Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vill få bort denna brytare och koppla ihop sladdarna i väggdosan men hur?
Det är en 220 v tvättmaskin i änden av sladden men ifrån dosan kommer tre sladdar in i omkopplaren, förutom nollan och jord. Vilken ska jag koppla? Tacksam för svar.
Sannolikt är där två faser i dosan.
Här gäller det att hålla koll på vad man gör så att tvättmaskinen inte matas med 400 V.
Det krävs också att du får till en korrekt dragavlastning av kabeln när bef. brytare tas bort.
Jord och neutralledare har du sannolikt i "sockerbitarna", sedan ska en av faserna som går in i brytaren kopplas till tvättmaskin. Den andra ledaren isoleras på ett fullgott sätt.
Här gäller det att hålla koll på vad man gör så att tvättmaskinen inte matas med 400 V.
Det krävs också att du får till en korrekt dragavlastning av kabeln när bef. brytare tas bort.
Jord och neutralledare har du sannolikt i "sockerbitarna", sedan ska en av faserna som går in i brytaren kopplas till tvättmaskin. Den andra ledaren isoleras på ett fullgott sätt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Du behöver fortfarande beskriva vad du vill göra. Vill du har kvar en anslutning till TM eller ska denna dosa helt bort och förbli oanvänd? Finns det fler dosor som betjänas av samma grupp?T Miko666 skrev:
Vill bara få bort brytaren och koppla Tm-sladd direkt till tåtarna inuti väggdosan och stänga till med lock. Men de övriga sladdarna betjänar nog ytterligare dosa senare i rummet, med ett eluttag så jag behöver väl koppla de andra färgerna och inte bara fimpa dem?
