Vi är en liten BRF med 3 lägenheter som ska installera laddastationer för elbil (typ 2, 3 fas). Vi vill göra det här så absolut enkelt som möjligt men viktigt att laddningen av elbilar inte påverkar hushållselen negativt. Självklart kommer installationen göras av fackman men vi vill vara så bra förberedda som möjligt innan vi tar in offerter / pratar med proffsen.
Nedan är våra tankar men ingen är elektriker så vi tar gärna input från andra kring hur det här löses så enkelt som möjligt i ett litet flerfamiljshus
- Vi har en huvudsäkring på 35 ampere och fastigheten har fjärrvärmeuppvärmning (dock har några av badrummen el-driven golvvärme). Tror ni detta räcker för 3 elbilar / hybrider för laddning under natten eller bör vi höja den? Initialt kommer det bara vara en elbil och en laddhybrid men vi framtidssäkrar gärna här.
- Lastbalanserare - Ska det finnas en lastbalanserare för varje laddstation eller sätter man samtliga laddstationer på en lastbalanserare som säkerställer att hushållselen prioriteras och sen skickar all överbliven effekt till laddstationerna?
- Vi vill göra mätningen av konsumtion så enkel som möjlig, vi vet att det finns stationer med abbonemang / tjänster där detta kan följas men tänkte också
installera elmätare 3-fas, 1 för varje laddstation. Då vi tror att detta blir det absolut enklaste sättet på att lång sikt garantera att vi enkelt kan särskilja konsumtionen för respektive laddstation.
- Något annat att tänka på avseende el?
(Jag har även startat en tråd i BRF delen av forumet på samma tema men här har jag isolerat ut elfrågorna som jag tror är lättare att få svar på i det här forumet, hoppas det var rätt tänkt!)