7 426 läst ·
25 svar
7k läst
25 svar
Koppla in tvättmaskin i dosa
Jag är inte så säker på att det är en vidarematning, det var min första gissning, men enligt TS så har wagoklämmorna suttit som de gör. Då är det ingen bra idé att slå ihop dem. Jag misstänker att där kan finnas en apparatdosa bakom anslutningsdosan och där händer mer än vi kan se, kanske en tredje fas som springer förbi.Bo.Siltberg skrev:
Du har en vidarekoppling av neutral och skyddsledare, de skarvas helt enkelt och går till något annat. Det inte är "olika faser" i dessa ledare. Det ska fortsatt vara sammankopplade, och du ansluter TM till dessa toppklämmor. Det bör framgå av gruppförteckningen vad mer som denna grupp betjänar. Man ser ju ingen fasledare som skarvas vidare vilket är märkligt. Med två faser i elskåpet antar jag du menar två säkringar?
Om man ska vara petig så får bara bara klippa stickproppen om det framgår av tillverkarens anvisningar att man får göra det, iaf enligt vad elsäkerhetsverket skriver på sin hemsida. Men jag har då aldrig kollat det och kommer nog aldrig att göra det.F FDT skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Om ett uttag ska monteras krävs dels JFB och dels att uttaget är rätt placerat i förhållande till dusch.
Om de två svarta är olika faser eller samma fas är lite otydligt, men troligen olika faser.
TS säger att han har två säkringar i centralen.
Och vi vet inte vad mer denna grupp betjänar.
Så det är lite svårt att ge råd här.
Jag menade att endast neutral och skyddsjord är vidarekopplade i de wagoklämmor vi ser på bild.M Mnor skrev:Jag är inte så säker på att det är en vidarematning, det var min första gissning, men enligt TS så har wagoklämmorna suttit som de gör. Då är det ingen bra idé att slå ihop dem. Jag misstänker att där kan finnas en apparatdosa bakom anslutningsdosan och där händer mer än vi kan se, kanske en tredje fas som springer förbi.
Om de två svarta är olika faser eller samma fas är lite otydligt, men troligen olika faser.
TS säger att han har två säkringar i centralen.
Och vi vet inte vad mer denna grupp betjänar.
Så det är lite svårt att ge råd här.
Vi vet så mycket att du ska inte sära på de blå och grön/gula, de är gemensamma för båda faserna. De två blå ska fortfarande vara sammankopplade med varandra, likaså de grön/gula. Du ansluter blå och grön/gul från din TM till den lediga porten på klämmorna.N Niclas Sjöbeck skrev:
I centralen finns det två säkringar som är märkta "badrum", en märkt "golvvärme" och en märkt "hall/badrum".
Den sistnämnda är för belysningen i hallen och badrummet (hallen löper liksom som en linje/korridor fram till badrummet börjar så det är logiskt). Golvvärmen är vad vad det är. Och då är det två säkringar kvar där båda heter "badrum" — vilket då måste betyda tvättmaskin/torktumlare.
Inget annat i lägenheten slutade fungera när jag stängde av dessa säkringar, om det är till någon hjälp.
Och för att förtydliga ännu mer: vi bor i ett hus byggt 1990, badrummet totalrenoverades för 3-4 år sedan. Kaklet kanske får en del att tänka 70-tal
men allt är alltså nytt.
Den sistnämnda är för belysningen i hallen och badrummet (hallen löper liksom som en linje/korridor fram till badrummet börjar så det är logiskt). Golvvärmen är vad vad det är. Och då är det två säkringar kvar där båda heter "badrum" — vilket då måste betyda tvättmaskin/torktumlare.
Inget annat i lägenheten slutade fungera när jag stängde av dessa säkringar, om det är till någon hjälp.
Och för att förtydliga ännu mer: vi bor i ett hus byggt 1990, badrummet totalrenoverades för 3-4 år sedan. Kaklet kanske får en del att tänka 70-tal
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Tänkte mer på att det var förberett för en äldre tvättmaskin eller en tvättpelare med tvättmaskin och torktumlare långt innan badrummet renoverades.N Niclas Sjöbeck skrev:
När du har kopplat in tvättmaskinen kan du uppdatera märkningen så du vet vilken säkring som går till den.N Niclas Sjöbeck skrev:I centralen finns det två säkringar som är märkta "badrum", en märkt "golvvärme" och en märkt "hall/badrum".
Och för att förtydliga ännu mer: vi bor i ett hus byggt 1990, badrummet totalrenoverades för 3-4 år sedan. Kaklet kanske får en del att tänka 70-talmen allt är alltså nytt.
Klicka här för att svara