Elektrisk brytare med tre färgkodade sladdar kopplade i en väggdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vill få bort denna brytare och koppla ihop sladdarna i väggdosan men hur?
Det är en 220 v tvättmaskin i änden av sladden men ifrån dosan kommer tre sladdar in i omkopplaren, förutom nollan och jord. Vilken ska jag koppla? Tacksam för svar.
 
Har du gul. Grön. Svart. Blå. Gulgrön från matande sida?
 
Yes
 
Sannolikt är där två faser i dosan.
Här gäller det att hålla koll på vad man gör så att tvättmaskinen inte matas med 400 V.
Det krävs också att du får till en korrekt dragavlastning av kabeln när bef. brytare tas bort.

Jord och neutralledare har du sannolikt i "sockerbitarna", sedan ska en av faserna som går in i brytaren kopplas till tvättmaskin. Den andra ledaren isoleras på ett fullgott sätt.
 
Varför vill du koppla förbi brytaren?
 
Ska ställa en garderob framför och har en meter till proppskåpet om bortkoppling av ström behövs. Ska jag mäta vilken av ledarna som är strömsatta eller ska jag koppla in elektriker istället? (Koppla in)
 
Sladd från tvättmaskin satte jag själv in och den går ju på 220?
 
  • Gilla
Chrec
  • Laddar…
T Miko666 skrev:
Ska ställa en garderob framför och har en meter till proppskåpet om bortkoppling av ström behövs. Ska jag mäta vilken av ledarna som är strömsatta eller ska jag koppla in elektriker istället? (Koppla in)
Ställer man sig frågan om man behöver en elektriker så behöver man nog det :)
 
T Miko666 skrev:
Ska ställa en garderob framför och har en meter till proppskåpet om bortkoppling av ström behövs. Ska jag mäta vilken av ledarna som är strömsatta eller ska jag koppla in elektriker istället? (Koppla in)
Du behöver fortfarande beskriva vad du vill göra. Vill du har kvar en anslutning till TM eller ska denna dosa helt bort och förbli oanvänd? Finns det fler dosor som betjänas av samma grupp?
 
Vill bara få bort brytaren och koppla Tm-sladd direkt till tåtarna inuti väggdosan och stänga till med lock. Men de övriga sladdarna betjänar nog ytterligare dosa senare i rummet, med ett eluttag så jag behöver väl koppla de andra färgerna och inte bara fimpa dem?
 
Ta ur säkringen och insåg att den bara går till tvättmaskin så då borde det väl gå att bara koppla gul till brun?
 
Du behöver som sagt var ordna någon dragavlastning för kabeln, isolering av de ledare som inte används och ett lock som inte går att ta bort utan verktyg.
 
Typiskt sätter man väl en sån här, innehåller allt som behövs, plintar för tvättmaskinens anslutning och för de trådar som skall avslutas samt även dragavlastning.
Som du säger, det blir två trådar över som bara skall avslutas här om jag tolkar dagens inkoppling rätt.
 
Ursäkta, men vad innebär dragavslastning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.