att förtydliga ännu mer: vi bor i ett hus byggt 1990, badrummet totalrenoverades för 3-4 år sedan. Kaklet kanske får en del att tänka 70-tal :) men allt är alltså nytt.

Då behöver vi nog inte gräva djupare i detta utan TM kan kopplas såsom Mnor beskriver i #4.

• Gilla
Niclas Sjöbeck
  • Laddar…
Claes Sörmland
N Niclas Sjöbeck skrev:
Badrummet renoverades 2017 så kaklet är ganska nytt :)
Sorry... Är eldragningen också ny?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sorry... Är eldragningen också ny?
Jag vet inte riktigt hur man definierar eldragning, men alla uttag i lägenheten är bytta och elskåpet är nytt. Det är det jag vet :)

Claes Sörmland
N Niclas Sjöbeck skrev:
Jag vet inte riktigt hur man definierar eldragning, men alla uttag i lägenheten är bytta och elskåpet är nytt. Det är det jag vet :)
Tänkte mer på att det var förberett för en äldre tvättmaskin eller en tvättpelare med tvättmaskin och torktumlare långt innan badrummet renoverades.

N Niclas Sjöbeck skrev:
I centralen finns det två säkringar som är märkta "badrum", en märkt "golvvärme" och en märkt "hall/badrum".

Den sistnämnda är för belysningen i hallen och badrummet (hallen löper liksom som en linje/korridor fram till badrummet börjar så det är logiskt). Golvvärmen är vad vad det är. Och då är det två säkringar kvar där båda heter "badrum" — vilket då måste betyda tvättmaskin/torktumlare.

Inget annat i lägenheten slutade fungera när jag stängde av dessa säkringar, om det är till någon hjälp.

Och för att förtydliga ännu mer: vi bor i ett hus byggt 1990, badrummet totalrenoverades för 3-4 år sedan. Kaklet kanske får en del att tänka 70-tal :) men allt är alltså nytt.
När du har kopplat in tvättmaskinen kan du uppdatera märkningen så du vet vilken säkring som går till den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.