Kåken är säkrad till 20A med skåp och "huvudcentral" i huset och undercentral i garaget där jag har för mig att det är 16A som gäller och några få grupper där det bl.a. sitter än luftvärmepump till poolen.

Hur ska jag tänka för att se om det kan funka att ansluta ett spabad? Specarna säger ju 3x16A med värmare på 3kW och två pumpar på 2,2kW vardera. Kan man tänka sig att det funkar med 16A-säkringar eller är det att gå ner ett snäpp och välja 13A? Rent matematiskt skulle ju det blir lite för klent om värmaren verkligen går för fullt och det har jag ingen aning om.

Nej, jag ska inte göra det själv, utan är i funderarstadiet.
 
D DrK skrev:
Kåken är säkrad till 20A med skåp och "huvudcentral" i huset och undercentral i garaget där jag har för mig att det är 16A som gäller och några få grupper där det bl.a. sitter än luftvärmepump till poolen.

Hur ska jag tänka för att se om det kan funka att ansluta ett spabad? Specarna säger ju 3x16A med värmare på 3kW och två pumpar på 2,2kW vardera. Kan man tänka sig att det funkar med 16A-säkringar eller är det att gå ner ett snäpp och välja 13A? Rent matematiskt skulle ju det blir lite för klent om värmaren verkligen går för fullt och det har jag ingen aning om.

Nej, jag ska inte göra det själv, utan är i funderarstadiet.
Det brukar stå vilken säkringsstorlek det ska vara i spabadets installationsanvisningar, och de ska följas. Generellt sett så brukar man sätta 3x16 till spabad. Hur mycket drar lvpn till poolen, det kan bli ett problem. Du frågar om 13A, men jag vet inte vad du skulle vinna på det.
 
Strömstyrkan per fas blir drygt 10A om allt är kopplat som 3 fas
 
  • Gilla
Mrscuba
  • Laddar…
Troligen är det enfasapparater i badet. Dvs värmen drar 16 A på en fas och pumparna drar 10 A var på de andra faserna.
 
H håbbe1961 skrev:
Strömstyrkan per fas blir drygt 10A om allt är kopplat som 3 fas
Det brukar vara 1fas prylar,
 
tommib
Det är i stort sett aldrig kopplat som trefas i spabad, eftersom de tillverkas för en större marknad än Sverige. Uppgiften om vad strömmen per fas blir är alltså helt ointressant, speciellt i ljuset av att specifikationen säger 3x16 A.

Om mätarsäkringarna (eller huvudsäkringarna, eller båda, eller låt oss kalla det för abonnemanget apropå en annan diskussion) är på 20 A så är en tänkbar lösning att sätta en effektvakt på spabad/pool. Frågan är vad som ska kopplas bort och hur det görs. Hur bra det fungerar beror på vilka drifttider man har på respektive sak men risken är rätt stor att det är långa drifttider på poolvärmepumpen, speciellt i början/slutet av säsongen.
 
H håbbe1961 skrev:
Strömstyrkan per fas blir drygt 10A om allt är kopplat som 3 fas
tommib tommib skrev:
Det är i stort sett aldrig kopplat som trefas i spabad, eftersom de tillverkas för en större marknad än Sverige. Uppgiften om vad strömmen per fas blir är alltså helt ointressant, speciellt i ljuset av att specifikationen säger 3x16 A.

Om mätarsäkringarna (eller huvudsäkringarna, eller båda, eller låt oss kalla det för abonnemanget apropå en annan diskussion) är på 20 A så är en tänkbar lösning att sätta en effektvakt på spabad/pool. Frågan är vad som ska kopplas bort och hur det görs. Hur bra det fungerar beror på vilka drifttider man har på respektive sak men risken är rätt stor att det är långa drifttider på poolvärmepumpen, speciellt i början/slutet av säsongen.
Det är ju värmaren till spabadet och poolvärmen som är de stora effektuttagen i sammanhanget. Cirkulationspumpen är fjärrstyrd även till poolen vilket i sina tur stänger värmaren via flödesvakten, men om/hur jag ska tänka i övrigt när det gäller värme och cirkulation till spabadet och poolen när det gäller att beräkna är jag rådvill kring.

Om det är 16A till den central som matar allt, hur ska jag räkna? :)
 
  • Gilla
NICHOLAS J
  • Laddar…
Du har ju max 3680w per fas att tillgå för 3 x 16A
 
tommib
Du ska inte räkna med att kunna köra både poolvärme och spabad samtidigt.

Frågan är hur man styr så att inte bägge går samtidigt. Det måste till någon kommunikation mellan dem. Poolen är ett större värmeförråd så man skulle kunna tänka sig att koppla in en kontaktor på poolens värmare som faller när spabadet värmer. Det svåra är att koppla in sig någonstans för att göra det. En klassisk effektvakt skulle kanske fungera, som mäter på den centralen och kopplar bort poolen. Frågan är då vad poolvärmen tycker om att bli bortkopplad slumpmässigt.

Inte helt optimala förutsättningar skulle jag säga.
 
tommib tommib skrev:
Du ska inte räkna med att kunna köra både poolvärme och spabad samtidigt.

Frågan är hur man styr så att inte bägge går samtidigt. Det måste till någon kommunikation mellan dem. Poolen är ett större värmeförråd så man skulle kunna tänka sig att koppla in en kontaktor på poolens värmare som faller när spabadet värmer. Det svåra är att koppla in sig någonstans för att göra det. En klassisk effektvakt skulle kanske fungera, som mäter på den centralen och kopplar bort poolen. Frågan är då vad poolvärmen tycker om att bli bortkopplad slumpmässigt.

Inte helt optimala förutsättningar skulle jag säga.
Vad skulle krävas för att bägge värmare skulle fungera att köra samtidigt (för att jag ska förstå hur jag ska räkna/tänka)?
 
Du behöver ta reda på märkströmmen per fas för alla dina värmare och pumpar som du vill kunna köra samtidigt. Det är inte svårare än så. Men det kan vara svårt att ta reda på, så du kanske måste antingen mäta med en strömtång eller fråga tillverkaren av dina produkter. Att t.ex värmen har märkeffekten 3 kW säger ingenting om hur denna effekt är fördelad på de tre faserna. Det går inte att räkna på säkringar utan att veta strömmen.
 
  • Gilla
DrK
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Du har ju max 3680w per fas att tillgå för 3 x 16A
Det är jag med på.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du behöver ta reda på märkströmmen per fas för alla dina värmare och pumpar som du vill kunna köra samtidigt. Det är inte svårare än så. Men det kan vara svårt att ta reda på, så du kanske måste antingen mäta med en strömtång eller fråga tillverkaren av dina produkter. Att t.ex värmen har märkeffekten 3 kW säger ingenting om hur denna effekt är fördelad på de tre faserna. Det går inte att räkna på säkringar utan att veta strömmen.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du behöver ta reda på märkströmmen per fas för alla dina värmare och pumpar som du vill kunna köra samtidigt. Det är inte svårare än så. Men det kan vara svårt att ta reda på, så du kanske måste antingen mäta med en strömtång eller fråga tillverkaren av dina produkter. Att t.ex värmen har märkeffekten 3 kW säger ingenting om hur denna effekt är fördelad på de tre faserna. Det går inte att räkna på säkringar utan att veta strömmen.
Tack för klok input. Jag frågar vidare, så jag lär mig, parallellt med letande. :)

Med två ytterligare pumpar till spbadet (för massagen, som aldrig behöver gå samtidigt som poolen) på vardera 2,2 kW så är badet specat med 3x16A som anslutning men endast 7540W. Är det ett tokigt antagande att räkna på att värmaren i sig belastar en fas och maximalt 3kW? En säkring på då 13A borde väl vara precis på mållinjen och då en trög variant om startströmmen är större?

Vad gäller poolvärmaren så är ingångsströmmen maximal 7,74A och ligger på en egen 10A-säkring.

Går det utifrån detta att dra några närmre former av slutsatser? :)
 
  • Gilla
Mrscuba
  • Laddar…
Jag har lärt mig att det är väldigt svårt att idag dra slutsatser ifrån tillverkarens uppgifter då det inte tillverkas några produkter för Sveriges trefas längre. Att de skriver 3 x 16 A kan betyda vad som helst...men förhoppningsvis kan man fördela dessa 7540 W på de tre faserna. Du behöver dock veta vilken fas som spavärmen belastar för att kunna ge poolen en av de andra faserna.

Du tjänar ingenting på att använda en säkring som ligger nära denna märkström. Välj den säkring som ligger närmast över märkströmmen. Baden drar inte mer eller mindre. Det är dina mätarsäkringar på 20 A som kommer att få bekänna färg. Men du kan använda siffrorna för att avgöra om det får plats med resterande belastning i huset. Om du kommer fram till att du kommer att ligga på en ström på över 20 A "kontinuerligt" så behöver du säkra upp mätarsäkringarna. Lastfördelning mellan faserna är viktig för att undvika detta behov.
 
I princip alla spabad är, som skrivis i tråden, bestyckade med enfaskomponenter.

Rekommendationen/specifikationen på matning som anger 3x16A grundar sig på att man vill möjliggöra drift av samtliga enfaskomponenter samtidigt.

Även om massagepump och poolvärmepump inte behöver gå samtidigt innebär det ändå problem om de ligger på samma fas. Om man sitter i sitt spabad och har glömt att slå ifrån poolvärmepumpen finns ju alltid risken att den behagar starta när man sitter där i spabadet och bubblar.
Ska man låta en av massagepumparna ligga på samma fas som poolvärmepumpen bör man på något enkelt sätt kunna tillfälligt slå ifrån poolvärmepumpen (eller poolcirkulationen).

En annan lösning är att strömförsörja spabadet med 2x16A.
De flesta kontrollenheter för spabad medger att man bestämmer hur komponenterna matas. Man kan i regel låta styrenhetens logik automatiskt slå ifrån värmaren då en massagepump är i drift.
Alltså:
Fas 1: Poolvärmepump
Fas 2: Massagepump 1
Fas 3: Spavärme & massagepump 2
(nackdelen med denna lösning är givetvis att spabadet inte värms under den tid man kör massagepump 2)
 
jbr jbr skrev:
I princip alla spabad är, som skrivis i tråden, bestyckade med enfaskomponenter.

Rekommendationen/specifikationen på matning som anger 3x16A grundar sig på att man vill möjliggöra drift av samtliga enfaskomponenter samtidigt.

Även om massagepump och poolvärmepump inte behöver gå samtidigt innebär det ändå problem om de ligger på samma fas. Om man sitter i sitt spabad och har glömt att slå ifrån poolvärmepumpen finns ju alltid risken att den behagar starta när man sitter där i spabadet och bubblar.
Ska man låta en av massagepumparna ligga på samma fas som poolvärmepumpen bör man på något enkelt sätt kunna tillfälligt slå ifrån poolvärmepumpen (eller poolcirkulationen).

En annan lösning är att strömförsörja spabadet med 2x16A.
De flesta kontrollenheter för spabad medger att man bestämmer hur komponenterna matas. Man kan i regel låta styrenhetens logik automatiskt slå ifrån värmaren då en massagepump är i drift.
Alltså:
Fas 1: Poolvärmepump
Fas 2: Massagepump 1
Fas 3: Spavärme & massagepump 2
(nackdelen med denna lösning är givetvis att spabadet inte värms under den tid man kör massagepump 2)
Tack för inspel.
Poolcirkulation och på den värmaren hänger ihop med smarta hemmet så den är enkel att hantera även i badkläder på väg i koppen om bara telefonen är med. :)

Min stora fundering är väl egentligen om det är möjligt eller om det krävs mer av något i så fall vad, för att mata från centralen i garaget som jag uppfattat är 16A från den som gjorde jobbet för 10+ år sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.