En entreprenören har grävt av min inkommande 380V elkabel. Dom anlitade en elektriker som skarvade elkabeln. Men när det är fuktigt ute funkerar inte elen (låg eller ingen spänning). Kabeln är från slutet på 60-talet och ligger direkt i marken utan Kabelskyddsrör.
Min fråga är nu:
Är det tillåtet att skarva befintlig 380V elkabel i mark om man inte har Kabelskyddsrör?
Och om det är tilllåtet vilka regler gäller?

Det är tillåtet att skarva kabel direkt i mark. En skarv utförs normalt med presshylsor och krympslang. Är det alltså din matarkabel från din nätägare? Kontakta dem och beskriv problemet.

Redigerat:
En bild hade varit toppen men ja det är okej att skarva. Om din skarv är okej är nästa fråga

J Johan456 skrev:
En skarv utförs normalt med pressyltor
Låter kladdigt.

• Haha
  • Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
En bild hade varit toppen men ja det är okej att skarva. Om din skarv är okej är nästa fråga
Har tyvärr ingen bild då reperationen utfördes när jag var borta, och ni ligger den under 30cm jord och sten.
Senast jag provade elen kunde jag använda en 40 watts lampa, med när jag startade ett element försvann elen. När jag belasta ett uttag med 300w gick spänningen från 230V till 90V.

Som sagt är det matningen till huset (servisledningen) är det nätägarens kabel och ska lagas av nätägaren. Har du full spänning in på alla faserna in i mätartavlan?

E elmont skrev:
Som sagt är det matningen till huset (servisledningen) är det nätägarens kabel och ska lagas av nätägaren. Har du full spänning in på alla faserna in i mätartavlan?
Elen är ett sommarhus som jag inte är vid nu. Men när jag vara där senast så tror jag det var 240V på två faser och 210V den tredje. Om jag inte belastar elen.

R Rolf333 skrev:
Elen är ett sommarhus som jag inte är vid nu. Men när jag vara där senast så tror jag det var 240V på två faser och 210V den tredje. Om jag inte belastar elen.
Inne på säkringscentralen.

Om det är konstiga spänningar KAN det vara en servisesäkring som har gått och spänningen på den "tredje" fasen är backspänning. För att veta ska man mäta i botten på dom urskruvade mätarsäkringarna, då ser man om det fattas en fas in. Fel efter säkringarna är elektrikerns jobb och fel före säkringarna är nätägaren jobb.
Ps
Nätägarna brukar inte bli glada om en "vanlig" elektriker grejar med deras kabel.

E elmont skrev:
Om det är konstiga spänningar KAN det vara en servisesäkring som har gått och spänningen på den "tredje" fasen är backspänning. För att veta ska man mäta i botten på dom urskruvade mätarsäkringarna, då ser man om det fattas en fas in. Fel efter säkringarna är elektrikerns jobb och fel före säkringarna är nätägaren jobb.
Ps
Nätägarna brukar inte bli glada om en "vanlig" elektriker grejar med deras kabel.
E elmont skrev:
Ps
Installationen har en ett plåtskåp på en elstolpe till tre abonenter. Jag har bytt huvudsäkringar i skåpet och de andra två var inga problem.
Elkabeln grävdes av när en entreprenören grävde ned fiber mellan stoplen och huset.

Felanmäl till de som grävde av och tog in firman som skarvade och tala om att det inte funkar.

För att veta vad som är fel måste man vara på plats och mäta. Så mitt råd är, ta dit en elektriker som får felsöka är felet före mätaren så ska entreprenören betala och är felet efter mätaren ska du betala. Men först ska du ta kontakt med grävaren så att ni blir sams om hur det ska gå till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.