El
Wheelabrator: Nä jag menar att elektrikern ska kontakta nätägaren och be dem bryta strömmen pga ett arbete som kräver spänningslöst tillstånd. Exakt vilket arbete som ska göras kan man ju smussla med tänkte jag... Det kan ju också vara så att det finns en särskild servissäkringslåda att bryta strömmen med. Jag har en sådan låda i min bostad så jag kan göra min mätartavla strömlös utan
star_daddy: OK, visste inte ens att sådana grejer finns nuförtiden! Tack för tipset!
kboortz: [citat] Har inte nämnt 15 någonstans, utan skrev att tre av sex uttag gått sönder. - Med det första som gick sönder så gjorde jag som visas på illustrationen - Med nästa som gick sönder så kunde jag inte göra som illustrationen. När locket ramlade av så fanns två för stora hål så gissar att montören drabbats direkt av sitt eget misstag, borrat sönder det första helt vid
harka: en original mobilladdare till Samsung drar cirka 0.02 watt i stand-by, med ett elpris på 1 kr/kWh tar det bortåt femhundra år att tjäna in en hundralapp genom att bryta strömmen till den några andra (kinesiska) no-name USB-laddare med diverse finesser som jag har liggande, tjänar in hundralappen redan efter 85 års avstängning (dom ligger i snitt på 0.13 W i standby) i en mörk hall har
Bo.Siltberg: [citat] Titta dig omkring i rummet först. Endast om rummet har skyddsjordade vägguttag i sin helhet så ska lamputtaget vara skyddsjordat. Det är på gränsen ifall man skyddsjordade uttagen i hus byggda 1984, men det kan vara gjort senare. De två trådarna som du inte vet var de tar vägen går säkert till ett uttag som kanske inte finns kvar. Om du inte kan hitta den dosan och garantera
Tompafix: [citat] Har du kollat så lasten ligger på olika faser nu då :)
Polymag: [citat] Jajamän, ber om ursäkt om jag var otydlig. Ska alltså kunna tända och släcka lampan från vardera ände i vardagsrummet
useless: [citat] TS skrev: [citat] Det tolkade jag som att man har gjort någon ändring i den fasta installationen. Men lösningen kan ju såklart vara att man fulnollade spisen via skyddsjorden. Även om det inte behövs någon auktorisation så är det lika mycket fel att koppla på det viset, så på ett eller annat sätt måste butiken få kännedom om att deras tekniker är ute och åstadkommer
Sven Erik Karlsson: Oj nu börjar det bli överkurs . Skall kolla upp detta, tack för hjälpen Mvh Sven Erik
Bo.Siltberg: Det kan vara så enkelt som att en säkring har löst, och att elradiatorerna bakmatar den fasen. Det ger 230 V mot jord men 0 V mellan faserna. Du för utöka dina kontroller.
Millox: Du kan inte ha två master på samma slinga. Enklaste alternativet är att stoppa in en till mätare. Det går att lösa antingen genom att koda upp en läsare i typ Arduino, eller nån Pi-variant med RS485. Du kan också lösa det genom att köra OpenSCADA( oscada.org ) som proxy med rätt registerinställning. Detta är dock en ganska omständlig lösning och jag hade svårt att få det att
Alexn72: [citat] Nja... min poäng var att berätta att man kan koppla kabeln direkt till batteriet i brist på något annat. Och visa att det ändå kan ge en liten effekt. Men jag missade ett steg. Så istället för 5w så skulle den bara ge 0.3w... Så i detta fallet gav det inte så mycket.
Ekliptikan: Metodlådornas delar fästs i varandra nere i bakre hörnen och det är just där det tar emot. Jag kapade ändå bort en cm frön hörnet och satte ett bleck på insidan. Nu funkar det fint. Tack för alla tips
Fairlane: [citat] Precis min tanke också. Det låter som att man tagit en 5-ledare, men sen satt 2 fas-ledare till samma fas. Drar både torktumlare och tvättmaskin maximalt samtidigt så lär dels belastningen på nollan bli alldeles för hög och dels lär belastningen på huvudsäkringen blir för hög.
Trunk: Hehe, ja här tycker vi tydligen olika. I en perfekt värld så borde det väl finnas både knappar och appstyrning. Min gamla fläkt (också pax) hade små diskreta knappar på insidan som eventuellt hade någon funktion :p. Så man kan ju ha små enkla brytare för saker man sällan ändrar gömt på insidan. T.ex. om man vill att den ska aktiveras av ljus eller rörelse. Även vridreglage kan
lnilsson: [citat] Varsågod! Man kan ju också vara noggrann med att stänga av elementet med dess egen strömbrytare/termostat (det ska man ju egentligen alltid göra, att bryta stora laster ska göras med brytare som är byggda för just det. Att dra ur en stickpropp med last på sliter ju också på stickproppen/vägguttaget). Men det är ju jobbigt...:) Strömbrytaren så ju inte så ny ut heller...
elmont: Då får du leta reda på vart termostaten (eller någon dosa där kabeln är skarvad) sitter och koppla ur slingan där.
skaraborgsfakir: [citat] Motståndet i en ledare är inte 0, alltså måste ett strömflöde innebära en potentialskillnad mellan ändarna på ledningen. Jordledningen som har strömflödet 0 (troligtvis) i har samma potential överallt alltså måste jordskruven i en apparat och 0-anslutningen skilja sig åt (därför att det är många meter kabel som ström går igenom tilll dit där de går ihop).. återigen
Pelle Jo: [citat] Okej tack! låter ju solklart när du säger det så så
messijah: Hej, har idag en utelampa på på ena gaveln av gästhuset. Skulle dock vilja ha en på varje sida av gavlarna på 2 gavlar. Alltså totalt 4 lampor. Idag går det som sagt enbart till en lampa. Min tanke är att istället för att gå till lampan, så går elkabel för till en kopplingsdosa där den därifrån går vidare till 2 lampor, samt en tredje elkabel till en annan kopplingsdosa. Från
Åsa Lund: Enklare att jacka så kan du bara trycka in slangen i spåret utan att behöva koppla loss den
museo12: Bytte en keramikpropp i huvudsäkringsskåpet. Allt funkar igen. STORT tack för hjälpen!
13th Marine: [citat] Mr Freeman... Jag skulle behöva en nöd-kofot. :thinking: (Black Mesa är för övrigt en riktigt bra remake på HL)
sunqan: Eftersom ingen annan sagt det - se till att det är spänningslöst när du börjar pilla på kablarna.
udihow: Någon som vet vad detta är för modell av lampa och om den finns att köpa någonstans? De lyser väldigt dåligt och lampan ser helt svart ut på insidan. Det som inte syns på bild är att lampan sitter i en plasthylsa tillsammans med ett motstånd, instucket i hålet där den övre mittre skruvanslutningen annars är.