En elektriker var hemma hos mig och satte in ett gäng fibaro dimmer 2 som jag införskaffat. Jag förstår inte riktigt varför han använde 3 svarta kablar. I min värld ska han ha använt 2, en från Sx och en från S1.

Sen är jag något osäker på den blåa som uppenbarligen inte är neutral då han kopplat den till lasten (pil genom våg) på fibaro.

Tacksam för era insikter

• Elektrisk installation av en Fibaro Dimmer 2 med tre svarta kablar och en blå kabel mot en vägg, nära en trapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är väl kopplad utan nolla, det är en bygling mellan Sx och N skulle jag tro. Lite svårt att se. Den blå skulle då vara tändtråd i vad som troligen är en kabel fiskad i en vägg.

Så är det nog, men är det konstigt att använda blå som tändtråd med tanke på att elen gjordes om i huset 2015?

Dilrah Dilrah skrev:
Så är det nog, men är det konstigt att använda blå som tändtråd med tanke på att elen gjordes om i huset 2015?
Antingen är de där ledarna från en EXQ 3g1,5 eller motsvarande, och då kan jag förstå det. Jag tycker dock att de ser oroväckande tunna.Går det att f en anna vinkel, så man kan se vad som finns i dosan?
Edit: Har elektrikern satt dosan och dragit kabeln?

Eftersom att det satt en dimmer där innan så förutsätter jag att han endast kopplat fibaro till strömbrytare, dvs inte dragit upp kablar från väggen in i fibaro. Mao så har han nog återanvänt det som fanns innanför det oranga höljet

Dilrah Dilrah skrev:
Eftersom att det satt en dimmer där innan så förutsätter jag att han endast kopplat fibaro till strömbrytare, dvs inte dragit upp kablar från väggen in i fibaro. Mao så har han nog återanvänt det som fanns innanför det oranga höljet
Då ser det nog helt rätt ut, inte mycket annat han hade kunnat göra. Att använda nolla brukar vara att föredra, men jag vet inte om det ens går att göra på ett smidigt sätt där.

Ok. Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.