2 652 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Takfotsbelysning
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Hej.
Har tittat runt lite på belysning till en takfot.
Den som jag funderar på att montera där kan man gå in och ut med flexrör på trafon.
Plint 4x2,5 för anslutning.
är det gott alternativ med tp90 kabel i flex rör eller vad är ett bra alternativ till kabel.
Vet att kabel till takfot kan va besvärligt.
https://malmbergs.com/Products/9974701
Har tittat runt lite på belysning till en takfot.
Den som jag funderar på att montera där kan man gå in och ut med flexrör på trafon.
Plint 4x2,5 för anslutning.
är det gott alternativ med tp90 kabel i flex rör eller vad är ett bra alternativ till kabel.
Vet att kabel till takfot kan va besvärligt.
https://malmbergs.com/Products/9974701
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
TP90 är avsedd för höga temperaturer. Hur den uppför sig i minusgrader vet ingen. Det är en anslutningskabel för torra utrymmen inomhus. Jag känner inte till någon flexibel installationskabel som är klockrent godkänd för takfot och som praktiskt fungerar att ansluta till en downlight.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Nej vet att det är svårt att få tag på en kabel till takfot som är flexibel.
Men vet att en del har använt den,
Tänkte om det var bästa alternativet.
Och fall det var okej när den gick i slang helt in i trafon
Men vet att en del har använt den,
Tänkte om det var bästa alternativet.
Och fall det var okej när den gick i slang helt in i trafon
Jag köpte mina takfotsspottar på Clas Ohlson och drog vp med FK emellan, har fungerat klockrent även när det var -20 ute som i vintras. Mina har suttit på plats i 1,5 år
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Vad menar du med "fungerar"?
Hur anslöt du VP-rören till varje spot?
Hur anslöt du VP-rören till varje spot?
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Vp rör kan jag inte använda här, men slang ska gå bra då slangen ska in i trafon och klämmas fast i ett spår.
Sen är det drag avlastning för kabel, men blev osäker då kabel till takfot brukar vara lite speciellt.
Sen är det drag avlastning för kabel, men blev osäker då kabel till takfot brukar vara lite speciellt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Vad för slags "låda"?Grizzlybjörnen123 skrev:
Hur anslöt du downlighten därifrån?
Det "går" nog att använda PVC-kabel avsedd för inomhusbruk så länge man aldrig rör dem, speciellt inte vid minusgrader. Så man bör vänta till våren med att byta trasiga downlights.
Det är en annan bra fråga. Är det en installationskabel eller anslutningskabel? Det är endast installationskablar som får förläggas "fast" och dolt i rör och byggnadsdelar. Det innebär att en skyddsledare ska finnas framdragen till varje spot och bara parkeras där ifall spotten inte behöver den.H Hallerudsbo skrev:
Det behövs alltså en flexibel installationskabel typ FQQ eller nåt, om man inte matar en kopplingsdosa (inte potta) varifrån man drar en kort stump anslutningskabel. Men då ska man hitta en anslutningskabel som tål kyla, och där är det är nog bara gummi som gäller. Jag vet inte hur flexslang uppför sig i kyla...
Det gäller också att hitta en kabel som kan anslutas, dvs att downlighten har terminaler som fungerar och kan dragavlasta kabeln.
Du kanske kan fråga Malmbergs?
Inbyggnadslåda.Bo.Siltberg skrev:
Vad för slags "låda"?
Hur anslöt du downlighten därifrån?
Det "går" nog att använda PVC-kabel avsedd för inomhusbruk så länge man aldrig rör dem, speciellt inte vid minusgrader. Så man bör vänta till våren med att byta trasiga downlights.
Det är en annan bra fråga. Är det en installationskabel eller anslutningskabel? Det är endast installationskablar som får förläggas "fast" och dolt i rör och byggnadsdelar. Det innebär att en skyddsledare ska finnas framdragen till varje spot och bara parkeras där ifall spotten inte behöver den.
Det behövs alltså en flexibel installationskabel typ FQQ eller nåt, om man inte matar en kopplingsdosa (inte potta) varifrån man drar en kort stump anslutningskabel. Men då ska man hitta en anslutningskabel som tål kyla, och där är det är nog bara gummi som gäller.
Det gäller också att hitta en kabel som kan anslutas, dvs att downlighten har terminaler som fungerar och kan dragavlasta kabeln.
Du kanske kan fråga Malmbergs?
Jag monterade mina spotlight när jag byggde garaget
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Prata med Malmbergs, där var det inte mycket bra svar.Bo.Siltberg skrev:
Vad för slags "låda"?
Hur anslöt du downlighten därifrån?
Det "går" nog att använda PVC-kabel avsedd för inomhusbruk så länge man aldrig rör dem, speciellt inte vid minusgrader. Så man bör vänta till våren med att byta trasiga downlights.
Det är en annan bra fråga. Är det en installationskabel eller anslutningskabel? Det är endast installationskablar som får förläggas "fast" och dolt i rör och byggnadsdelar. Det innebär att en skyddsledare ska finnas framdragen till varje spot och bara parkeras där ifall spotten inte behöver den.
Det behövs alltså en flexibel installationskabel typ FQQ eller nåt, om man inte matar en kopplingsdosa (inte potta) varifrån man drar en kort stump anslutningskabel. Men då ska man hitta en anslutningskabel som tål kyla, och där är det är nog bara gummi som gäller. Jag vet inte hur flexslang uppför sig i kyla...
Det gäller också att hitta en kabel som kan anslutas, dvs att downlighten har terminaler som fungerar och kan dragavlasta kabeln.
Du kanske kan fråga Malmbergs?
trafon har både dragavlastning och klämma för slangen så det ska inte va problem.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Misstänkte det...
Du kan säkert fästa slangen helt ok i deras klämma. Det är en ok lösning men kräver bra med utrymme så att det går att mula upp två slangar och downlight i spothålet.
Men det är inte där skon klämmer - man förlägger inte FK i slang utomhus, speciellt inte rörligt!! Det är därför jag undrade hur Malmbergs tänker...det sägs ju att vi ska hålla hårt på tillverkarnas anvisningar...
Man kan diskutera vad som är utomhus här. En takfot kan vara tät eller otät mot yrande snö, och kyligt är det där. Man kan säkert ta vad man haver och får det att "fungera", ett tag. Det lär inte märkas några problem förrän efter några år. Grizzly's lösning med potta tror jag vi får lämna därhän då den inte löser något problem utan bara gör det besvärligare.
Du kan säkert fästa slangen helt ok i deras klämma. Det är en ok lösning men kräver bra med utrymme så att det går att mula upp två slangar och downlight i spothålet.
Men det är inte där skon klämmer - man förlägger inte FK i slang utomhus, speciellt inte rörligt!! Det är därför jag undrade hur Malmbergs tänker...det sägs ju att vi ska hålla hårt på tillverkarnas anvisningar...
Man kan diskutera vad som är utomhus här. En takfot kan vara tät eller otät mot yrande snö, och kyligt är det där. Man kan säkert ta vad man haver och får det att "fungera", ett tag. Det lär inte märkas några problem förrän efter några år. Grizzly's lösning med potta tror jag vi får lämna därhän då den inte löser något problem utan bara gör det besvärligare.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Det är 2 st platser för slang för att kunna vidare föra till nästa spott.Bo.Siltberg skrev:
Misstänkte det...
Du kan säkert fästa slangen helt ok i deras klämma. Det är en ok lösning men kräver bra med utrymme så att det går att mula upp två slangar och downlight i spothålet.
Men det är inte där skon klämmer - man förlägger inte FK i slang utomhus, speciellt inte rörligt!! Det är därför jag undrade hur Malmbergs tänker...det sägs ju att vi ska hålla hårt på tillverkarnas anvisningar...
Man kan diskutera vad som är utomhus här. En takfot kan vara tät eller otät mot yrande snö, och kyligt är det där. Man kan säkert ta vad man haver och får det att "fungera", ett tag. Det lär inte märkas några problem förrän efter några år. Grizzly's lösning med potta tror jag vi får lämna därhän då den inte löser något problem utan bara gör det besvärligare.
tror inte det ska va problem att få in slang och dragavlasta kabeln in i plint och vidare i nästa slang.
Men jag är inte direkt inne på fk heller då den är inte en bra kabel, blir dumt i dragavlastningen med.
Dessa är ip 65 under takfoten men ip 20 innanför takfoten, då inne i takfot räcknas som torrt utrymme.
Men som du säger det kan yra snö osv dit.
Hålet är 68 mm så slang och trafo kan jag få upp sen är det kabel mellan trafo och spott.
Men de på Malmbergs skulle ta vidare vad de rekomenderar för kabel.
Samma på Ahlsell när jag prata spott med dom så hade dom ingen bra kabel till inkoppling utan man skulle gå lite efter samvete.
Klicka här för att svara
