810 läst ·
3 svar
810 läst
3 svar
Centralen
Svaret är ju också avhängigt av vilken fas du vill ha kopplad till din nya säkring.
Läs gärna lite mer om centraler på t.ex. https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/normcentralen
Edit : borttaget om lagligheten
Läs gärna lite mer om centraler på t.ex. https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/normcentralen
Edit : borttaget om lagligheten
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
En fasskena (som du kallar för gaffelanslutning) kan inte skarvas. Den måste bytas till en längre, eller så använder man en stump kopplingstråd mellan dvärgarna, det Uffe kallar RQ. Vanligen använder man kopplingstråd med arean 6 mm² i bostäder, men är detta den enda nya säkringen så räcker det med 2.5 mm² eller i praktiken 1.5 mm².
Anslut ledaren till tredje dvärgen till vänster så att du får normal fasfördelning mellan dvärgarna, om du inte behöver använda en specifik fas för den nya gruppen.
Var noga med att anslutningarna hamnar rätt, fasskenans gafflar på rätt ställe och ledaren i hissklämman bakom.
Anslut ledaren till tredje dvärgen till vänster så att du får normal fasfördelning mellan dvärgarna, om du inte behöver använda en specifik fas för den nya gruppen.
Var noga med att anslutningarna hamnar rätt, fasskenans gafflar på rätt ställe och ledaren i hissklämman bakom.
Klicka här för att svara
