Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är alltså två faser i elskåpet och två svarta, två blåa och två gulgröna som kommer ut ur väggen (tre per fas). Det är fyra sockerbitar, och jag tror de två svarta var ”separerade”. Blir det galet att ha två faser inkopplad en maskin?
andra förslag?
Korta svaret är ja, det blir galet, den går sönder. Sen är det inte säkert att det vi ser på bilderna är två faser, det skulle kunna vara in och ut på samma fas. Omöjligt att veta utan att mäta eller se vad som pågår bakom den vita dosan.N Niclas Sjöbeck skrev:[bild] [bild] [bild] Hej! Sålde vår tvättmaskin idag då vi får en ny imorgon. Ryckte ut kablarna utan att titta ordentligt (ja, dumt) och nu vet jag inte riktigt hur jag ska koppla in den nya.
Det är alltså två faser i elskåpet och två svarta, två blåa och två gulgröna som kommer ut ur väggen (tre per fas). Det är fyra sockerbitar, och jag tror de två svarta var ”separerade”. Blir det galet att ha två faser inkopplad en maskin?
andra förslag?
Har du själv satt dit wago klämmorna?
De satt där innan och jag TROR det var sådär de satt då de två svarta kablarna är mer separerade än de andra. Men vet inte som sagt.M Mnor skrev:
Jag TROR att du har 2 olika faser där i de svarta trådarna. Jag avråder dig starkt från att koppla in något om du inte är absolut säker på vad du göra. Gör du fel så går din nya maskin eller något annat sönder.N Niclas Sjöbeck skrev:
Om vi bortser från de varningarna ovan så TROR jag att du ska använda den ena svarta till den nya maskinens bruna tråd, sen är det blå till de blåa och gul/grön till de gul/gröna. Den överblivna svarta ska du bara låta vara.
Haha! Jag tror också att det är så det ska vara. Men hur vet jag vilken fas som är vilken? Eller spelar det ingen roll när det gäller de blåa och gulgröna kablarna?M Mnor skrev:Jag TROR att du har 2 olika faser där i de svarta trådarna. Jag avråder dig starkt från att koppla in något om du inte är absolut säker på vad du göra. Gör du fel så går din nya maskin eller något annat sönder.
Om vi bortser från de varningarna ovan så TROR jag att du ska använda den ena svarta till den nya maskinens bruna tråd, sen är det blå till de blåa och gul/grön till de gul/gröna. Den överblivna svarta ska du bara låta vara.
Helt ärligt så förstår jag inte riktigt vad du frågar här. Vilken av de 2 svarta du ska välja att koppla till brun har jag ingen aning om. Jag tror att det kvittar, det beror på om de går till något annat med.N Niclas Sjöbeck skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Du har en vidarekoppling av neutral och skyddsledare, de skarvas helt enkelt och går till något annat. Det inte är "olika faser" i dessa ledare. Det ska fortsatt vara sammankopplade, och du ansluter TM till dessa toppklämmor. Det bör framgå av gruppförteckningen vad mer som denna grupp betjänar. Man ser ju ingen fasledare som skarvas vidare vilket är märkligt. Med två faser i elskåpet antar jag du menar två säkringar?
Yes, precis. Två säkringar. Är det inte två faser?Bo.Siltberg skrev:
Du har en vidarekoppling av neutral och skyddsledare, de skarvas helt enkelt och går till något annat. Det inte är "olika faser" i dessa ledare. Det ska fortsatt vara sammankopplade, och du ansluter TM till dessa toppklämmor. Det bör framgå av gruppförteckningen vad mer som denna grupp betjänar. Man ser ju ingen fasledare som skarvas vidare vilket är märkligt. Med två faser i elskåpet antar jag du menar två säkringar?
Mvh ovetande men nyfiken
Det jag tror han menade var att elcentralen matas totalt av tre faser. Två, tre, fem säkringar kan ligga på samma fas t ex. För att en två/trefas grupp ska fungera måste dessa ligga på olika inkommande faser.N Niclas Sjöbeck skrev:
Men då måste du byta dosan till ett jordat uttag och ansluta en fas, neutral och jord. Eller klippa av kontakten och ansluta fast i dosan, (”du” = elektriker eller åtminstone någon som har nödvändig kunskap). Alternativt om det redan finns ett annat jordat uttag att koppla maskinen till (där säkringen inte redan belastas av för mycket annat)N Niclas Sjöbeck skrev:

