Eluttag med avkopplade kablar, två svarta, två blåa och två gulgröna, samt fyra anslutningsklämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska kablar och sockerbitar inne i ett elskåp, oklar koppling inför installation av tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkablar med sockerbitar och avslutade ändar ur en vit eldosa, redo för ny tvättmaskinsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Sålde vår tvättmaskin idag då vi får en ny imorgon. Ryckte ut kablarna utan att titta ordentligt (ja, dumt) och nu vet jag inte riktigt hur jag ska koppla in den nya.

Det är alltså två faser i elskåpet och två svarta, två blåa och två gulgröna som kommer ut ur väggen (tre per fas). Det är fyra sockerbitar, och jag tror de två svarta var ”separerade”. Blir det galet att ha två faser inkopplad en maskin?

andra förslag?
 
N Niclas Sjöbeck skrev:
[bild] [bild] [bild] Hej! Sålde vår tvättmaskin idag då vi får en ny imorgon. Ryckte ut kablarna utan att titta ordentligt (ja, dumt) och nu vet jag inte riktigt hur jag ska koppla in den nya.

Det är alltså två faser i elskåpet och två svarta, två blåa och två gulgröna som kommer ut ur väggen (tre per fas). Det är fyra sockerbitar, och jag tror de två svarta var ”separerade”. Blir det galet att ha två faser inkopplad en maskin?

andra förslag?
Korta svaret är ja, det blir galet, den går sönder. Sen är det inte säkert att det vi ser på bilderna är två faser, det skulle kunna vara in och ut på samma fas. Omöjligt att veta utan att mäta eller se vad som pågår bakom den vita dosan.

Har du själv satt dit wago klämmorna?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
M Mnor skrev:
Korta svaret är ja, det blir galet, den går sönder. Sen är det inte säkert att det vi ser på bilderna är två faser, det skulle kunna vara in och ut på samma fas. Omöjligt att veta utan att mäta eller se vad som pågår bakom den vita dosan.

Har du själv satt dit wago klämmorna?
De satt där innan och jag TROR det var sådär de satt då de två svarta kablarna är mer separerade än de andra. Men vet inte som sagt.
 
N Niclas Sjöbeck skrev:
De satt där innan och jag TROR det var sådär de satt då de två svarta kablarna är mer separerade än de andra. Men vet inte som sagt.
Jag TROR att du har 2 olika faser där i de svarta trådarna. Jag avråder dig starkt från att koppla in något om du inte är absolut säker på vad du göra. Gör du fel så går din nya maskin eller något annat sönder.

Om vi bortser från de varningarna ovan så TROR jag att du ska använda den ena svarta till den nya maskinens bruna tråd, sen är det blå till de blåa och gul/grön till de gul/gröna. Den överblivna svarta ska du bara låta vara.
 
M Mnor skrev:
Jag TROR att du har 2 olika faser där i de svarta trådarna. Jag avråder dig starkt från att koppla in något om du inte är absolut säker på vad du göra. Gör du fel så går din nya maskin eller något annat sönder.

Om vi bortser från de varningarna ovan så TROR jag att du ska använda den ena svarta till den nya maskinens bruna tråd, sen är det blå till de blåa och gul/grön till de gul/gröna. Den överblivna svarta ska du bara låta vara.
Haha! Jag tror också att det är så det ska vara. Men hur vet jag vilken fas som är vilken? Eller spelar det ingen roll när det gäller de blåa och gulgröna kablarna?
 
N Niclas Sjöbeck skrev:
Haha! Jag tror också att det är så det ska vara. Men hur vet jag vilken fas som är vilken? Eller spelar det ingen roll när det gäller de blåa och gulgröna kablarna?
Helt ärligt så förstår jag inte riktigt vad du frågar här. Vilken av de 2 svarta du ska välja att koppla till brun har jag ingen aning om. Jag tror att det kvittar, det beror på om de går till något annat med.
 
Du har en vidarekoppling av neutral och skyddsledare, de skarvas helt enkelt och går till något annat. Det inte är "olika faser" i dessa ledare. Det ska fortsatt vara sammankopplade, och du ansluter TM till dessa toppklämmor. Det bör framgå av gruppförteckningen vad mer som denna grupp betjänar. Man ser ju ingen fasledare som skarvas vidare vilket är märkligt. Med två faser i elskåpet antar jag du menar två säkringar?
 
Claes Sörmland
Om vi tittar på kaklets utseende så är nog denna dragning så gammal att det finns tvåfasigt framdraget för tvättmaskin. Så var det i huset från 80-talet som jag tidigare hade.
 
Men hur ser din nya tvättmaskin ut? Ansluts den med en vanlig jordad 230V kontakt?
 
”Alla” hushållstvättar är enfas och levereras med stickpropp. Det kräver ju uttag över jordfelsbrytare...
Men helt OK att klippa proppen och ansluta fast - om man vet hur...
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om vi tittar på kaklets utseende så är nog denna dragning så gammal att det finns tvåfasigt framdraget för tvättmaskin. Så var det i huset från 80-talet som jag tidigare hade.
Badrummet renoverades 2017 så kaklet är ganska nytt :)
 
  • Haha
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har en vidarekoppling av neutral och skyddsledare, de skarvas helt enkelt och går till något annat. Det inte är "olika faser" i dessa ledare. Det ska fortsatt vara sammankopplade, och du ansluter TM till dessa toppklämmor. Det bör framgå av gruppförteckningen vad mer som denna grupp betjänar. Man ser ju ingen fasledare som skarvas vidare vilket är märkligt. Med två faser i elskåpet antar jag du menar två säkringar?
Yes, precis. Två säkringar. Är det inte två faser?

Mvh ovetande men nyfiken :)
 
P Pin skrev:
Men hur ser din nya tvättmaskin ut? Ansluts den med en vanlig jordad 230V kontakt?
Den har inte kommit ännu men 99% säker på att den levereras med en vanlig stickpropp.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Krokben
N Niclas Sjöbeck skrev:
Yes, precis. Två säkringar. Är det inte två faser?

Mvh ovetande men nyfiken :)
Det jag tror han menade var att elcentralen matas totalt av tre faser. Två, tre, fem säkringar kan ligga på samma fas t ex. För att en två/trefas grupp ska fungera måste dessa ligga på olika inkommande faser.
 
  • Diagram som visar anslutningen av tre faser till en elcentral med märkningar för skyddsledare, nollledare och faser L1, L2, L3.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
N Niclas Sjöbeck skrev:
Den har inte kommit ännu men 99% säker på att den levereras med en vanlig stickpropp.
Men då måste du byta dosan till ett jordat uttag och ansluta en fas, neutral och jord. Eller klippa av kontakten och ansluta fast i dosan, (”du” = elektriker eller åtminstone någon som har nödvändig kunskap). Alternativt om det redan finns ett annat jordat uttag att koppla maskinen till (där säkringen inte redan belastas av för mycket annat)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.